VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam  (läst 1844 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« skrivet: januari 13, 2022, 14:53:06:06 »
Hej, håller på att anlägga en pool där vi inte kommer att ha gjuten plattan utan hela rasket ska ställas på en dränerande grund av makadam. Har några frågor till ni som jobbat med makadam innan:

1) Vi kan beställa 11-16 och 8-11 från åkeriet. Vi ska fylla upp ungefär 35 cm och ytan ska vara helt rak och slät. Behöver ca 20 ton enligt https://swerock.se/om-grus-berg/berakna-mangden/, lastbilen kan ta max 15 ton, så två vändor.

Är det vettigast att först ta 11-16 och fylla upp så långt det går, och sen avsluta med några cm 8-11 som kanske är enklare för en lekman att få slätt? Kommer att packa till ytan med en padda. Eller går det att få även 11-16 slätt med en padda, räfsa och vattenpass? Har ingen rotationslaser utan har markerat höjd i gropen med 20-talet armeringsjärn.

2) Om man väljer två fraktioner, behövs markduk emellan?

/H

Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2022, 13:00:56:56 »
Hej, håller på att anlägga en pool där vi inte kommer att ha gjuten plattan utan hela rasket ska ställas på en dränerande grund av makadam. Har några frågor till ni som jobbat med makadam innan:

1) Vi kan beställa 11-16 och 8-11 från åkeriet. Vi ska fylla upp ungefär 35 cm och ytan ska vara helt rak och slät. Behöver ca 20 ton enligt https://swerock.se/om-grus-berg/berakna-mangden/, lastbilen kan ta max 15 ton, så två vändor.

Är det vettigast att först ta 11-16 och fylla upp så långt det går, och sen avsluta med några cm 8-11 som kanske är enklare för en lekman att få slätt? Kommer att packa till ytan med en padda. Eller går det att få även 11-16 slätt med en padda, räfsa och vattenpass? Har ingen rotationslaser utan har markerat höjd i gropen med 20-talet armeringsjärn.

2) Om man väljer två fraktioner, behövs markduk emellan?

/H

Jag är en lekman som gick gjorde detta förra året. Kolla min byggtråd för mer info. I mitt fall tog jag 8-16, räfsa, plana ut, och sedan jämna till efter bästa förmåga. Ingen paddning gjord enligt rekommendation från proffs. Det är för stora fraktioner att padda tydligen och skvalpar bara runt.

Vad för pool bygger du?

Utloggad henrik79

SV: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2022, 15:56:13:13 »
Jag är en lekman som gick gjorde detta förra året. Kolla min byggtråd för mer info. I mitt fall tog jag 8-16, räfsa, plana ut, och sedan jämna till efter bästa förmåga. Ingen paddning gjord enligt rekommendation från proffs. Det är för stora fraktioner att padda tydligen och skvalpar bara runt.

Vad för pool bygger du?

Det är en vanlig ovanmarkspool som ska sänkas ner i marken, således ingen återfyllnad eller betongplatta.

Ja, man paddar ju inte för att packa ihop materialet som man gör med t.ex. bergkross med nollfraktion. SOm jag har fattat det hela paddar man endast på ytan för att göra så att stenarna lägger sig rätt, och att det blir en slät yta.

Låter skumt att paddan skulle gräva ner sig, kan tänka mig att den gör det med t.ex. stenflis och annat finare material, men grövre makadam borde istället enbart lägga sig "till rätta". Kommer köra med en lättare typ av padda, max 100 kg.

Ska kolla in din byggtråd!

/H

Utloggad henrik79

SV: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2022, 13:46:12:12 »
Jag är en lekman som gick gjorde detta förra året. Kolla min byggtråd för mer info. I mitt fall tog jag 8-16, räfsa, plana ut, och sedan jämna till efter bästa förmåga. Ingen paddning gjord enligt rekommendation från proffs. Det är för stora fraktioner att padda tydligen och skvalpar bara runt.

Vad för pool bygger du?

Har nu läst igenom byggtråden. Kunde inte hitta någon direkt info om just steget med makadam, hur djupt etc.

/H

Utloggad henrik79

SV: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2022, 14:19:39:39 »
Kan nu svara på min egen fråga. Vi tog enbart 11-16, ca 30 cm djup totalt. Körde med en 70 kg padda, 3 omgångar. Blev slätt, hårt och riktigt bra att lägga xps-300 på. Det diffade max nån cm här och där, vilket vi tycker är helt inom marginalerna.

/H

Utloggad Basic

SV: Grund för pool utan gjuten platta, fråga om makadam
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2022, 22:49:28:28 »
Kan nu svara på min egen fråga. Vi tog enbart 11-16, ca 30 cm djup totalt. Körde med en 70 kg padda, 3 omgångar. Blev slätt, hårt och riktigt bra att lägga xps-300 på. Det diffade max nån cm här och där, vilket vi tycker är helt inom marginalerna.

/H

Sorry missade helt att du skrivit. Hade inte "Underrätta via epost vid nya svar" aktiverat. Lätt att missa den kryssrutan.

Ser att det löste sig.  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan