VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur stadig är era stommar?  (läst 8720 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hur stadig är era stommar?
« skrivet: augusti 06, 2013, 06:46:15:15 »
Ni som har byggt plåt pool typ Flexi pool eller poolkungen standard resp. Miljöpool med PE plast. Hur stadiga upplever ni att de är?
Det känns spontant som om en flexipool skulle vara mer stabil med alla stödben än poolkungens som endast har en list på toppen och i botten....
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2013, 08:35:45:45 »
Vår pool ser ju ut lite som poolkungen standard, men är från (nuvarande) Ellipspool.

Som du ser sitter det en sträva i varje sektionsskarv.
Efter 12 år kan jag inte se att något alls hänt med poolstommens konstruktion.
Hur viktigt det är med strävorna kan jag inte säga, men det viktigaste är nog att man är noggrann när man fyller vatten och återfyller runt poolen.
Det skall göras samtidigt, och man justerar poolväggarnas "rakhet" genom att packa mer eller mindre utvändigt i takt med att man fyller vatten och återfyllningsmassorna utvändigt.

Skruvar man tillfälligt fast 2-3 plankor tvärs poolstommens överkant innan man fyller borde risken för "krokiga" väggar bli avsevärt mycket mindre, även om man inte lyckas helt med fyllningen av vatten och återfyllnadsmassor.

Strävorna kan dock vara bra, om/när man behöver tömma poolen, de låser ju upp väggarna så att risken för att väggarna skall tryckas in av marktrycket blir mindre.

Nu vet jag itne om Poolkungens standardstomme helt saknar strävor, men om så är fallet borde det ju itne vara omöjligt att göra ett antal strävor på egen hand och bulta dit när man monterar poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2013, 09:55:05:05 »
Utan strävor skulle jag vara nervös... Vår AQVIS som är av "plastplankor" har en sträva/stödben var 40:e cm som är bultad i betongplattan. Det kändes väldigt over-kill när man monterade, speciellt efter att ha borrat alla hålen för betongpluggarna...


Jag tror som Rickard säger att det blir svårare att få raka väggar utan stödben och den poolen lär man ju aldrig våga tömma... Ett alternativ kan ju vara att återfylla med "magerbetong" (cement+4 delar sand och vattna på det när det ligger i diket). Det blir stadigt och hårt och tillräckligt för att sen kunna tömma poolen.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2013, 14:42:56:56 »
Hej.

Ser jag rätt.
Är det frigolit på utsidan av poolen man ser på bilden ?
Hur viktig är denna rent isoleringsmässigt?

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2013, 08:41:41:41 »
Hej.

Ser jag rätt.
Är det frigolit på utsidan av poolen man ser på bilden ?
Hur viktig är denna rent isoleringsmässigt?


Man brukar ju räkna att ca 75% värme försvinner uppåt, 15-20 åt sidorna och 5-10 neråt (beroende på mark/material runt poolen) så visst tillför isolering på sidorna en del. Det viktigaste är att hålla borta vatten/fukt eftersom mer värme avgår då.


Vår nya pool, AQVIS, är byggd med plastplankor som är 42 mm tjocka och har luftspalter i sig så jag skippade frigoilt runt om. Om jag hade plåt skulle jag definitivt lägga frigolit.


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2013, 08:44:35:35 »
Mmm, och om man inte återfyller med singel (gruskross) som gör att man får en typ av luftspalt mot väggen, så skulle jag definitivt rekommendera isolering.
Vi återfyllde med de sandmassorna som vi grävde ur för poolen, en rätt fin sand som säkert kan hålla en del fukt, vilket skulle bidra till en effektiv värmeavledning till marken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2013, 09:51:20:20 »
Hej.

Tack för era svar även om min fråga var lite OT.
Både plastkonstruktionen och den som Rickard har på bilden som jag antar är Elips Pools rostfria alternativ är ju relativt reststenta mot tidens tand, dvs Rost, Sol, Fukt och Värme som kan påverka hållbarheten.

Som jag förstått så finns det galvade plåtstommar med på de lite billigare poolerna.
Här måste det vara ännu viktigare med att det inte står fukt mot väggen.
I dessa fall diskuteras ofta "mager betong".
Mager Betong måste ju vara en riktig fuktfälla.

Har själv planerna på en enklare nergrävd pool med plåtstomme + efterisolering och är därför intresserad av era tankar kring återfyllnadsmaterial.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2013, 09:55:53:53 »
En pool med tjock, ordentlig galvaniserad stomme tror jag håller riktigt bra också.
De tunna "ihoprullade" poolerna som är glavade/anodiserade och lackerade tror jag inte håller så länge.
Bästa återfyllnadsmaterialet torde vara singel, då det både dränerar, och skapar en typ av luftspalt närmast poolen.
Jag valde dock att istället isolera, och återfylla med den fina sand som vi hade i marken.
Anledningen var dels ekonomisk, men även med tanke på framtida renovering/tömning av poolen, en fin sand som är fuktig riskerar inte trycka in poolväggarna på samma sätt som singel kan tänkas göra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2013, 13:09:29:29 »
Om vi ändå är inne på isolering och tråden var tänkt för olika stommars stabilitet, finns det någon isoleringstyp som skulle kunna stärka stommen. Jag har läst på forumet att vissa med plåtstomme har haft tendenser till att plåtarna buktar??

Om man skulle välja en PE stomme av den typen som Poolkungen säljer så är själva isoleringen knepig i.o.m. designen av sektionerna, är det tillräckligt då med singel enbar då och skippa isolering?

För att fortsätta så undrar jag hur stabil blir igentligen en stomme som enbart har sina väggblock nedstuckna i en U-profilsplåt så som PE och galv stommen har från Poolkungen/Sv Poolfabriken?
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur stadig är era stommar?
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2013, 14:01:11:11 »
Ingen som har en sån stomme som kan uttala sig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag