Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!  (läst 1716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nerja77

Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« skrivet: oktober 04, 2021, 16:58:32:32 »
Hej på er!

Helt ny här och mkt möjligt att denna fråga finns sen tidigare!
Det märks att det är hett att bygga pool för blir helt yr av alla pool företag som pratar för just sin vara. Samtidigt så avfärdar ingen riktigt ngn av modellerna. Det skiftar ju dock ganska mkt i pris på de olika modellerna beroende på skillnader mellan de olika modellernas etablerings arbete. 
Jag och grannen har tänkt att erbjuda en pool till våra barn och oss själva till nästa sommar och har därför startat upp och tagit kontakt med div pool företag och etableringsfirmor.
Frågan kvarstår vilken pool man skall satsa på. Vad är er erfarenhet?!
Vi vill ha en effektiv och hållbar pool till ett så bra pris som möjligt helt enkelt!
Glasfiber, plåt eller thermo är frågan?!
Finns det firmor som avråds ifrån så gärna hands up!
Övrigt värt att tänka på för en nybörjare?!

Tack på förhand /Johan

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2021, 18:02:18:18 »
Hej,
För och nackdelar med allt..
Glasfiber - extremt snabb installation och mer att välja på gällande form på poolen.
Plåtvägg - billigt inte så robust  om man frågar mig.
Thermopool - välisolerad och grymt stabil.

Jag valde thermopool och ångrar mig inte. Hade det varit en plan tomt kunde det blivit glasfiber om jag hade fallit för något visst utförande som såg extra coolt ut.

Till alla i köpartankar säger jag alltid att ha ett ordentligt tak samt trappa i poolen, inte stege.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Nerja77

SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2021, 21:20:53:53 »
Tack för svar Leonard!!
Vi har rätt högt grundvatten här så en leverantör sa nej till glasfiber då eftersom den kan ploppa upp. Annars är tomten plan och som du säger finns det coola former och priset är ju 150k billigare än en thermopool. Därför man går och velar om det verkligen är värt pengarna. Samtidigt måste det bli bra när man gör en sån investering. 
Hej,
För och nackdelar med allt..
Glasfiber - extremt snabb installation och mer att välja på gällande form på poolen.
Plåtvägg - billigt inte så robust  om man frågar mig.
Thermopool - välisolerad och grymt stabil.

Jag valde thermopool och ångrar mig inte. Hade det varit en plan tomt kunde det blivit glasfiber om jag hade fallit för något visst utförande som såg extra coolt ut.

Till alla i köpartankar säger jag alltid att ha ett ordentligt tak samt trappa i poolen, inte stege.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2021, 21:28:46:46 »
150k billigare, really?
Antingen jämför du ”billigt skräp” med premium eller så har nuvarande leveranslägen och pandemi fått priserna att spåra ur mer än vad jag trodde.

När jag köpte kostade det ungefär samma men man fick lägga till kostnaden för betongen då. Jag skulle kolla med fler leverantörer.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2021, 07:53:29:29 »
Vi har ju en pool typ "Sarah Sjöström" från Ellipspool (Vi har rostfri stomme, men på den är det Magnelis - tror skillnaden i kvalitet är liten)
VI renoverade vår pool (Ny liner och byggde invändig "GT-hylla" och trapp) efter 17 år, stommen såg mer eller mindre som ny ut, och den höll ihop bra medan poolen var tömd under renoveringsjobben.
Jag kan inte annat än rekommendera plåtpooler med liknande byggsätt och lika kraftiga plåtar som i dem, finns även liknande från andra leverantörer.
Bygger ni på budget och skall bygga själva så är det snabbt och enkelt, tycker jag i alla fall.
Skulle jag köpa hjälp med något så kanske det är själva monteringen av linern, av någon som gjort det många gånger och är van.
Nu när vi renoverade så satte vi in dubbelt så tjock plats-svetsad liner, den skall kunna hålla i upp till 30 år, och jag känner mig trygg med att stommen håller lika länge efter att ha sett hur den såg ut efter 17 år i marken.

Plåtpooler typ "ovanmark" som kan grävas ned är i en helt annan liga, tunnare plåt, sämre "självbärande" förmåga när de är tömda, och generellt billigare utrustning i hela paketen.

Isolerpoolsprojekten som jag följt i detta forum verkar lyckade, men i många fall verkar byggtiden vara extremt lång innan det är klart, vi byggde vår pool på några dagar, om jag minns rätt så badade jag i 28 grader varmt vatten dag 7 eller 8 efter första spadtaget, mycket av jobbet gjorde jag själv, men monteringen av stommen, linern och slipersmuren runt den delvis upphöjda poolen hade jag svågern och en kompis som hjälp under stora delar av tiden.
Allt med vattencirk, rening, pump, lampa och filter monterade jag själv.
Vi sparade nog lite tid och pengar på att vi inte behövde dränera heller, det kräver ju en del jobb.

Glasfiber och PP-pooler har ju sina fördelar, nackdelarna är att de är svåra att renovera eller fixa om det händer nåt med dem, och jag tycker det verkar "hända nåt" med dem rätt ofta om man ser till olika typer av "Problemtrådar" här i forumet, speciellt om man köper billigaste billiga har jag en känsla av att man tar en risk att problem skall visa sig på olika sätt.

Trapp eller stege är en liten nöt att knäcka, vi har vänner med ledbesvär som faktiskt tycker att det är bättre med stege så de har nåt att hålla sig i när de skall ned i, eller upp ur poolen.
VI monterade faktiskt tillbaks stegen redan första sommaren efter renoveringen så att de som har lite problem med leder och/eller balans skall kunna gå på den istället.
Största fördelen med trapp är väl att man har någonstans att sitta, och där små barn kan leka, därför byggde vi en "sittbänk" i hela poolens bredd, och 2 meter ut efter långsidan, så vi har gott om plats att sitta på, och där små barn kan vistas om de vill.

Går se det mesta om vårt projekt i min byggtråd som du hittar i signaturen nedan.
« Senast ändrad: oktober 05, 2021, 08:00:11:11 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2021, 09:17:38:38 »
Vi har också högt grundvatten, av den anledningen sticker vår pool upp en bit ur marken. Pga det så fanns inga andra val (nästan) än en Thermopool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Corpes

SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #6 skrivet: oktober 05, 2021, 15:40:21:21 »
Fick in offert på både glasfiber och thermopool. Slutnotan blev ungefär densamma så vi valde thermopool vilket jag inte har ångrat.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Thermo, plåt eller glasfiber pool?!
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2021, 14:08:25:25 »
Vi valde att låta vår pool sticka upp ca 60-80 cm så att den skulle komma i samma nivå som golven i huset, det ger en sömlös känsla när man går mellan uteplats och inne.
Det gör också att skräp inte lika lätt blåser ned i poolen - jag tycker faktiskt att det blir bättre än att ha den i marknivå.
Vi löste plåtstommen krav på markstöd genom att bygga en mur av slipers som jag kom över gratis via mitt gamla jobb när de bytte slipers i en växel på området, många långa slipers gjorde att jobbet med muren var klart på en dag.
Vi återfyllde med massorna som blev över när vi grävde gropen för poolen - på det sättet slapp vi även betala för borttransport av massor.
Det enda som blev över i form av massor från vårt projekt var matjorden som vi avtäckte, och den ville grannen ha, så den bars med traktor dit.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan