Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek parkerat pooltak  (läst 1905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmyson

Storlek parkerat pooltak
« skrivet: april 05, 2021, 11:00:14:14 »
Hej!

Ny som forummedlem, men har läst en hel del trådar senaste året.
Är i planeringsstadiet av ett poolbygge (8x4) men inser att jag kommer att behöva skjuta pooltaket åt samma håll som gaveltrappan. Mellan pooltaket och poolkanten vill jag ha ett utrymme på 150cm eftersom att jag har gaveltrappan på den sidan.
Min fråga är; hur mycket behöver jag ta höjd för i parkeringsutrymme för taket?

Förstår att det skiljer sig lite beroende på tillverkare, men jag tänker att en sektion är ca 220 så om jag räknar med 250 i parkeringsutrymme, är det rimligt?

Är 150 cm tillräckligt utrymme mellan tak och gaveltrappa?

Mvh

Jimmy

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Storlek parkerat pooltak
« Svar #1 skrivet: april 05, 2021, 11:46:23:23 »
Jag har en 8x4 pool med tak och har strax över 3 meter avställningsplats för mitt tak.

Taket tar ungefär 220 cm så jag har ca 85-90 cm tillgodo för att kunna gå runt poolen på den kortsidan där taket står.

Nu har jag visserligen taket på motsatt sida av vår gaveltrappa men känner att det utrymmet räcker gott och väl för att kunna röra sig smidigt runt poolen.

Så får du en yta på över 150 cm mellan tak och trappa så har du gott om plats.

Annars brukar det nog vara vanligast att ha taket på motsatt sida om gaveltrappan när man kollar på bilder på olika poolbyggen.

Välkommen till forumet, finns väldigt mycket bra information här inne, och lycka till i bygget.

Utloggad Jimmyson

SV: Storlek parkerat pooltak
« Svar #2 skrivet: april 05, 2021, 12:53:12:12 »
Jag har en 8x4 pool med tak och har strax över 3 meter avställningsplats för mitt tak.

Taket tar ungefär 220 cm så jag har ca 85-90 cm tillgodo för att kunna gå runt poolen på den kortsidan där taket står.

Nu har jag visserligen taket på motsatt sida av vår gaveltrappa men känner att det utrymmet räcker gott och väl för att kunna röra sig smidigt runt poolen.

Så får du en yta på över 150 cm mellan tak och trappa så har du gott om plats.

Annars brukar det nog vara vanligast att ha taket på motsatt sida om gaveltrappan när man kollar på bilder på olika poolbyggen.

Välkommen till forumet, finns väldigt mycket bra information här inne, och lycka till i bygget.
Tack för svar!

Precis, vi hade från början tänkt att ha taket på andra sidan, men vi har inkommande EL & Fiber som går där vi hade tänkt att ha poolen.
Därför var vi tvungen att förskjuta poolen ca 250 cm från ursprunglig plan, alternativt gå ner i poolstorlek, men det känns inte aktuellt...

Utloggad Jimmyson

SV: Storlek parkerat pooltak
« Svar #3 skrivet: april 05, 2021, 12:59:57:57 »
Så här ser planritningen ut.

Parkeringen till pooltaket blir 390cm från poolkanten vilket gör att man kan få en yta på ca 150-170 cm att röra sig på i anslutning till gaveltrappan.
Tyvärr blir kompromissen att taket hamnar lite mitt i uteplatsen vilket gör att vi får en "dö-yta" då poolen är täckt och där vi inte kan ställa saker/möblera.
Visserligen har vi en uteplats upptill, men som inte syns i bild, så området blir mer ett "pool-område".

Någon som har en alternativ/smartare lösning som jag kanske inte tänkt på?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag