CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Leca Vs Betonghålsten  (läst 22143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Leca Vs Betonghålsten
« skrivet: april 23, 2007, 22:15:20:20 »
Jag skall mura poolen i betonghålsten  jag har sett att de flesta använder LECA men förstår inte varför då det är dubbelt så dyrt, visserligen tillkommer issolering på utsidan men om man använder sig av ISODRÄN eller dylikt så kan man återfylla med befintliga massor och därmed spara in all makadam så för mig känns det starkare bättre och billigare någon som är av annan uppfattning ?

Till saken hör att min pool kommer att vara 4x8x1.5 där ena kortändan är 1m ovan mark och den andra 50cm ovan mark så jag behöver lite stadga i stommen.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad MrXs

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #1 skrivet: april 23, 2007, 22:40:49:49 »
Betonghålsten är 40 cm lång medan lecasten är 59cm lång så du kan inte titta på stycke priserna på en sten då du jämför priset.
Du lägger 2st leca sten i längd medan du får lägga 3st betonghålsten för att nå samma längd.
Lecasten har en bra hållfasthet och är lätt att arbeta med plus att den isolerar i sig själv.
Jag gav 19.95 per sten för Lecablocken som är 19x59cm.

Betonghålsten är bra den men men mkt tyngre att arbeta med och den isolerar inget alls, plus att det går långsammare att mura med den.

Men alla får välja det han/hon vill men jag skulle ej tagit betonghålsten pga smidigheten med leca sten plus att priset inte blir dyrare.

Tror att du får ge runt 14 kr för en 40x20 sten? 14x3=42 vs 19.95x2=39.9 plus att jag drack kaffe undertiden som du lade din tredjesten :) Iofs fick du lyfta ett par kilo extra men det bjuder jag på ;)
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad zek

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #2 skrivet: april 23, 2007, 22:58:34:34 »
Jag har givetvis räknat på kvadratmeterpriset och till min pool så betalar jag 6200kr för betonghålsten jämfört med 11900kr för leca och så pass mycket har jag murat i mitt liv att hanteringen inte blir något problem även om den är tyngre.

 Att den inte issolerar håller jag inte med om. Om man bryter köldbryggan i murfogen dvs lägger två strängar med bruk och likadant på kortänden på stenen så har den viss issolerade effekt, kopletterar jag dessutom med 70mm isodrän på utsidan så tror jag att jag har mycket bättre issolering än en lecasten med makadam utanför.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad MrXs

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #3 skrivet: april 24, 2007, 06:00:18:18 »
Visst med isolering på utsidan så får man isolerings effekt på allt.
Men med isoleringseffekt menar jag själva stenen i sig och inte fogen, fogen är den samma på båda.
Det måste dock vara en stor pool som du skall göra med den stenkostnaden.
Jag har en 8x4 och köpte 5st pall med sten ca 1100 per pall dvs runt5500kr för 5st pallar.
Sedan tillkommer cement och sand och armering men det är samma för både leca och betonghålsten. Är 7 lav högt och då jag räknade blev mitt dyrare med betonghålsten iom den var kortare. men kan även vara att jag hade sämre pris på betonghålstenen.
Jag var med fast besluten om betonghålsten innan men tog ej det pga pris och hantering.


Men finns ingen som säger att man ej skall använda betonghålsten men det störta anledningen skulle jag tro är just hanteringen.

Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad TLovskog

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2007, 08:41:30:30 »
Intressant ämne. Går själv i funderingar och min svärfar (som är murare) förordar själv betonghålsten p.g.a hållfastheten. De erfarenheter han har bygger iofs främst på större vattenmagasin till lantrbukare. Vi bygger 8-9m på långsidan och med leca skall man då ha en stödvägg helst, vilket man tydligen inte behöver med betonghålsten. Eftersom vi gör jobbet själva är det extra krånglet ingen faktor. Har också betydligt bättre priser för betånghålsten.

Iofs vet jag inte mycket om murverk, men innehåller inte betånghålsten hålrum? isf måste den ju isolera något?!

Vad jag kunde hitta så var U-värdet på betonghålsten 2.00, men med 50mm isolering 0.50. lättbetong/lättklinker var 1.2, men med isolering 0.45.

Det jag har varit osäker på är just en kompletterande yttre isolering. Tack för tipset.
« Senast ändrad: maj 01, 2007, 08:51:45:45 av TLovskog »

Utloggad zek

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2007, 10:44:32:32 »
Däre ser man, ingen större skillnad om man ändå issolerar på utsidan, sätter man dessutom en skiva typ Isodrän eller Pordrän, och en duk utanför så kan man återfylla med befintliga jord/ler massor direkt emot och spar där med in en hel del pengar på makadam och jobbig hantering samt bortforsling av onödigt mycket massor.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Johan från Linköping

SV: Leca Vs Betonghålsten
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2007, 13:34:37:37 »
Hmm..

Allt detta om priset hänger givetvis på var man handlar...

..på Byggmax kostar leca blocken 19,95.

Bygger man 8x4x1,5 så blir kostnaden för block ca 6000:-.

Jag byggde av leca med stödmur på mitten och med dubbla rader
armering vartannat varv och ca 2 varv ovan mark.

Jag tror det är en smaksak vad man väljer att jobba med,
den enda klockrena skillnaden är vikten och storleken/st.

Lecablock finns i alla byggvaruhus, det gör inte betonghålsten.

//Johan






Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag