CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 125963 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #90 skrivet: februari 13, 2009, 07:24:00:00 »
Hej Micke,

Jag tycker att du skall täcka det brutna hörnet med våden t.ex från långsidan tills du når ca 100-150 mm in på kortsidan. Sedan lägger du våden från kortsidan omlott endast de 100-150 mm, så hamnar skarven i en av 45 vinklarna. Att duken läggs omlott varken syns eller märks (i.a.f. inte med mosaik mönster, se bilden som visar mitt osvetsade hörn). Det blir mindre skarvar på det sättet.  När du hänger upp duken för långsidan så värmer du fast den i plåten. Genom att fästa den i punkter i plåtens vertikalplan, så kan du lossa den försiktigt med typ "olfa"-kniv om det inte blir tillräckligt spänt eller lite ojämnt. Tänk på att att duken inte skall vara exakt i hörnen utan det skall finnas mellanrum mellan duken och väggen för att duken skall sträckas så att inte veck uppstår. Samma gäller linern när den möts mellan vägg och golv.

Skickar med en bild på vinklar i trapp från din mail fråga också.

Säg till om du behöver ytterligare bilder.

Lycka till!

mvh,
Fredde

Poolgiganten

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #91 skrivet: februari 15, 2009, 16:19:41:41 »
Jag måste hålla med övriga talare om att det är en förb***at snygg pool du fått till och då särskilt trappan..
Jag blev väldigt intresserad av ditt sätt att bygga poolen, med de stenarna som du använde.. Du skrev att du köpte dina stenar från en återförsäljare i Sverige, men att du hittat ÅF i tyskland för liknande stenar som var billigare osv.. Är det möjligen så att du har länkar till hemsidor till dessa tyska ÅF?
Likadant tänkte jag höra om det är den tyska sidan som du har köpt dina detaljer till poolen från som du även har köpt linern från?

Den är verkligen så jäkla läcker din pool och har följt tråden enda sen du började bygget...
Får man vara så fräck och fråga vad ditt poolbygge gick på om man inte räknar med kantstenarna?

Än en gång, var stolt över ditt arbete och hoppas ni kan njuta av många långa baddagar nu i sommar <antman>
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #92 skrivet: februari 15, 2009, 16:51:36:36 »
Hej Fridasven,

Tack så mycket.

Följande länk, så svarar jag Tobbe var man kan köpa blocken.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3168.20

Alla andra detaljer som liner och tillbehör samt kantsten köpte jag i Tyskland hos Hofius.
http://www.zuhause-schwimmen.de/

Jag kan bara ge dig grova siffror men offerter jag fick in på exakt denna pool (våra ritningar) från 2 olika entreprenörer var 550' och 610'. Trodde först att det var totala glödje kalkyler från deras håll men jag vet faktiskt inte, man tror alltid att man skall komma billigt undan men det är en j--a massa jobb och det kostar.

Jag är uppe i ca 260' och då räknar jag med en VP från G&J och kantsten. Jag kommer inte ihåg vad kantstenen kostade (mellan 10-13' inkl frakt tror jag!?). 
Jag har gjort det mesta själv så det merparten av kostnaden är material samt grävning.
Det är dyrt och ibland undrar man varför man skulle slå på så stort. Troligtvis har jag igen det :-\.

Kommer snart ut med årets bilder eftersom jag börjar med markarbetet i dagarna. Är det någon som har en referens och vet om 550 kr/m2 är bra pris på avskrap matjord, 200 mm bärlager+stenmjöl inklusive plattor/marksten på plats (total entreprenad obs inte skiffer utan betong baserade plattor :D)?

mvh,
Fredrik

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #93 skrivet: mars 05, 2009, 17:47:19:19 »
Tjena Fredde!
Det kostar att ligga på topp, 260k är mycket pengar men du har ju fått en så in i........ fin pool för de pengarna.
Jag tror du har igen det på ett problemfritt ägande och även när du säljer en gång.
Har du fått VP'n på plats än?

mvh
Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #94 skrivet: mars 05, 2009, 19:02:48:48 »
Hej,

Nej den är inte installerad ännu, jag väntar på att markarbetet skall dra igång. Som det ser ut nu kommer maskinerna på Måndag om det håller sig torrt. Det blir 230m2 marksten. Tar uppfart och poolområde samtidigt.
Jag gjorde kanske en miss när jag la poolen så djupt. Sticker upp ca 10cm ovan mark. Nu kommer vi att få skrapa av ca 15cm på ovannämnda yta för att senare lägga på bärlager. Lägger ut lite bilder när det drar igång.

Hur går det för dig Henry? Borde vara bra väder att fortsätta nu eller?

mvh,
Fredde

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #95 skrivet: mars 06, 2009, 12:59:48:48 »
Jodå, Har byggt tak över härligheten och haft hjälp av fläktar så poolen är gjuten.
Kommer att uppdatera min tråd inom de närmsta dagarna.

mvh Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #96 skrivet: mars 06, 2009, 19:58:33:33 »
Hej Poolare,

Nu kommer kanske den mest idiotiska frågan på forumet..... :-\
Orsaken är enkel. Jag har inte tid att fundera ut lösningen. Följande bild beskriver mina slangar som går mellan poolen och garaget. Som ni ser på bilden är det påsar på vissa slangar.....det är där mina 3 backventiler sitter sommartid.

Imorgon lördag kommer Mr.Verkare....och vill kolla att jag har förberett min tomt för hans maskiner och gubbar....Nästan! :-X

Som jag beskrev innan kommer vi lägga plattor och en hel del jord skall bort innan bärlagret läggs på plats. Hur skall jag göra runt slangarna. Jag behöver komma åt att rensa back ventilerna under badperioden samt ta bort dom under vintern. Är det enda att gräva runt och mura ett schakt eller finns det någon med en smart enkel lösning? Gjutet u-block eller liknande...?

Mats.....Det blir inget maskinrum i marken för min del...tiden räckte inte till:-)

Ös på med idéer allt uppskattas!

Önskar er alla en trevlig helg!

/Fredde

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #97 skrivet: mars 06, 2009, 20:00:04:04 »
Här kommer bilden....


Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #98 skrivet: mars 06, 2009, 21:39:41:41 »
Fredrik, Fredrik!!!
Du har en bland de snyggaste om inte den snyggaste poolen på detta forumet ska du då snubbla över mållinjen?
När du har grävaren där så be dom gräva upp för rummet om det nu är din ursprungliga plan. Det är en smal sak för dej att gjuta en liten sula mura upp väggar och forma för ett tak. Går det inte att släppa lite på stensättningen och lägga i efterhand? Klart att det ställer till det en hel del, men frågan är om det inte är värt det!

Bara mina 2 ören 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #99 skrivet: mars 06, 2009, 23:26:19:19 »
Det var den flata lusingen jag behövde........Tackar dig sen Mats...när det inte svider. :-X
Lovar att återkomma en mindre lat ...värmlänning.

/F

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag