CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.  (läst 4208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JeppeBogentoft

  • Gäst
JeppeBogentoft
Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« skrivet: maj 21, 2017, 21:56:26:26 »
Hej,
min värmeväxlare på min Gullberg & Jansson poolvärempump P12 har frusit sönder. Provat att plast svetsa men läcker ändå. Tror ni jag kan koppla in denna värmeväxlare istället på flält och aggregat?
Denna har jag, P12: http://www.gullbergjansson.se/produkter/poolvarmepumpar/utomhuspool/
Kan jag koppla på denna istället för den sönderfrusna? https://www.poolklor.com/produkt/varmevaxlare-titan-65-kw/
Snälla hjälp.

Tack på förhand

Jeppe

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2017, 22:42:10:10 »
Nej det går inte. Värmeväxlarens primärsida är del i en sluten kylkrets där kölmedie kondenserar under mycket högt tryck. Däremot kan du höra med G&J om de har värmeväxlaren som reservdel. (Det finns som reservdel till deras V-serie men hittade inte till P-serien  i ordinarie reservdelslista).

Not dock att du behöver lämna in den till certifierad kyltekniker för detta jobb. Såg även att poolstore säljer P12 för 9.900:- så det blir nog billigare att köpa en ny än att reparera tyvärr.

Martin -oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

JeppeBogentoft

  • Gäst
JeppeBogentoft
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 05:48:49:49 »
Systemet är tömt så varför går det inte byta värmeväxlaren mot den?

Utloggad j-t

SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 11:08:31:31 »
Vet inte hur det är med P12 men jag har en P20 och på den går det utmärkt att byta till den du visar då det är väldigt lik och gjord för gas från början så den kommer klara det höga trycket. Däremot är den högre storleksmässigt än den som sitter i värmepumpen så du behöver kapa ut plåten under och sänka ned den nya samt fästa den på något sätt.

Jag lyckades limma min värmeväxlare men du måste leta upp alla sprickorna, där finns små tunna som inte syntes förrän den var trycksatt, nu är min helt tät.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2017, 17:31:16:16 »
Om du använder denna och inte orginal borde några problem kunna uppstå. Bl.a. att den kan vara för liten för din kompressor, vilket ev. kan leda till problem om köldmediet inte hinner kondensera vid optimalt tryck/temp och driftstrycket istället blir onödigt högt med kondensering vid högre temp och försämrat COP.

Ett annat problem är att kylteknikern inte vet hur mycket köldmedie som skall fyllas vilket medför att kylteknikern behöver göra mätningar när pumpen är driftssatt vilket ev. gör detta moment dyrare än en enkel fyllning av köldmedie. Vidare kommer det troligen även krävas injustering av expansionsventilen i kretsen.

Samnantaget tror jag att det blir billigare och bättre att antingen köpa ny pump eller i allafall säkerställa att reserv vvx är identisk med orginal. Men kolla gärna med en kyltekniker och återrapportera. Det vore kul att höra om pris etc.

Hur många år har pumpen på nacken?

Martin -oceanum.se
« Senast ändrad: maj 23, 2017, 21:52:55:55 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad j-t

SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2017, 19:32:53:53 »
Samnantaget tror jag att det blir billigare och bättre att antingen köpa ny pump eller i allafall säkerställa att reserv vvx är identisk med orginal. Men kolla gärna med en kyltekniker och återrapportera. Det vore kul att höra om pris etc.

Jag har kollat upp det, 10.000 + 4.000 i installation minst och de vill plocka med pumpen till sig så då tillkommer dessutom transport. Mao billigare att köpa en ny då...

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 21:40:14:14 »
Aj det var dyrt. Var det 10tkr för växlaren och 4tkr för att fylla och göra injustering eller?

Har du förresten kollat frysskadan med ditt hemförsäkringsbolag? Inte omöjligt att du kan få igen en del av pumpens värde på den om den inte hade allt för många år på nacken?

/Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2017, 21:49:34:34 »
Är du ute efter en prisvärd ersättare så har Gullberg & Jansson lagerrensning på modell R15 6,5kW tillverkad fram tom 2016. Skicka PM så kan jag ge dig mer info.

/Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2017, 22:23:31:31 »
Har du klarat dig bra med effekten från P12:an?
Den ger väl bara ca 4kW vid 15 grader ute.

Ni kanske har pooltak eller relativt liten volym och välisolerat.

Vad är prisvärt för en gullberg R15 nuförtiden?

JeppeBogentoft

  • Gäst
JeppeBogentoft
SV: Hjälp, byta värmeväxlare på en Gullber & jansson P12.
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 08:50:19:19 »
Tack för allla svar. Det blev att beställa en ny pump. Detta då den förra var lite för klen. Har beställt en Hydra-pro 7. Fick betala 9500 tror jag med frakt.
Ja tyvärr kostar det så in i ..... med denna kylmedels certifierade maffian. Helt tokigt att det skall vara billigare att betsälla en ny pump än att byta en vvx. R410a finns dessutom att beställa påfyllnad 800gr för 700kr. Så varför ska de då ta 14000 för att byta en vvx och fylla på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag