VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spalock, hur svårt kan det vara?!  (läst 12255 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wildkris

Spalock, hur svårt kan det vara?!
« skrivet: januari 21, 2018, 10:50:48:48 »
Har nu haft mitt spabad i drygt ett år, är inne på andra vintern.
Vi har använt badet sjukt mycket, speciellt första 6 månaderna då vi badade typ 4-5 gånger i veckan!

Känner att locket är tyngre den här vintern än förra, kan iofs bero på att vi knappt hade någon snö eller kyla förra vintern och den här vintern slagit rekord i både snömängd och kyla!

Men nu till mina frågor!

- Hur ska man bäst sköta om sitt lock egentligen?
- Hur svårt kan det vara att tillverka ett lock som verkligen är tätt och håller eller är det inte bra med ett helt tätt lock (då menar jag självklart tätt mot isoleringen och inte tätt mot badet)

Hur länge bör ett lock hålla vid normal användning typ 1-2 bad/vecka? Har bytt vatten 4 ggr och kört klor vid två av dem och aktivt syre vid de andra. Låter alltid locket vara av 20 minuter efter klorning, däremot stänger jag direkt efter aktivt syre tillförts.
Dynasty Spa Club 7L

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2018, 18:11:11:11 »
Jag kör med flytande thermofilt och det skyddar effektivt locket förutom att det sparar energi. Locket är i princip lika fint invändigt som när det var nytt och det är drygt 2 år gammalt. Skyddar bra mot klorgaser. Utvändigt behandlar jag locket med bilvårdsprodukter typ ArmorAll för plast och gummi.

Utloggad Teknikern

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2018, 21:00:25:25 »
Mitt lock är ett hembygge av frigolit som är klätt med vanlig ångtät byggplast från Biltema och tättejpat med tejpen på ovansidan så fukten från badet stannar i badet. Eftersom locket är i två delar så kan man lägga ner det igen när man klivit i och bara ha en liten "vak" öppen så vintervindarna blåser över huvudet när man sitter i värmen.

Locket fick ett överdrag av Biltemas dyraste presenning (375 spänn  :angel:) som uv-skydd och extraskydd.  :) Lockhalvorna väger nästan ingenting och håller värmen ordentligt. Nu är ju mitt spa extraisolerat men med mellan 10 och 15- så drar det el för c:a 2,50-3:- / dygn. 
(Hela badet är ett renoveringsobjekt som inte är riktigt färdigt på bilden.)



Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2018, 07:31:07:07 »
Nu är ju mitt spa extraisolerat men med mellan 10 och 15- så drar det el för c:a 2,50-3:- / dygn. 


I andra tråden skrev du 1.5-2kr/ dygn när pumpen går hela tiden?
Vad har du för pump och värmare som drar så lite ström??
Måste ju bli runt 60w i timmen på pumpen typ??

Utloggad Teknikern

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2018, 14:09:36:36 »
Pumpen är en vanlig cirk-pump för spa-bad och värmaren är på 3kW men behöver inte vara på mer än 30 till 45 minuter per dygn för att hålla värmen och eftersom styrkortet är paj och bygget av nytt styrkort inte är klart så kör jag manuellt så därför vet jag exakt hur länge värmaren går.

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2018, 14:51:05:05 »
Finns ju ett gäng olika spa cirkpumpar.
Fr 113w till över 1000
Hur får du den att gå så snålt som 1.2-2kr/dygn om den går hela tiden?
Och om värmaren går 30 min så är ju bara det 1.5kr?

Utloggad Teknikern

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2018, 17:49:11:11 »
Pumpen är inte medräknad i den budgeten, bara värmen och jag har heller aldrig skrivit nåt om totala effektförbrukningen. Det folk varnat mig för var bara att dom var dyra att hålla varma, inget annat.

Utloggad Watch

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2018, 23:10:54:54 »
Finns ju ett gäng olika spa cirkpumpar.
Fr 113w till över 1000
Hur får du den att gå så snålt som 1.2-2kr/dygn om den går hela tiden?
Och om värmaren går 30 min så är ju bara det 1.5kr?

Hej!
Min cirkpump går 24/7 och drar 115W/tim.




Utloggad Lassse

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #8 skrivet: januari 30, 2018, 23:02:38:38 »
Teknikern :
Så kan du ju inte skriva ?
Vad drar ditt bad för ström totalt?
Det är ju det väsentliga.
Om man gör som du och bygger in hela badet med isolering så är det ju självklart att det drar lite ström och ser ut om vedbodmeck.

Utloggad TheSwede

SV: Spalock, hur svårt kan det vara?!
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2018, 15:51:32:32 »
teknikern du har Pm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan