Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt vatten!  (läst 4356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jennie89

Grönt vatten!
« skrivet: maj 21, 2019, 21:41:16:16 »
God kväll allesammans!

Vi har flyttat till ett hus där det finns en pool 4*8m .. vattnet har varit jättefint och blått under hela vintern och nu under våren. Senast den 5 Maj när så var det klart och fint, tills här för någon dag sedan när vi började fylla poolen. Nu ser det ut som att någon har smält ca 1 miljon Piggelin, det är alldeles grönt!

Finns det någon vänlig själ som vet vad som kan ha hänt? Vi är helt nya med det här att äga en pool så vi är ju livrädda att allt nu gått till spillo och att nu ca 50.000 liter vatten är obrukbart. Vad kan man göra?

Hoppas att ni inte tar illa upp om jag lägger upp detta om det redan finns flera trådar om detta. Men lägger upp en bild här nedan för den som vill hjälpa mig  :)

Tack på förhand  :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten!
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2019, 22:16:21:21 »
Lugn, det där går att få ordning på... Du har troligtvis fått en rejäl algtillväxt när temperaturen stigit och kommit över den kritiska gränsen.

Chockklorera vattnet, håll pH korrekt och låt cirkulationen jobba - kör pump/filter dygnet runt. Backspola när så behövs, dvs när trycket över filtret stigit med ca 0.2 bar. Det kommer att ta ett antal dagar innan det klarnar, men till slut brukar även de mest envetna alger få ge med sig.

Utloggad Jennie89

SV: Grönt vatten!
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2019, 09:10:10:10 »
Åh va skönt att höra att de kan bli så  :-\ Var rädd att de va helt kört. Tack för tipsen, ska testa de  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt vatten!
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2019, 09:29:53:53 »
Oftast räcker det inte med en chockklorering om det hunnit bli grönt, så håll koll på klorhalten, låt det inte gå under ca 5 ppm så länge det är grönt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Grönt vatten!
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2019, 10:27:25:25 »
i tillägg till ovan skribenter... hav också tålamod! Det kan ta 1-3 (+) dagar innan det börjar klarna i poolen. Homogent grönt går mot skimmrande grönt som går mot turkosaktigt som går mot klart vatten...

Sen, gällande pump och filter, se till att filtret står på just "filtrering" (filtration) och inte "cirkulation". En viktigt del i att få klart vatten är att låta filtret få jobba. Låt det gå 24/7 så tror jag säkert att ni får klart vatten inom ett par dagar.

Drabbas inte av panik, börja inte pyttsa i den en kemikalien efter den andra - utan låt saker och ting få verka tillsammans med pump och filter. Håll klorhalten hög som sagt.

mvh

Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten!
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2019, 11:34:32:32 »
Praktiskt exempel:

Jag var sen med starten förra året och hade exakt samma fina gröna färgton i poolen när jag drog igång. Det är inte konstigare än att det börjar växa när temperaturen stiger. Du har tak också, så vattnet är säkert nära 20grader nu och då går det snabbt.

Jag chockklorerade en gång med granulat och lät sedan vanliga kemdoseringen jobba. Cirkulationen går alltid 24x7 här.

Minns jag rätt tog det  något drygt dygn innan vattnet var kristallklart igen och jag höll inte på med några extra backspolningar.

=> detta är inget att oroa sig för och avstå från att mecka med algmedel, flockmedel och annat okult som antagligen inte behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jennie89

SV: Grönt vatten!
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2019, 13:09:50:50 »
Tack för era svar!  :)

Dock så ser vattnet fortfarande grönt ut  <hmm> Dock så är vattnet klart och fint om jag tar upp i ett glas?

Idag mätte jag igen och fick detta resultat.

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten!
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2019, 14:24:37:37 »
Värdena ser helt ok ut för att ta död på alger. Däremot är pH lite lågt när ni sedan skall bada i poolen. Med så högt klorvärde och lågt pH kan man säkert få lite ögonirritation. Men algerna skall det knäcka. Bad bör ni avstå från tills klorvärdet sjunkit ned till 5 eller lägre. pH bör upp till 7.2-7.6. För högt pH gör desinfektionen (kloret) ineffektiv.

Utloggad Jennie89

SV: Grönt vatten!
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2019, 14:57:57:57 »
Fast de verkar ju inte vilja ta död på algerna, för de är ju lika grönt fortfarande vad jag kan tycka  <hmm>

Bada kommer jag inte gör förrän de är klart och fint vatten, för som de ser ut nu tilltalar det mig inte alls. Även om det är en "cool" färg  ;D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt vatten!
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2019, 18:49:45:45 »
Med tanke på att vattnet är gammalt (inget fel med det men det kan bli "mättat" av cyanursyra.

Hur tillsätts klor? Är det med puckar eller automatiska system?

Jag skulle vilja veta värdet på cyanursyra, tyvärr tror jag inte att du kan mäta det med Aquacheck. Du har höga halter klor men ändå grönt, det är möjligt att du kan ha drabbats av klorblockering.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag