CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?  (läst 3332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yohanna

Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?
« skrivet: maj 23, 2015, 13:59:09:09 »
Har precis fått hem min sandfilterpump från Harald Nyborg och tänkte, iochmed att frakten skulle vara 399:- för att samtidigt beställa sand, att sand skulle jag köpa någon annan stans. Nu till problemet, sandkornsstorleken skall vara 0,7-1,25 mm, och vad jag har googlat mig fram till så är det bara Harald Nyborg som säljer den storleken? TYPISKT... (Bor inte nära någon av butikerna heller  >:()

Eller är det någon annan som vet vart man kan få tag i sådan sant? Silikatsand kvartssand 0,7-1,25.
« Senast ändrad: maj 23, 2015, 14:05:03:03 av Yohanna »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2015, 20:50:10:10 »
Kolla med företag som säljer blästermedel - de har oftast sand i olika fraktioner. Sedan är jag lite tvivlande till att just Harald-Nyborgs sandfilter skulle vara så speciellt att inte "vanlig" filtersand fungerar. Vi har ett HN filter, men bara som reservfilter till vårt ordinarie så vi har för lite erfarenhet för att kunna ange om filtret uppför sig konstigt med annan sand. Det man möjligen skulle kunna tänka sig är om för fin fraktion skulle kunna gå igenom de aktuella dysorna alternativt ge ett för högt drifttryck.

Utloggad Yohanna

SV: Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2015, 20:55:41:41 »
Kolla med företag som säljer blästermedel - de har oftast sand i olika fraktioner. Sedan är jag lite tvivlande till att just Harald-Nyborgs sandfilter skulle vara så speciellt att inte "vanlig" filtersand fungerar. Vi har ett HN filter, men bara som reservfilter till vårt ordinarie så vi har för lite erfarenhet för att kunna ange om filtret uppför sig konstigt med annan sand. Det man möjligen skulle kunna tänka sig är om för fin fraktion skulle kunna gå igenom de aktuella dysorna alternativt ge ett för högt drifttryck.

Ja, vad jag förstått så kan det bli så att för små sandkorn åker ut i poolen, och själva filtreringsfunktionen blir lidande. Därav ska man ju använda rekommenderad storlek på sandkornen... Men ska googla på blästermedel istället. Har kontaktat HN också, för känns ju helt idiotisk att de säljer en produkt till vilken man inte kan införskaffa sand hos någon annan än dem själva... eller smart av dem inf  >:(

Utloggad tlagren

SV: Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2015, 23:16:03:03 »
Hur gick det, fick du tag i någon lämplig sand någon annanstans? Jag sitter i precis samma situation själv nämligen.

/Tomas

ravve

  • Gäst
ravve
SV: Silikatsand 0,7-1,25mm, vart köpa?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2021, 17:50:43:43 »
Nu har jag exakt samma sits. Någon som vet var man kan få tag på sand med den kornigheten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag