VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nedsänkt pool i trädäck  (läst 8535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #10 skrivet: juni 19, 2020, 00:03:39:39 »
Uppdatering 2020-06-18

Idag snickrade jag ihop nedre delen av ramen till stommen. Den blev 2600x2600mm. Bifogar en bild i morgon.

Men jag har ett större problem att lösa.

Såhär ser ritningen ut med trallen runt poolen:



Problemet är att poolens stomme är 2600mm och att det ligger en stor sten som sticker ut från husväggen som jag inte vågade ta bort när vi grävde. Från stenen in till husväggen är det cirka 600mm vilket är 100mm för mycket. Jag funderar på att göra ingrepp i stommen såhär:



Det är alltså dubbla reglar på 195mm breda som istället blir 95mm en kortare strecka, men som istället får stöttning av stenen såklart.

Sedan kan jag anpassa resten, t.ex. bredden på reglarna när jag bygger stommen på höjden efter hur stenen formar sig uppåt. Eventuellt kan jag också stärka upp med lite tätare men smalare reglar vid stenen.

Någon som har en annan idé på hur jag kan göra (om stenen måste vara kvar – dessutom krävs det grävmaskin för att få bort den).

Ett annat alternativ är att köra med 145mm-reglar istället. Det kanske är bättre? Det är inte hela världen om jag lägger ett par timmar till på detta. Om jag anstränger mig lite, så kanske jag kan få den kombinationen att fungera. Då behöver jag frigöra 50mm till från stenen, det kanske går att ta bort en med en vinkelslip med diamantklinga.

« Senast ändrad: juni 19, 2020, 09:08:53:53 av DIYSpa79 »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2020, 10:18:55:55 »
Det är troligen ingen bra idé att lägga gelcoat/topcoat på epoxi. Jag har aldrig provat men läst samma sak på ganska många ställen.

Citat:
If you are making a polyester or vinyl ester part in a mold, using gel coat is highly recommended as the proper material for the exterior surface. Fibre Glast offers several varieties and over 900 colors of gel coat.

If however, you are making an epoxy part, gel coat is not recommended. The chemical bonding that allows gel coat to cure into the finished polyester part does not happen against an epoxy resin. There isn’t a common suitable alternative to gel coat when working with epoxy.

från: https://www.fibreglast.com/product/Paint-vs-Gelcoat

Jag rekommenderar att läsa datablad och annan teknisk information hos de tillverkare som kan vara aktuella att använda. Vinylester och matchande gelcoat kan kanske vara ett bra alternativ om man vill ha tåligare plast än polyester. Läs på noga före inköp av material.

Använd alltid en bra andningmask med gasfilter vid plastning och partikelfilter vid slipning av plast.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Robbanj

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #12 skrivet: juni 19, 2020, 10:31:43:43 »


1. Använde du också epoxi för plastningen?

Plastade med vanlig polyester.

2. Stämmer det att du lade 600gr/m2?

Jag la 4 lager i ett svep. Alltså vått i vått. Totalt 2400.

3. Min plan är att bygga hela ramen, därefter sätta på innerväggarna och sedan plasta på plats enligt nedanstående skiss. Tror du att detta fungerar? Finns det några fallgropar? Tänk på att jag är amatör. :)

Jag byggde ram. Klädde med vanlig plywood + lister.
Grundade med utspädd polyester och aceton.
 
4. Tror du att det är bäst att plasta på XPS eller direkt på formplywood? Jag har alternativet att sätta formplywwoden innerst så att säga.

Jag använde vanlig plywood så det kan jag inte svara på.

När du sen ska plasta skulle jag säga att förberedelserna är nyckeln. Mät ut och klipp färdigt alla mattor du tänkt använda just då, man kan köra en liten sektion i taget.
Va extra noggrann med skarvarna översta halvmetern, det är ju det du kommer se sen när det är vattenfyllt.

Skjut gärna med frågor så ska jag se om jag kan svara. Jag har bara gjort det här 1 gång så jag är inte på något vis expert. Men hjälper gärna till med mina erfarenheter av mitt projekt.

Nu är det midsommarfirande på schemat!

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2020, 14:09:06:06 »
Det är troligen ingen bra idé att lägga gelcoat/topcoat på epoxi. Jag har aldrig provat men läst samma sak på ganska många ställen.

Citat:
If you are making a polyester or vinyl ester part in a mold, using gel coat is highly recommended as the proper material for the exterior surface. Fibre Glast offers several varieties and over 900 colors of gel coat.

If however, you are making an epoxy part, gel coat is not recommended. The chemical bonding that allows gel coat to cure into the finished polyester part does not happen against an epoxy resin. There isn’t a common suitable alternative to gel coat when working with epoxy.

från: https://www.fibreglast.com/product/Paint-vs-Gelcoat

Jag rekommenderar att läsa datablad och annan teknisk information hos de tillverkare som kan vara aktuella att använda. Vinylester och matchande gelcoat kan kanske vara ett bra alternativ om man vill ha tåligare plast än polyester. Läs på noga före inköp av material.

Använd alltid en bra andningmask med gasfilter vid plastning och partikelfilter vid slipning av plast.

Jag tänkte använda detta:
https://www.carbix.se/product.html/epoxy-4?category_id=25

Och detta:
https://www.carbix.se/product.html/epoxy-gelcoat-275

Det är alltså epoxibaserad gelcoat. Sedan tillsätter jag paraffinlösning så har jag topcoat för ett mer skinande resultat.

Riktig skyddsutrustning tummar jag inte på.  O0

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #14 skrivet: juni 21, 2020, 22:00:36:36 »
Uppdatering 2020-06-21

Midsommar, regn och åska. Det har inte hänt mycket i trädgården, men idag fick jag tummen ur och fixade hela grunden till poolen.

Såhär gjorde jag:

  • Några centimeter grus för att jämna ut stenar.
  • Fram med vinkelslipen för att såga av toppen på de stenar som var för höga.
  • Sedan lade jag markduk, även på sidorna för att förhindra jord och stenar att ramla ned på grusbädden under arbetets gång.
  • Sedan ett lager makadam.
  • Sedan ett lager stenmjöl.

Till min räddning så fanns Per här i Ingelstad som hyrde ut en markvibrator till ett bra pris. Helt oväderligt.

Jag paddade makadam och jämnade hela tiden ut och mätte med laser och vattenpass för att få det så jämnt som möjligt. När det kändes som om det inte gick att få det bättre, så gjorde jag samma sak med stenmjölet. Det tog flera timmar, men blev riktigt bra. Skulle nog säga att det är med 2mm noggrannhet. Tror det är svårt att få till det bättre.

Bild på resultat:



Ni får vrida på huvudet. :)

Tidigare i veckan så satte jag även ihop bottenramen till poolen, men detta får jag dessvärre göra om eftersom jag måste ha 145mm istället för 195mm för att få plats. Nåväl, såhär kommer den att se ut, fast lite smalare:



Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #15 skrivet: juni 28, 2020, 19:42:33:33 »
Uppdatering 28-06-2020

Jag har inte uppdaterat på ett tag, så nu har det hänt en hel del sedan sist.

Jag byggde poolstommen i två våningar, såhär:



Jag har lagt 145x45-reglar dubbel omlott så att botten, mitten och toppen håller för hårt tryck ut mot sidorna. Sedan har jag byggt på höjden 60 cm i två våningar, med samma reglar som jag fäste med balkskor. Lite pill att få ihop avstånd och sådant rätt, det är långt från perfekt och visst skiljer det någon centimeter på diagonalen, men det får duga.

Men, ruskigt stabilt. Det går verkligen att klättra i den utan att den rör sig eller känns det minsta ostabil. Mission accomplished!

Mellan varje hålrum sätter jag isolering EPS 100mm tjock. Sedan sätter jag formplywood 12mm på insidan. Jag har påbörjat detta på bilderna. Så i nästa uppdatering kommer all formplywood och cellplast vara på plats.

Planen är att sedan täcka hela insidan med XPS 50mm och sedan plasta med glasfiber och Epoxi. Idag beställer jag också hem en provsats, och jag tänkte göra ett slags test på hur hållbart det blir med 580gr/m2 + 580gr/m2 + 80gr/m2 + gelcoat + topcoat.

I helgen har jag dessutom haft lite hjälp, och titta vid vi mer har åstadkommit:



Bärlinor och reglar är på plats på hälften av hela trädäcket. Lite förvånande är att vi mätte ut bärlinorna exakt med laser och vattenpass, men när reglarna kom på så skiljde det 3-4 mm varierat på olika ställen. Det är väl ojämna reglar antar jag. Men det är uppåt och nedåt och i det stora hela så tar skillnaderna ut varandra såklart.

Ska man göra någonting åt detta, eller vad tycker ni? Det blir ett rätt stort jobb att justera i så fall, genom att justera med brickor på i princip varje regel. Brukar man göra så?

Nåväl, känns som att veckan och framförallt helgen har varit produktiv.



Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #16 skrivet: juni 28, 2020, 19:56:36:36 »
Uppdaterar med ett litet dilemma som jag försökt att lösa.

Eftersom det i ett tidigt skede var väldigt svårt att mäta avstånd mellan fasad, pool och ytterkant på trädäcket, så kanske jag var lite slarvig och inte gjorde det ordentligt.

Resultatet är följande:



Jag får en 3cm kant till vänster mot fasaden som jag måste hitta på något snyggt med.
Jag måste utöka trädäcket med 15cm så att det blir totalt 376cm brett.

Stora frågan, måste jag ha bygglov nu när det blir över 360cm brett samt 60cm högt?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #17 skrivet: juni 29, 2020, 07:49:18:18 »
Uppdaterar med ett litet dilemma som jag försökt att lösa.

Eftersom det i ett tidigt skede var väldigt svårt att mäta avstånd mellan fasad, pool och ytterkant på trädäcket, så kanske jag var lite slarvig och inte gjorde det ordentligt.

Resultatet är följande:



Jag får en 3cm kant till vänster mot fasaden som jag måste hitta på något snyggt med.
Jag måste utöka trädäcket med 15cm så att det blir totalt 376cm brett.

Stora frågan, måste jag ha bygglov nu när det blir över 360cm brett samt 60cm högt?

NEJ du behöver inte bygglov för det.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #18 skrivet: juni 29, 2020, 09:28:14:14 »
Tror det kan skilja mellan kommuner.
Nedgrävda pooler är normalt inte bygglovspliktiga.
När jag ringde och fråga i min kommun, hur mycket de fick sticka upp så fanns ingen exakt angiven höjd.
Jag tolkade personen som svarade att det viktiga var att det inte skymmer sikten för grannarna, typ.
Men staket och sånt brukar väl få vara 80 cm ovan mark?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #19 skrivet: juni 29, 2020, 09:50:43:43 »
generellt brukar man prata om en 10%avvikelse vilket skulle göra 396 från hus. och max 1,8m höjd om du håller dig 4,5m från granne eller mer.

kommunen har mer info på sin sida vad som gäller för just dig. men mest troligt är att din avvikelse inte kräver bygglov. jag skulle bli otroligt förvånad om din kommun rävde bygglov för den altanen.

Vad gäller staket finns det säkerhetskrav om altanen har en viss höjd över mark som inte kräver ytterligare lov.
Har du bara staket runt pool som enda skydd är den minsta höjden 90cm om jag inte minns fel.
har ud dock pooltäckning som är säker behövs inget staket runt poolområdet
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan