VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Felkod FLC på displayen, varför??  (läst 8514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pastorn

Felkod FLC på displayen, varför??
« skrivet: februari 19, 2011, 13:37:17:17 »
Äger ett 4seasons spa som fungerat bra i ett år, nu får jag felkod FLC på displayen och då slutar värmaren att fungera. Bryter jag strömmen ett tag så nollställs elektroniken och det fungerar ett tag igen.. Det är ett Balboa styrsystem som sitter i badet, någon annan som råket ut för detta eller någon som har förslag på åtgärd??

Tack på förhand!









Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Felkod FLC på displayen, varför??
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2011, 18:06:37:37 »
FLC? Ptja... jag chansar nu men det är nog något som har med flödet att göra?
Googlade och fann "Flow switch is detecting flow when it should not be
there (heating pump is off)." 

Lösningen ska tydligen vara "Shut off the power for 10 minutes and restart the spa after."


http://www.4seasonsspa.com/uploads/files/2010/11/01/169/EN_manual_EasyMini_101018_low.pdf

Utloggad pastorn

SV: Felkod FLC på displayen, varför??
« Svar #2 skrivet: februari 20, 2011, 10:50:13:13 »
Tack men problemet är att problemet kvarstår efter att jag startat om elektroniken, är lite jobbigt att värmaren lägger av nu när det är 15 grader kallt ute.

Utloggad Mr2T

SV: Felkod FLC på displayen, varför??
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2011, 14:58:19:19 »
Det verkar vara precis som JoelKil skriver. Jag skulle gissa vilt på att du har något skräp eller kalk eller motsvarande som gjort att givaren har hängt sig. Går det att plocka av givaren och rengöra så är det säkert lösningen.

Felkodslistor: http://www.spadepot.com/spacyclopedia/spa-error-codes.htm
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Eberlund Service

SV: Felkod FLC på displayen, varför??
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2011, 14:45:45:45 »
FLC innebär att tryckvakten inte stänger kretsen när pumpen stannar.

Livslängden på en tryckvakt är mellan 2-5år och är badet mer än 2 år gammalt så kan du byta ut tryckvakten direkt.

Är den nyare så kan man kalibrera den. Kräver dock lite verktyg och tekniskt kunnande.

Det du behöver är en multimeter med pipfunktion. När tryckvakten är rätt kalibrerad så ska du ha pip på stiften på tryckvakten när pumpen är på och inget pip när pumpen är avstängd. Har du inte detta förhållande så får du justera på skruven som sitter på tryckvakten till du får det. Men som sagt är den äldre än 2 år så är antagligen fjädern i tryckvakten på sliten att kalibreringen kommer hålla ett par veckor och lägger av sen igen.

Tror  du inte att du klarar av att kalibrera den eller behöver en ny tryckvakt så rekommenderar jag att kontakta en spareparatör.

Med vänliga hälsningar
Henrik Eberlund

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag