CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?  (läst 1592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBrannstrom

Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« skrivet: april 26, 2021, 16:05:01:01 »
Halloj! Jag letar febrilt efter en lämplig poolrobot och har några som jag kikat närmare på. Har en ovanmarkare (Bestway 7,3 x 3,7) som är uppmonterad och fylld. Massor av trallbygge kvar bara  O0 Pga att det skimmer som finns att köpa som hängs över kanten verkar vara totalt värdelöst så funderar jag på en lämplig poolrobot. Ser att det finns robotar som även gör rent vattenytan! Dvs som inte bara kör botten alt botten/väggar. Även om det aldrig helt och hållet kan kompensera för ett dåligt skimmer kanske det gör lite mer nytta iaf för poolens hygien gällande just vattenytan? Håven kommer jag ändå få traska runt med för löv och diverse annat otyg.

Finns det någon i detta forum som kan råda mig runt detta? Är det värt att investera i en robot som tar vattenytan också? Förstår givetvis att det absolut inte skadar. Ju mer rengöring desto bättre. Det jag undrar över är om det på något vänster kan kompensera lite grann kopplat till dålig skimmer. Eller är det en tankevurpa som är ologisk? Tack på förhand för svar!

Poolgiganten

Utloggad Aidarlife

SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2021, 09:51:03:03 »
Vill du inte ha en poolrobot till ett pris?

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2021, 12:02:13:13 »
Halloj! Jag letar febrilt efter en lämplig poolrobot och har några som jag kikat närmare på. Har en ovanmarkare (Bestway 7,3 x 3,7) som är uppmonterad och fylld. Massor av trallbygge kvar bara  O0 Pga att det skimmer som finns att köpa som hängs över kanten verkar vara totalt värdelöst så funderar jag på en lämplig poolrobot. Ser att det finns robotar som även gör rent vattenytan! Dvs som inte bara kör botten alt botten/väggar. Även om det aldrig helt och hållet kan kompensera för ett dåligt skimmer kanske det gör lite mer nytta iaf för poolens hygien gällande just vattenytan? Håven kommer jag ändå få traska runt med för löv och diverse annat otyg.

Finns det någon i detta forum som kan råda mig runt detta? Är det värt att investera i en robot som tar vattenytan också? Förstår givetvis att det absolut inte skadar. Ju mer rengöring desto bättre. Det jag undrar över är om det på något vänster kan kompensera lite grann kopplat till dålig skimmer. Eller är det en tankevurpa som är ologisk? Tack på förhand för svar!

Är iofs inget "poolproffs" men jag ser inte att en poolrobot och en skimmer på något sätt kan kompensera för varandra. DU vill inte ha en poolrobot i din pool medans du badar där, och den dammsuger ju allt skräp på bottnen, medans skimmern skimmar av ytvattnet.

Sen tycker jag att INtex-skimmern har fått oförtjänt dålig kritik. Ja, lösningen är inte den mest praktiska då du har en grej som hänger in i poolen och är i vägen när man ska lägga bubbelplast och när barnen leker. Men den är verkligen duktig på att göra rent, det märkte jag nu när vi vårstartade vår pool i helgen. Det blev väldigt mycket skräp på ytan och den tog bort det galant. Sen lämnar konstruktionen mycket övrigt att önska, absolut. Det största problemet är väl att den inte sitter fast riktigt, men det går att fixa med lite knep.

Ovasett vilket tror jag att du gör bäst i att investera i både en riktig skimmer och en riktig poolrobot.

/H

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2021, 14:03:04:04 »
Hej Henrik!

Stort tack för din input. Uppskattas! Du har en poäng i det du skriver. Jag har dock ändå investerat i en robot (som jag är nöjd med!). Den gör sin del av jobbet i poolen. Förstår att den aldrig kan kompensera för en skimmers arbete. Men gällande skimmer så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det... Jag har en Intexskimmer av den variant du beskriver hemma. Att den hänger där den ska hänga är ett icke problem för mig. Nu är dock poolen "färdig" och all trall runt omkring har byggts. För vad jag förstår med Intexskimmern (och alla andra skimmer) så behöver den väl kopplas till cirkulationspumpen? Den behöver något som suger in/drar ytvattnet till sig. I den pool jag har (Bestway 30 kubik 7,3 x 3,7)) så har jag bara två sk. uttag. En för utlopp av vatten och en för inlopp av vatten. Jag hade gärna haft ett tredje också! Oavsett om jag nyttjar skimmern jag köpt eller skär hål för en "riktigt skimmer" (likt andra gjort vilket jag läst i diverse trådar) så måste väl skimmern kopplas till pumpen på något vänster. Antar att det behövs en t-koppling vid poolens utflöde där jag kopplar på skimmern, eller finns det någon annan klok lösning? Fasiken... Skulle inte haft så bråttom med altanbygget  :-\

Utloggad Mickelin

SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2021, 19:00:17:17 »
Sätt dit en riktig skimmer istället.

Utloggad henrik79

SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2021, 07:56:16:16 »
Är iofs inget "poolproffs" men jag ser inte att en poolrobot och en skimmer på något sätt kan kompensera för varandra. DU vill inte ha en poolrobot i din pool medans du badar där, och den dammsuger ju allt skräp på bottnen, medans skimmern skimmar av ytvattnet.

Sen tycker jag att INtex-skimmern har fått oförtjänt dålig kritik. Ja, lösningen är inte den mest praktiska då du har en grej som hänger in i poolen och är i vägen när man ska lägga bubbelplast och när barnen leker. Men den är verkligen duktig på att göra rent, det märkte jag nu när vi vårstartade vår pool i helgen. Det blev väldigt mycket skräp på ytan och den tog bort det galant. Sen lämnar konstruktionen mycket övrigt att önska, absolut. Det största problemet är väl att den inte sitter fast riktigt, men det går att fixa med lite knep.

Ovasett vilket tror jag att du gör bäst i att investera i både en riktig skimmer och en riktig poolrobot.

/H

Jag är så långt ifrån ett poolproffs man kan komma, men har lärt mig en hel del genom att göra allting själv, och vi har haft en intex ovanmarkare igång här två säsonger. I år ska den grävas ner!

I min värld är en skimmer av någon form en helt nödvändig komponent i en fungerande pool. Du har helt rätt i att intex-skimmern endast är något att ha om poolen står ovan mark, det är knepigt att få den att passa om du ska ha altan runt, det brukar bli tajt vid relingen. Som Mickelin skriver, sätt in en riktig skimmer istället. Det finns trådar på forumet med mycket bilder på hur man gör. Använd helst riktiga PVC-kopplingar med adaptrar till Intex-grejorna.

Vi har köpt en riktig skimmer som ska installeras innan vi slänger ner poolen i hålet som ska grävas. Jag gör som Mickelin, en T-koppling mellan ordinarie utlopp och skimmer. Sen unionskopplingar med avstängningsvred så att man kan justera flödet från skimmer och utlopp. Allting går ju sen vidare till pumpen.


Har du inget utrymme att komma ner bakom poolen via lucka i altan? Annars är det nog dessvärre bara att börja skruva upp altanbrädor.

/H

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2021, 08:54:26:26 »
Tack Henrik och tack Mickelin!

Jag har sett din tråd Mickelin där du satte upp en skimmer på din ovanmarkare. Dock är det nervöst... Tål (klarar?) linern detta? Dvs att jag skär i den? Vart törs jag sätta upp skimmern? Dvs hur högt upp? Ser ingen tråd om att detta utförst på en Bestway pool, om jag nu ej missat något? Att dra upp några trallbrädor är inget större problem. Det ser ni på bilden. Det jag behöver klura på är hur jag ska göra med kopplingarna. Har kikat på lite bilder. Jag behöver tömma ut vatten från poolen så att ytan hamnar under utflödet vad jag förstår? Sedan kapa 50 mm slang vid lämplig plats och sätta in en T-koppling så att poolpumpen drar. Får krypa under trallen :-) Då kan jag koppla in och jobba med Intexskimmern min första säsong och sedan se över din lösning Mickelin till kommande säsong. Allt detta ska vara görbart. En tanke? Kan detta "förstöra" visst flöde ut ur poolen? Någon erfarenhet?

Tack igen till er båda och ha en fin helg när den står för dörren! //E

Utloggad Mickelin

SV: Poolrobot som kompenserar för undermåligt skimmer?
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2021, 13:50:51:51 »
Bestway och Intex är väl likvärdiga. De flesta som har en Intex permanent installerad sätter nog en riktig skimmer. Det gör underverk för att hålla ytan ren och fin. Den kopplas parallellt med inloppet. Det är inga problem att skära i linern ens med vatten i poolen. Den är stark.  Lite nervöst första gången så klart. På troublefreepool.com finns massor av trådar med exempel på hur man gör. Sätt den så högt upp som möjligt så att du inte tappar för mycket vatttendjup.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag