Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag  (läst 11133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thand1

Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« skrivet: augusti 17, 2018, 08:39:24:24 »
Hej, vi har precis införskaffat nytt artesian spa bad, vid uppstarten la vi i aktivt syre granulat och aktivt syre aktivator, och vi badade alla i fam rätt mycket 4-5 första dagarna , vi var alla noga med attduscha innan bad . Efter 5 dagar så började vi alla få röda utslag på kroppen, någon som kan hjälpa till med vad detta beror på och vad det är?.
Jag har nu lagt i klorgranulat efter detta

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2018, 08:47:43:43 »
När man satt i aktivt syre ska man inte bada på någon timme. Ni kanske varit aningen ivriga nu i starten. Jag förutsätter att ni har koll på halterna aktivt syre ni har i vattnet.

/Urban.

Utloggad thand1

SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2018, 09:29:55:55 »
hej Urban , jag tror vi väntade en stund innan vi gjorde första badet, och det enda som vi fick till att mäta var pH värdet , så halter för aktivt syre vet jag ej??

Utloggad Telekiter

SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2018, 09:49:50:50 »
Oj, ehhh, ja då är det nog bäst att köpa testgrejer  :o  Hålla koll på kemin är jätteviktigt i ett spabad! Tyvärr vet jag inte hur ni ska göra när ni tester vattnet när ni haft i både aktivt syre och klor. Ni får nog köpa testremsor för både aktivt syre och klor.

/Urban.

Utloggad thand1

SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2018, 10:16:30:30 »
Hmm i instruktion mappen vi fick med oss står det att nan skall tillsätta syregranulat innan varje bad och klorgranulat ungefär var 10 dag , du menar att det inte ska vara så eller ??

Utloggad Telekiter

SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2018, 10:36:30:30 »
Ok, då funkar det väl med både aktivt syre och klor i kombination. Det jag vet är att aktivt syre ska man va försiktig med INNAN bad. Man ska vänta ganska länge innan man kliver i badet om man satt i aktivt syre. Jag brukar addera aktivt syre efter badet är klart, funkar lika bra.

/Urban.

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Nytt artesian spabad, problem med röda utslag
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2018, 11:29:32:32 »
Vår dotter fick liknande utslag, först trodde läkaren att det var vattkoppor men efter närmare undersökning konstaterades att det var badtunnesjuka (https://www.svt.se/nyheter/de-blev-sjuka-av-badtunnan). På engelska kallar man det hot tub rash (googla på "Hot tub folliculitis") och går över av sig själv. Orsaker är dåligt klorerat vatten.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp (eller om det är detta ni fått) men om det är denna bakterie som fått fäste kan du behöva tappa ut allt vatten och rengöra med ex. ättika då den är väldigt motståndskraftig mot klor och det ofta inte hjälper att endast chockklorera vattnet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag