VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ska jag övervintra min ovanmarkpool (Kreta)?  (läst 1868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nina P

Hur ska jag övervintra min ovanmarkpool (Kreta)?
« skrivet: oktober 10, 2021, 13:49:27:27 »
Hej på er!

Nu skulle jag behöva ha expertips från er som är erfarna ovanmarkpoolägare. Förra året köpte vi en ovanmarkpool från Swim&Fun (Kreta), men den klarade inte vinterna, trots att vi sänkt vattennivån till under skimmernivå, fixat isbrytare, och använt en presenning gjord för vinterförvaring av just den poolen. Linern sprack, stålväggen bubblade sig i nederkant på en sida, och vatten började rinna ut.

Efter många om och men fick vi en ny pool av leverantören, men frågan är hur vi gör i år. Vågar man låta den övervintra - det står ju trots allt i manualen att man ska kunna ha den ute året om - eller går det ens att plocka ihop den och få den lika stadig ett år till...? Kanske fick vi bara ett måndagsexemplar första året. Ska vi behålla mycket vatten i den för att göra den extra stadig, eller är risken för is/frostskador extra stor då? Ha enbart en liten pump som medföljde, inte någon skimmer/sandfilterspump.

Tilläggas kan att vi bor på Västkusten, så vi har sällan mycket snö eller långa, kalla vintrar, men vindarna är hårda. Tack snälla för alla tips som kan få vår pool att hålla ett år till!

/Nina

Poolgiganten

Utloggad Nina P

SV: Hur ska jag övervintra min ovanmarkpool (Kreta)?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2021, 19:21:43:43 »
Ingen som har erfarenhet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur ska jag övervintra min ovanmarkpool (Kreta)?
« Svar #2 skrivet: december 23, 2021, 08:52:17:17 »
Har ni löst det?
Om det inte är en av de största ovanmarkspoolerna skulle jag nog tömma den om jag hade dina erfarenheter.
Har ni kommunalt vatten kostar det ju inte så mycket att fylla den?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Hur ska jag övervintra min ovanmarkpool (Kreta)?
« Svar #3 skrivet: december 27, 2021, 14:16:46:46 »
I ett blåsigt läge så är det riskabelt att tömma en ovanmarkspool om den inte är förankrad i marken. Även med förankring så kanske plåten böjs av starka vindar. Grannen och en bekant som båda har J&F ovanmarkspooler brukar tömma till hälften och låta en presenning hänga över kanten och ner på vattenytan för att undvika multnande löv som äter sig in i linern. Det låter som att dina isbrytare inte har fungerat som avsett.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag