Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator....  (läst 1013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Saltklorinator....
« skrivet: juni 23, 2022, 09:13:46:46 »
Tänkte rikta er uppmärksamhet på att jag lagt ut en säljannons här på forumet. Ska sälja min saltklorinator som använts i ca 1,5 år. Finns mer info i annonsen.

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator....
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2022, 14:59:42:42 »
Bara nyfiken, jag är helt nöjd med veckoklorpuckar. Varför säljer du den?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator....
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2022, 13:56:45:45 »
Jag hade den monterad i mitt spabad i 1,5 år. Finns en lång tråd som jag skrivit om mina erfarenheter i frågan.

Kort och gott så rostade värmarna sönder pga saltvattnet så jag gav upp och börja om med vanlig kemi som rengöring. Själva klorinatorn som jag ska sälja fungerar precis som den ska. Under tiden jag hade den monterad var vattnet fantastiskt fint och det var väldigt lättskött så det var väldigt trist att måsta gå tillbaka till normal kemi.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator....
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2022, 19:50:05:05 »
Det kanske är dålig kvalitet på metall i vissa spabad? Därav anledningen till att vissa bara ger garantier om spaklor används?
Roger

Utloggad TommyC

SV: Saltklorinator....
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2022, 21:48:05:05 »
Tack för bra sammanfattande svar  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator....
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2022, 11:02:33:33 »
Det kanske är dålig kvalitet på metall i vissa spabad? Därav anledningen till att vissa bara ger garantier om spaklor används?
Roger

Värmarna är från Balboa och inte ens titanvarianten klarade saltvattnet. Hela konstruktionen (inte bara metallen) är kass i detta fallet. Fästbultarna är svetsade på värmar-röret och svetsen har förstört det syrafasta stålet så det har blivit rostangrepp där. Dessutom har det blivit mycket kraftiga rostangrepp (galvanisk korrosion) där värmarelementet går genom rörväggen.

Det finns ju flera spabad som har salklorinator redan från fabrik, och som fungerar bra, så uppenbarligen går problemet lösa på nått sätt.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator....
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2022, 23:01:18:18 »
Hej Urban,

Mycket bra att du delger oss om detta.
Utan att nämna företag och leverantörer verkar detta inte vara konstigt? Varför är bara spaklor det enda alternativet för dessa spabad?
Som du skriver om andra leverantörer som har klorinator. Inget problem där.

Vilket betyder att kvaliteten på metallen kanske är sämre på dessa spabad? 
Så är det nog. I ditt fall var det galvanisk korrosion.

Köper man ett bad som har klor som desinfektion tycker jag materialet borde klara detta? Tyvärr inte. Du är ett bevis på att materialet håller för låg kvalitet.

Roger

Utloggad Telekiter

SV: Saltklorinator....
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2022, 08:40:29:29 »
Hej Urban,

Mycket bra att du delger oss om detta.
Utan att nämna företag och leverantörer verkar detta inte vara konstigt? Varför är bara spaklor det enda alternativet för dessa spabad?
Som du skriver om andra leverantörer som har klorinator. Inget problem där.

Vilket betyder att kvaliteten på metallen kanske är sämre på dessa spabad? 
Så är det nog. I ditt fall var det galvanisk korrosion.

Köper man ett bad som har klor som desinfektion tycker jag materialet borde klara detta? Tyvärr inte. Du är ett bevis på att materialet håller för låg kvalitet.

Roger

Jag vill förtydliga att detta inte har med "spabadet" alltså spabadstillverkaren att göra. Tillverkaren köper värmar-systemet av Balboa i USA så det är Balboa som tillverkar en undermålig produkt om syftet är att använda saltklorinator (dvs saltvattten). Spabadstillverkaren har varit superbra att hantera reklamationen. Så inget ont om spabadstillverkaren.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan