CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svavelsyra till PH-styrning  (läst 733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lanna-Janne

Svavelsyra till PH-styrning
« skrivet: oktober 17, 2021, 19:57:03:03 »
Hej, jag har fått en leverans av Hayward aquarite flo advanced, och även en dunk på 25 l svavelsyra av min leverantör Follkpool.
 
När jag läser manualen ser jag att det är saltsyra som jag skall använda till saltklorinatorns ph-styrning. Skall jag returnera svavelsyran, eller fungerar systemet för båda?

Funderar även på om sulfatjoner på sikt ackumuleras i poolen, och man bara av den anledningen borde köra med saltsyra, som endast avger kloridjoner.

Hälsningar,
Johannes
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svavelsyra till PH-styrning
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2021, 21:36:02:02 »
Båda syratyperna lär gå att använda för ändamålet, men som du säger, sulfatjoner ned i poolen låter väl inte så bra med tanke på att många svavelföreningar är kopplade till dålig lukt. Men om du kör med det någon enstaka gång lär det knappast ha någon betydelse. Själva har vi ju alltid kört med saltsyra, så hur bra eller dåligt som det blir med svavelsyra vet man väl först om man provat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag