Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldenpool 3,5x7 m  (läst 4445 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #10 skrivet: augusti 19, 2022, 13:21:46:46 »
Mysigt.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #11 skrivet: augusti 20, 2022, 11:50:34:34 »
Snyggt! Elinstallationen uppfyller inte elsäkerhetskraven. Det kan nog vara en bra idé att ha poolen täckt av pooltaket innan du öppnar luckan till pumpgropen. Det minskar troligen risken för tillbud även om kraven inte är uppfyllda. Se till att inga andra personer befinner sig i närheten när du öppnar luckan. Det kan vara bra att stänga av i andra ändan av matande kabel om möjligt innan luckan öppnas. Blir lite bökigt att göra så vid backspolning. Gummistövlar på och ena handen i bakfickan kanske.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nilsmag

SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2022, 21:46:30:30 »
Snyggt! Elinstallationen uppfyller inte elsäkerhetskraven. Det kan nog vara en bra idé att ha poolen täckt av pooltaket innan du öppnar luckan till pumpgropen. Det minskar troligen risken för tillbud även om kraven inte är uppfyllda. Se till att inga andra personer befinner sig i närheten när du öppnar luckan. Det kan vara bra att stänga av i andra ändan av matande kabel om möjligt innan luckan öppnas. Blir lite bökigt att göra så vid backspolning. Gummistövlar på och ena handen i bakfickan kanske.

Du menar att grejerna sitter för nära poolen med de risker för vattenstänk som det innebär?

Som tur är behöver man ha pooltaket stängt för att kunna öppna luckan till pumprummet. Och den del av taket till pumpgropen som är närmast poolen är tätat + extra innertak har byggts över elcentralen.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #13 skrivet: augusti 29, 2022, 22:44:20:20 »
Mitt påstående var lite för kategoriskt. Det kan vara möjligt att uppfylla elsäkerhetskraven med en sådan installation men reglerna är snåriga och svårtolkade. Tyvärr så är "SVENSK STANDARD SS 436 40 00 Elinstallationer för lågspänning – Utförande av elinstallationer för lågspänning" inte fritt tillgänglig för nerladdning utan måste köpas. Klippet nedan är långt ifrån komplett och svårt att tolka. Område 0 är poolens (e.g. bassäng) innanmäte. Område 1 sträcker sig 2 meter utanför område 0. Område 2 sträcker sig 1,5 meter utanför område 1.

702.55.101.3
Pumpar och annan elektrisk specialutrustning särskilt avsedd för användning i bassäng, som är
installerade i ett rum eller tillhörande utrymme till bassängen och som är åtkomliga via en lucka (eller
dörr) från däcket kring bassängen, ska vara skyddade med en av följande åtgärder:
a) SELV (se avsnitt 411.1), med skyddsströmkällan installerad utanför område 0 och 1. Om
skyddsströmkällan installeras i område 2, gäller avsnitt 702.53 (se avsnitt 702.410.3.101.1)
b) skyddsseparation enligt avsnitt 413 samtidigt som följande villkor uppfylls:
– Där pumpen eller annan utrustning är ansluten till del av bassängen, ska den mekaniska
anslutningen utföras med elektriskt isolerade vattenrör.
– Det ska endast vara möjligt att öppna luckan eller dörren med nyckel eller verktyg.
– All utrustning installerad i rum eller tillhörande område ska vara utförd i en kapslingsklass
av minst IPX5 eller placeras i en kapsling som ger motsvarande skydd.
c)
automatisk frånkoppling av matningen samtidigt som samtliga följande villkor uppfylls:
– Där pumpen eller annan utrustning är mekaniskt ansluten till del av bassängen, ska den
mekaniska anslutningen antingen utföras med elektriskt isolerade vattenrör, eller vattenrör i
metall som i sin tur kopplats till bassängens skyddsutjämning.
– Det ska endast vara möjligt att öppna luckan eller dörren med nyckel eller verktyg.
– All utrustning installerad i rum eller tillhörande område ska vara utförd i en kapslingsklass
av minst IPX5 eller placeras i en kapsling som ger motsvarande skydd.
– Ytterligare kompletterande skyddsutjämning ska installeras i enlighet med avsnitt 702.415.2;
– utrustningen ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
ANM – Rummet där utrustningen är belägen anses vara utanför zon 1 och 2.

SS 436 40 00 omfattar 531 sidor. Jag undrar hur många elektriker som har läst och förstått detta  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nilsmag

SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #14 skrivet: september 13, 2022, 20:32:54:54 »
SS 436 40 00 omfattar 531 sidor. Jag undrar hur många elektriker som har läst och förstått detta  ;D

Nej det var verkligen inte lätt att tolka. Jag hade tillgång till en gammal version av standarden och tolkar det som att inget 230 VAC får finnas innanför område 2, allt ska helst vara 12 V :)

Det var min elektrikers första poolinstallation så jag tror inte att han hade koll på detta. Men jag kan knappast vara den enda privatperson som har byggt teknikrum direkt intill poolen med 230 VAC-apparater i.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tjälldenpool 3,5x7 m
« Svar #15 skrivet: september 14, 2022, 08:27:11:11 »
Nej det var verkligen inte lätt att tolka. Jag hade tillgång till en gammal version av standarden och tolkar det som att inget 230 VAC får finnas innanför område 2, allt ska helst vara 12 V :)

Det var min elektrikers första poolinstallation så jag tror inte att han hade koll på detta. Men jag kan knappast vara den enda privatperson som har byggt teknikrum direkt intill poolen med 230 VAC-apparater i.

Väldigt många som har så så du är inte unik på något sätt.
Frågan man kanske ska ställa är väl istället varför poolleverantörer säljer teknikutrymmen som sätts ihop med poolen då utrymmet per definition är till för tekniken och således el komponenter.

Mig veterligen finns det ju inga 12v pumpar som klarar av en pool ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan