CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken är den Ultimata Poolen  (läst 16100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
Vilken är den Ultimata Poolen
« skrivet: augusti 02, 2013, 13:17:55:55 »
Hej alla visa män och kvinnor.

Som frågan lyder så söker jag och troligen många med mig svaret på vilken som är den ultimata poolkonstruktionen.

Själv skulle jag kunna tänka mig en ganska avlång pool med romersk trappa och overflow så att vattenytan ligger som en förlängd spegel av det 400m² stora poolområdet klätt i vit marmor. Inte minsta tillstymmelse av smuts då det redan plockats upp av den vältränade Kvinnliga poolskötarens långa håv som sveper området varje förmiddag (Kvinnlig för jämställdhetens skull och för att det inte ska bli för stereotypt i polskötarsammanhang)

Nu är det väl bara att inse. Vi bor i Sverige och även om det troligen är en av årets varmaste dagar när jag skriver detta så kommer det en höst med löv, igelkottar, grodor och annat skit. Allt som oftast ska tränga in poolen på den baksidan av en av kommunen tilldelad villatomt. Dessutom sambo och en vanlig knegare, så troligtvis rök även mitt bidrag till att försöka styra upp jämställdheten i poolskötarbranchen för att ersättas av ...mig...eller i bästa fall en poolrobot.

Nå väl..
-Detta är det första året vi har pool och det får ses som ett vettigt prova-på år.
Vi har kört en ovanmarkspool, en Intex Ultra Frame.
Troligen Den Ultimata poolen....för just att prova på med för att se om det är något man kommer använda, dvs om man kommer fastna för att bada på sin egen baksida och DET har vi verkligen fastnat för.

-En sådan pool har sina begränsningar helt klart och även om den kanske kommer vara med även nästa år så har jag börjat skissa på en nergrävd pool.

-Jag har märkt att ovanmarkspoolen kyls ner mycket av kringsvepande vindar.
-Det estetiska är en anledning.
-Vattendjupet är en annan anledning.

Måttmässigt är väl tanken antingen rund Ø 4-5m x 150cm djup, alternativt 3x6m - 4x7m ungefärligt.

Nu är det ju inte heller bara villatomtens storlek och igelkottar som styr ett poolbygge utan givetvis även det ekonomiska.
Givetvis kan man kanske inte jämföra Ferrari och Skoda för att båda har 4 hjul.
Äpplen och päron är och har aldrig varit det samma, men förutom själva poolen så är det ganska mycket kringkostnader som vid många poolbyggen jag läst om här är väldigt stora och en sak har alla markpooler gemensamt..

-Det ska grävas ett hål och göras en dränering. 

-Därefter ska något stoppas i detta hål och frågan är till vilken religion ska man lägga sin tro?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2013, 14:14:44:44 »
I mitt första inlägg om Den Ultimata Poolen så beskrev jag en jättepool med overflow.
Det jag ville påvisa med det är att många gånger är det man ser i poolkatalogerna avskalat och snyggt, utan en massa poolskydd, tak och kanske inte helt konstruerat varken för våra nordliga förhållanden eller för våra svenska villaträdgårdar.

Det finns däremot många olika konstruktioner och lösningar på pooler i storleksordningen som jag med nämnde: rund Ø 4-5m x 150cm djup, alternativt rektangulär 3x6m - 4x7m.
Även en del fria former, åtta, njure mm.

Jag beskrev även förarbetet, grävning, dränering och platta.
Ett arbete som jag förstår kostar ungefär det samma oavsett poolval, under förutsättning att man inte stöter på stora stenar eller tex. mossmark.

*I USA och på andra sidor utomlands ser man mycket betongpooler. Ett virr-varr av armeringsjärn och mängder av betong som till slut skapar en böljande botten med höjdskillnad och mjuka former.
-Detta verkar väldigt ovanligt på våra breddgrader?

*En del bygger vackra Kaklade pooler, troligen ganska dyra byggen och hur länge håller de?

*Vissa murar med leca och sätter sedan liner i

*En del kör med färdiga baljor. Den ganska omdiskuterade kvaliteten på glasfiberpooler skrämmer mig lite.

*PP-poolen är ett alternativ, den som tex Luxlama säljer

*Termoblock i cellplast är en annan lösning som jag gillar

*Polyetenstomme har jag sett hos Poolkungen.

*Plåtstommar av olika slag är med vanligt både i runda, ovala och åttafomade pooler.
-En lösning som jag först tyckte verka helt befängd, men efter tanken på att isolera stommen verkar vara en ganska smidig lösning. Kostnadseffektiv och lätt att både bygga och en dag plocka bort en dag om man vill det.

*Trästomme har jag inte heller nämnt då jag tycker det verkar vara en dyr och dålig lösning både på kort och lång sikt.

Så vilken är då Den Ultimata Poolen?

Åter igen måste man klart fundera igenom Varför, Vad och hur mycket man vill lägga på en pool.

För mig så är det viktiga att den är ok isolerad, har ett djup på ca 150cm, samt har en smidig pooltäckning/ tak som går lätt att lägga på och av.
Jag bygger inte en pool för att den ska vara lika fin om 40år.
Det finns runda plåtpooler på Ø 4m som kostar 20 000kr
Det finns även lösningar för 120-150 000kr

Om jag bu beräknar att bo i mitt hus i 40 år så kan jag byta ut min 20 000kr pool 5-6 gånger för det priset. Gropen är där, plattan med.
Filer, slangar och dränering åldras lika mycket oavsett.

-Tycke och smak går isär och visst har jag skrivit detta lite för att både provocera och få igång diskussion :-)

Så åter igen... Vad säger ni?

-Vilken är den ultimata poolen?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2013, 15:30:09:09 »
För mig verkar en stomme av skalblock vara det bästa alternativet. Då kan jag bygga min "ultimata pool" som inkluderar en 10m simbar längd med jetstream, en lägre del/spadel/trappa för barn o vuxna med overflow till den djupa delen. Allt ihop under ett automatiskt hanterat tak där barn/spadelen kan tas bort separat.

Hur svårt kan de va?  ;D

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2013, 16:23:03:03 »
Det låter verkligen som den riktigt ultimata poolen.

Tak är en riktigt juste lösning på täckning.
Det finns ju i lite olika höjder.
Det finns ju dels de som är riktigt höga, rena poolhus, men även de lite lägre som borde gå att bada under.

Nackdelen med rund pool som jag nämnde ovan är ju bl.a. att det inte finns så bra tak/ täckningar vad jag sett.

Vad för typ av tak / poltäckning isolerar bäst.

Andra alternativ är tex rolltop presenningen med aluminiumrören och tex presenninsvarianten som ser ut som ett tak men viks ihop som ett dragspel.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2013, 16:23:17:17 »
Läs hela den här tråden så tror jag du hittar den ultimata poolen.
Poolsköterskan får du fixa efterhand.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2013, 22:24:43:43 »
Hej Rickard.
Tack för ditt inlägg. Missade du att bifoga tråden du hänvisade till?

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2013, 09:36:31:31 »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2013, 12:10:42:42 »
Vi har också testat en Intex-pool i ett par somrar. En rund 4,5 meter diameter med Intex saltklorinator och solmattor.

Nu har vi förlängt vårt redan ganska nya hus och när vi ändå skulle köra sönder tomten så passade vi på att gräva och dränera för en pool. Vi funderade först på en ovanmarkpool men nu blir det en rund nedgrävd Rubinpool, 6 meters diameter, med saltklorinator, swimjet och värmepump. Vi planerar att beställa ett polskydd med alurör och presenning.

Vi har valt ett pooldjup på 1,35 då vi har en kille med Downs Syndrom som kommer att ta tid på sig att lära sig simma och vi vet heller inte hur lång han kommer att bli.

Byggtråd kommer.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2013, 13:17:34:34 »
Tackar Rickard.
--> Tror vi alla har missat den lilla detaljern.
-Ska läsa den tråden frammåt kväll-

Onsalabo, Tack för ditt svar med.
Kul att du har samma pool-bakgrund som vi. Intexpoolen fungerar fint och är en rackarns bra/smart pool som trots sin enkelhet är fullt badbar både för stora och små.

Som jag förstår det så har ni en rund pool med plåtstomme av liknande typ som jag funderar på.
Har ni isolerat den något extra i väggarna?
Har ni gjuten sula, Isolerad sula i botten?
Märker ni någon skillnad mellan intexpoolen och denna nergrävda när det gäller avkylningen på natten?
Det poolskyddet ni har: Är det liknande dessa?

http://www.poolbutikenilund.com/Tillbehor/poolskydd.jpg-for-web-small.jpg

http://www.svenskapoolfabriken.com/files/4613/5904/2490/easy-roll-large2.jpg

Hur isolerar ett sådant skydd. Kör man då bara med det och utan solfolie?


Nu ska jag slänga mig i böljan.
Någon måste ju använda poolen när gumman jobbar :-)
26,2 grader i vattnet men solvärmen pumpar ut nästan en kubik 30gradigt vatten i timman nu så snart ska det väl vara riktigt behagligt :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilken är den Ultimata Poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2013, 07:08:03:03 »
Poolbygget pågår så vi har inte kunnat bada ännu. Vi har makadam, stenmjöl, cellplast samt matta i botten. Funderar på om de lönar sig att isolera sidorna. Får se hur vi gör.

Min tanke är att med en bra täckning som ligger över poolen när vi inte badar så ska vi inte behöva solfolie. Jag har tittat på den här:

http://www.plastman.se/category.html/ribbtopp
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag