Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???  (läst 6154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« skrivet: juni 11, 2015, 03:20:39:39 »
Vill höra med ni som är experter om denna värmepump kommer att räcka för oss.

Ska anlägga en Folkpool Durapool. 9x4
Inget pool tak. Corvex automatisk lamell skydd.
Maj till Sept
29 grader
Umeå

Räcker denna modell och 9,8 kW eller bör vi uppgradera till 12 på en gång

Tusen Tack!!!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2015, 07:37:14:14 »
Den borde räcka, allt beror på hur mycket eller om det kommer vatten på ditt poolskydd.
Om det ligger vatten på poolskyddet så kan det gå rätt mycket energi till avdunstning.
Nu är ju där skydden isolerande, så det borde inte bli farligt mycket förluster.

Fördelen med 9.8 kW värmepumpen jämför med den större är att den inte belastar säkringen lika mycket, du ligger ändå rätt högt i ström på en fas.
Om du funderar på större pump, titta i så fall efter en trefasmaskin, annars kan du behöva säkra upp huset till 25 A.
Har du redan 25 A säkringar så har det mindre betydelse.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2015, 08:02:53:53 »
Njaaee  <hmm> Är ni säkra på att 29 grader räcker? Det trodde vi också men sen provade vi 30, 31 och 32 grader. Nån dag blev det t o m 33 grader bara med hjälp av solen och pooltaket. Nu vet vi att 33 är för varmt men 32 är optimalt för oss.

Vi har 9,2 kW till 31 kubikmeter. De flesta försäljarna tycker att 6,8 kW räcker till vår pool, det gör det inte. 12 kW hade inte varit fel sent i höstas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2015, 08:20:13:13 »
Håller med TommyC, 9,8 kW känns lite i underkant. Jag har ungefär samma storlek på pool, kör med 28 grader, och har en 12 kW VP. Med dom temperaturer vi hade under Maj i år orkade VP'n öka temperaturen 3-4 grader per dygn när jag startade. (Vid start hade vattnet ungefär 15 grader). När temperaturen närmade sig 28 gick detta ned till ungefär 2-3 grader per dygn. Sen kommer jo en massa okända faktorer som isolering, värmeförlust, m.m. som kan variera rett så mycket från pool till pool.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2015, 08:29:33:33 »
Jag tror att kombinationen isolerad stomme och corvex-skydd kommer att kräva i snitt ca 60-80 kWh/dygn tillförd energi i deras pool sett över hela säsongen.

Det innebär att värmepumpen bara behöver prestera 3.3 kW uteffekt i snitt.
Det vore mycket märkligt om det inte skulle räcka.

Rolltopskydden (jag har ju ett sånt) är faktiskt inte alls bra när det kommer till att isolera.
Vi snittar ca 106 kWh/dygn (bruttoenergi) med rolltopskydd till vår 4 X 8 meters pool, vilket skulle innebära ca 4.5 kW kontinuerligt tillförd effekt.

Så här såg vår uppvärmning ut förra sommarn (juni, juli, augusti).
Snitt 1.05 kW, värmepumpen drar 1.85 kW när den värmer poolen, ger ca 8 kW, så i snitt alltså 12-13 timmar/dygn drifttid.
Loggern köper man i min webbshop, www.energibutiken.se  ;)
« Senast ändrad: juni 11, 2015, 08:52:55:55 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2015, 08:56:57:57 »
Här kan man se flerårsgrafen över vårt värmebehov, sommartid är det ju typ 85% som går till poolen, resterande tid gör värmepumpen tappvarmvatten.
2013 köpte vi rolltoppen, innan det hade vi en uppblåsbar pooltäckning som isolerade bättre, men funkade lite sämre som "solfångare" (helt tät väv).

För att se poolens bruttoenergibehov får ni multiplicera visade siffror med 4 då värmepumpen har ca 4.0 i COP.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2015, 19:26:05:05 »
Snyggt Rickard. Jag hoppas jag får tummen ur och sätta upp loggning snart.

Det finns en parameter som har stor inverkan, COP sjunker med sjunkande utetemperatur så vill man köra sent på hösten kan man behöva gå upp ett eller två steg i storlek på VP. Önskar att jag hade lite data på det. Tillverkarna brukar inte redovisa hur temperaturberoendet ser ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2015, 21:07:44:44 »
G&J har en liknande graf, men inte lika tydlig. Och den är ung. lika som den här, fast i en annan skala och mycket otydligare. Verkningsgraden (COP) är beroende både av luft- och vattentemperatur.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad AmeriSwede

SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2015, 22:49:44:44 »
Tack för svaren!

Men en följd fråga...angående temperaturen som man få hålla i poolen.
Kan tänka mig att vi skulle tycka att 30+ var mest behaglig...och skulle vara beredd att betala vad de kostar. MEN har hört att det är inget bra för utrustningen att hålla mer än 29 grader. Stämmer det?
Gillar grafen starkt...tvivlar på att jag kommer att kunna hantera tekniken...det räcker med utmaningar för mig om det finns en av/på knapp!! ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Räcker Värmepump Heat force 9,8 kw???
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2015, 05:29:26:26 »
Enligt Eriks graf så ger de värmepumparna 3.0 i COP vid 0 grader ute och 27 grader i poolen.
Då den nu diskuterade värmepumpen förbrukar drygt 2 kW så bör de i alla fall kunna prestera runt 6 kW vid de temperaturerna, det BÖR räcka om man har en isolerad stomme och pooltak.
Sen är det naturligtvis så att man vill ha bra att köra med när man skall värma upp poolen på våren eller om man vill ha poolen varm när det börjar bli frostnätter.

Dock, problemet med höga strömmar på en fas är reellt, och om du skall ha en större pump skulle jag definitivt rekommendera en trefas maskin.

När det gäller temperaturen och max rekommenderade så är det säkert en större belastning att ha varmare än 28-29 grader, men å andra sidan är +20 säkert bättre än +28 grader också, men vill man bada i det.
Alla i byn där jag bor har minst 30 grader i poolen, men inte därför sagt att jag rekommednerar det och lovar att linern håller i 20 år.
Vår liner är 14 år nu och i skapligt skick i alla fall.
Vi började med 28 grader, men har haft 32 grader i många år nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan