Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?  (läst 3682 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« skrivet: juli 03, 2010, 11:17:22:22 »
Jag har fått lite bubblor i inloppen och det betyder ju inläckage på sugsidan om pumpen. Men nu visar det sig att om jag isolerar solpanelerna, som sitter på trycksidan, så upphör bubblorna. Kan det vara läckage vid panelerna, eller kan det lägre difftrycket utan inkopplade paneler göra att läckaget upphör? Jag misstänker en koppling (som sitter väldigt illa till) vid breddavloppet, men vore mycket tacksam om det var vid panelerna det läcker i stället...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2010, 12:54:29:29 »
SITTER SOLPANELEN HÖGT SÅ KAN DU BÖRJA MED ATT SYNA KOPPLINGAR FRÅN HÖGSTA PUNKTEN OCH NERÅT EFTER FLÖDET.

Utloggad Drogen

SV: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2010, 13:19:55:55 »
OK, jag får göra det när solen står lite lägre. Just nu får det bli lite bubblor i både handen och inloppet. Det är för varmt för att göra något...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Erica

SV: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2010, 13:20:50:50 »
Sitter solpanelerna före eller efter filtret ? Om de sitter mellan pump och filter kan det ju omöjligen läcka vid panelerna eftersom man då har ett övertryck på ca 1 kg/cm2 och då skulle panelerna behöva sitta minst 10 m upp i luften för att ett inläckage av luft skulle vara ens teoretiskt tänkbart. Sitter panerlerna efter filtret så blir ju siffran klart lägre men ändå måste de sitta rejält högt för att det skall läcka IN i stället för att spruta UT.

Det låter nog troligast att läckan är på sugsidan trots allt. Kanske blir flödet så pass mycket mindre när du kopplar bort panelerna att läckan då inte förmår att dra in någon luft.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2010, 15:37:29:29 »
Undertryck på nedsidan av värmeslingan är möjlig men för att kunna utesluta detta se till så att ventilen vid utflödet från värmeslingan till via 3-vägsventilen tillbaka in i pumpflödet är något lite mera stängd än den vid inloppet. Då får du garanterat inget undertryck i solpanelen.

Utloggad Drogen

SV: Bubblor i inlopp - läckage trycksida?
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2010, 11:23:50:50 »
Tack för svaren!
Panelerna sitter efter filtret uppe på garagetaket så det kan nog vara möjligt att få ett inläckage där trots allt. Tyvärr har jag ingen ventil på returen så jag kan höja trycket i panelerna på det sättet. Det är i princip en "byggsats" med ett trettiotal anslutningar som kan läcka så jag har tänkt kolla igenom allihop när temperaturen på taket går ner lite...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan