CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Olika råd om värmeväxlare - lång väg mellan pool och panna...  (läst 5089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooliti

Hej!
Vi är i färd med att bygga pool och har tänkt att värma den med bergvärme. Vi sa till vid borrningen och de borrade därför extra djupt. Däremot får vi nu lite olika råd om hur vi ska göra:

Poolfirman rekommenderar att vi drar ut varmvattnet till pumprummet och placerar värmeväxlaren där, men värmepumfirman tycker att vi ska pumpa upp poolvattnet till pannrummet och därmed placera värmeväxlaren inomhus.

Det är drygt 30m enkel resa mellan pumprum och pannrum och pumpen kommer att hamna ca 3m under ingången till pannrummet (=uppförsbacke från poolen till huset, alltså).

Rent intuitivt tänker jag att ju varmare vatten man har i jorden (=varmvatten från pannan), desto större värmeförluster, men det är kanske fel? Eller kommer det att kräva så mycket isoleringsjobb att det egentligen skulle vara vettigare att skaffa en luftvärmepump eller två (ca 80m3 vatten i poolen) och därigenom slippa den långa slangdragningen?

Vore mycket tacksam för kloka råd av detta imponerande forum!
/Stefan

Poolgiganten

Utloggad Aboy

SV: Olika råd om värmeväxlare - lång väg mellan pool och panna...
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2010, 13:45:17:17 »
Hej

Jag skulle hålla det varma vattnet kort, dvs inne i pannrum och dra in poolvattnet dit. Visst blir det issoleringsarbete hur du än gör det. Men du får mindre förluster i poolvatten (ca 30C).

Jag skulle placera alla pumpar, värmeväxlare i pannrummet.
Därför att:
1: du skulle kunna ha igång poolen året runt om tekniken står varmt.
Så länge som du har cirkulation så fryser inte poolen! Jag vet, jag gör det med min pool, vi får under vintern 5C vatten som vi använder tillsammans med en bastu,,, dop dop in i värmen -> mycket fräsht!

2: om värmeväxlaren står varmt så kan du förlänga den varma delen av pool badandet.

3: framför allt så kommer allt att hålla mycket bättre.
Jag har pratat med en del poolbyggare och de säger att pumpen ska stå under vattenytan och det kanske är sant beroende på pump, men jag använder en Brilix pump som står i en varmbonad friggebod ca 1m ovanfår vattenytan, fungerar fin fint!.  Man fyller i lite vatten i pumpen och startar den, det tar några sekunder så är allt igång. Man kan sätta i en backventil om man inte vill att vattnet ska skuttsa tillbaka vid backspolning och annat arbete.

Jag har en 4x8 PP-pool med poolvärmare och klassik B pooltak. Brilix pump och reningen är kopparjoner och uv-lampa, ett system som kommer från tyskland, altså inget klor eller salt, dvs driksvatten, mycket frächt.  Jag så har jag det, ni måste hitta en egen lösning. Men allt i pannrummet, isolera transportsträckan, isolera poolen under och sidor, rekomendera klassik B pool tak, taken värmer mycket när solen ligger på!


Utloggad utopiazz

SV: Olika råd om värmeväxlare - lång väg mellan pool och panna...
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2010, 16:13:30:30 »
Poolfirman rekommenderar att vi drar ut varmvattnet till pumprummet och placerar värmeväxlaren där, men värmepumfirman tycker att vi ska pumpa upp poolvattnet till pannrummet och därmed placera värmeväxlaren inomhus.

Du skriver ringenting om hur ditt pumprum ser ut. Om det är en liten bod med värme vintertid så kan du ha växlaren där men om det blir minusgrader på vintern och du behöver lägga värmerören i marken så sätt värmec
växlaren inomhus i pannrummet.

Det är drygt 30m enkel resa mellan pumprum och pannrum och pumpen kommer att hamna ca 3m under ingången till pannrummet (=uppförsbacke från poolen till huset, alltså).

men nedförsbacke till poolen. I princip tar upp och ned ut varandra så det är bara avståndet som kan ställa till med problem. Du kanske behöver en större poolpump och dessutom grövre ledningar från/till poolen.

Rent intuitivt tänker jag att ju varmare vatten man har i jorden (=varmvatten från pannan), desto större värmeförluster, men det är kanske fel? Eller kommer det att kräva så mycket isoleringsjobb att det egentligen skulle vara vettigare att skaffa en luftvärmepump eller två (ca 80m3 vatten i poolen) och därigenom slippa den långa slangdragningen?

Det är enklare (och billigare) att isolera rören från värmepannan än rören från poolen.

Vi gjorde en kompromiss till vår pool. Drog värmerör i källaren till den vägg som är närmst poolen och satte värmeväxlaren där. Poolslangen går sen bara in genom väggen.

Utloggad pooliti

SV: Olika råd om värmeväxlare - lång väg mellan pool och panna...
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2010, 10:22:27:27 »
Hej & Tack för snabba svar!
Både Aboy och utopiazz verkar gå på värmepumpfirmans råd (för nej - pumprummet är inte uppvärmt vintertid) med värmväxlaren inomhus.

Ingen som röstar på att skaffa luftvärmepump/-ar och slippa 2x30m slangdragning? (Alltid skönt att slippa gräva!!!)

Pumpen tänkte jag nog ha i pumprummet och ta in på vintern - dels är det bara en tunn innedörr mellan pannrum och vardagsrum (buller), dels ska vi ha en jetswim så det blir ändå maskiner som måste stå "ute".

Tak och vinterbad låter ju trevligt, men det blir svårt att få till hos oss pga nivåskillnader - åtminstone till ett överkomligt pris - och med en vinter som senast och utan tak blir det nog svårbadat, tyvärr.

Mvh Stefan

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Olika råd om värmeväxlare - lång väg mellan pool och panna...
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2010, 12:27:18:18 »

Ingen som röstar på att skaffa luftvärmepump/-ar och slippa 2x30m slangdragning? (Alltid skönt att slippa gräva!!!)

Frågan är om det inte blir billigare att köpa en särskilld värmepump avsedd för pooluppvärmning än att gräva, isolerar rör, separat värmeväxlare o sedan få till styrningen mot din befintliga bergvärme.

Sedan har du ju redan borrat lite extra djupt, men värma upp 80m3 vatten går det ju åt lite energi till. Jag skulle nog åtminstone överväga detta alternativ med egen poolvärmepump o kolla kostnaderna innan jag hade bestämt mig.

Jag har själv byggt ett system utav 2st beg. luftvärmepumpar+vvl+egen styrning. Inte billigare än att köpa färdigt, men roligare :). Nu har priserna sjunkit på poolvärmepumpar, så jag är inte säker på att jag hade gjort om det (dessutom har jag haft tur/goda vänner när jag fått tag i komponenter till mitt system).

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag