VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nya delar ändå sand i poolen....  (läst 5171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x man

Nya delar ändå sand i poolen....
« skrivet: maj 31, 2017, 08:29:44:44 »
Problemet med sand i poolen har tagits upp tidigare men i mitt fall är det lite lurigt.
Jag hade problem i slutet av förra säsongen med att sand kom ut i poolen. Det var ändå dags att byta sanden i filtret så jag passade på nu innan uppstart att byta ut följande i sandfiltret; sanden (samma mängd som innan och 0,6-0,8 mm), alla dysor, stamröret inkl. dyshållaren & ny centralventil. Jag kan garantera att dysorna/stamröret etc. är korrekt monterade och hela och att ingen sand hamnade i stamröret när jag fyllde på.
Problemet är nu att sen jag drog igång i söndags fortfarande får ut sand i poolen :( Är det normalt i början vid sandbyte eller vad kan det bero på? Mycket tacksam för tips/hjälp.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2017, 10:12:27:27 »
Kan du ha haft sand i rören sedan filterdelarna inte var hela?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2017, 12:06:10:10 »
Är det exakt samma sandkorn som du har i filtret? Har du vattrnläckage i marken? Detta är worst case scenario men en sprucken PEM-slang som ligger nedgrävd i sandbädd kan dra sand med vattnet i poolens inlopp.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad x man

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2017, 14:28:11:11 »
MathiasS: Kollade alla delar noga innan jag monterade dessa och såg till att ingen sand hamnade i centrumröret.
Dimitris76: PEM-slangen är nergrävd men kan garantera att det finns ingen sand i närheten av dessa.

Jag kan tillägga att när jag drog igång cirkulationen i söndags efter sandbytet så körde jag i filtreringsläge ett tag innan jag gjorde en backspolning/rinse (kanske skulle ha börjat med backspolning) & då såg jag sand i siktglaset. Kan det hjälpa att köra en rejäl backspolning/rinse igen fast lite längre?
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad MathiasS

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2017, 15:02:19:19 »
Jag menar att du hade sand i röret mellan pool och sandfilter, sedan tidigare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad x man

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2017, 15:07:57:57 »
Ahh, du menar så! Det är ju en teori men å andra sidan tycker jag att det borde vara bortspolat vid det här laget.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Saver65

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2017, 22:21:48:48 »
Jag har samma/liknande problem förutom att mina delar inte är nya utan 4-5 år gamla. Oftast tycks sand i poolen ha att göra med dysorna - antingen att de gått sönder eller att något sandkorn kilat fast och öppnat upp slitsarna för mycket. Efter att jag både tömt filtret på sand och konstaterat att dysorna var okej (även i mitt fall) blev det än jobbigare då jag konstaterade att poolen läcker :(
I detta läge gräver jag upp PEM slangen en bra bit då jag har ett nergrävt T-stycke som jag misstänkte kunde läcka. Men icke - ...vilket iofs var skönt för att byta T-Stycke på en nergrävd PEM slang verkar inte så kul...

Poolen slutar läcka när jag  stoppar cirkulationen - alltså är det toppventilen tänker jag. Min teori är att om man väl fått sand på "fel sida" kan sandkornen i sig orsaka att mer sand kommer på fel sida genom att packningen (som ser ut som "appelsinklyftor") inte sluter helt tätt. Det hörs också ett  annorlunda ljud från ventilen när detta sker. Det är också därför det verkar som min pool läcker fast det läcker nog bara en del till avlopp (lite svårare att kolla i mitt fall men jag är nästan 100%-ig att så är fallet).

Mitt bekymmer nu är samma/liknande som "x man" - jag vet inte i vilket ventilläge jag ska starta pumpen.

Normalt startar jag alltid i Filterläge därefter Backsponing -> Rinse (när mottrycket ökat 0,2 bar eller 1 gång i veckan). I detta läge känns det som jag ska starta med Rinse eller möjligen backspolning för att undvika att sandkorn kilar fast i ventilen igen, ... eller tänker jag fel? Tror inte det finns sand mellan skimmer och filter. Däremot kan det finnas mellan filter och inloppen. Fk. fanns det sand på "fel sida" om dysorna trots att de var hela när jag kollade dessa. Denna sand måste alltså ha kommit dit "bakvägen". Kanske måste jag ändå starta i filterläge och låta den den rensa ut ordentligt innan jag ändrar toppventilens läge och riskerar att få upp sandkorn so kilar fast i ventilen. Har sanden väl hamnat på fel sida om dysorna kanske det är svårt att skölja bort denna? Kanske måste tömma filtret på sand en gång till och rengöra dysorna från sand igen.

Tacksam för råd och tips på vilket ventilläge jag ska starta pumpen och hur länge jag ska köra respektive ventilläge om jag ska köra något annat än filterläge.

(Ursäkta det långa inlägget men jag hoppas det är okej att skriva av sig lite frustration ... ;)

Utloggad Erica

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2017, 21:56:27:27 »
Hur känns kornstorleken på den sand som spolats ut ? Kan det möjligen vara så att sanden som du fyllt på innehåller en finfraktion som har så små korn att de kan passera öppningarna i dysorna ? I så fall kan du ju inte suga upp denna med normal dammsugning heller - kornen kommer att gå rakt igenom filtret. Dammsugning till avlopp (waste-läge) är väl i så fall enda chansen att få bort den.

Utloggad x man

SV: Nya delar ändå sand i poolen....
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2017, 11:37:41:41 »
Uppdatering. Sanden i poolen är nu borta, möjligt att det följde med en del vid uppstarten som smet förbi dysorna. Som sagt, ingen aning vad orsaken var från början huvudsaken är att ordningen nu är återställd  :)

Tack ni som svarat.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan