VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering & bottenmatta ?  (läst 12749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2021, 00:46:20:20 »
Återupplivar en gammal tråd.

Lägger man mattan över hela cellplastytan och därefter poolen på hela kalaset eller lägger man poolen på cellplasten och formklipper mattan?

Rör sig om en stålpool.

Poolgiganten

Utloggad Amica

SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2021, 11:59:28:28 »
Hoppar in utan att ha läst så noga på föregående sida. Bara liten kommentar:

Till vår (tidigare) rektangulära ovanmarkspool hade vi markisolering och trots att dessa liksom överlappar varandra så blir det inte helt plant.
Vi hade en "riktig" Jonsered-presenning ovan markisoleringen. Dög bra men det samlades regnvatten (ja och pool-spill) på en del ställen i de veck som var oundvikliga på presenningen (utanför poolen) och, ja det missfärgade och såg otrevligt ut. Runt poolen hade vi sån konstgräsmatta.
Nu när jag skaffade en liten pool till barnbarnet köpte jag med en presenning men hade tidigare en tanke att i stället använda en sån konstgräsmatta för utjämning (denna står direkt på gräsmattan) men så slog det mig att den suger åt sig vatten och kommer aldrig att torka med risk för mögel osv..

Utloggad henrik79

SV: Isolering & bottenmatta ?
« Svar #12 skrivet: juli 21, 2021, 13:40:42:42 »
Hoppar in utan att ha läst så noga på föregående sida. Bara liten kommentar:

Till vår (tidigare) rektangulära ovanmarkspool hade vi markisolering och trots att dessa liksom överlappar varandra så blir det inte helt plant.
Vi hade en "riktig" Jonsered-presenning ovan markisoleringen. Dög bra men det samlades regnvatten (ja och pool-spill) på en del ställen i de veck som var oundvikliga på presenningen (utanför poolen) och, ja det missfärgade och såg otrevligt ut. Runt poolen hade vi sån konstgräsmatta.
Nu när jag skaffade en liten pool till barnbarnet köpte jag med en presenning men hade tidigare en tanke att i stället använda en sån konstgräsmatta för utjämning (denna står direkt på gräsmattan) men så slog det mig att den suger åt sig vatten och kommer aldrig att torka med risk för mögel osv..

Poolen ska ju aldrig riskera att stå i vatten, utan matta, stenmjöl, markduk, makadam, markduk, mark, alla lager måste ju släppa igenom vatten. Stenmjöl är väl den yta som gör det sämst, men det är ju inte som en plast-duk som absolut inte släpper igenom något. Ett överskott av vatten ska ju antingen dräneras bort i makadam-lagret via drän-slangar, eller rinna vidare ner i marken om den är väldränerad, t.ex om det är sprängsten.

Konstgräsmattor släpper ju igenom vatten, men huruvida de möglar eller inte har jag inte tänkt på, om de står fuktiga en längre tid, då något solljus knappast når ner under en nedgrävd ovanmarkare.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan