VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?  (läst 3214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kwastor

Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« skrivet: september 28, 2021, 14:45:04:04 »
Tjena, dagen innan jag skulle chockklorera poolen lossnade en slang som medförde att jag var tvungen att rycka ur alla sladdar till poolreningen då aggregatet gick torrt på tidiga morgonen.
VVS-killen vinterstängde poolen dagen efter, och tog med sig den trasiga delen (en plastdetalj) och ska efter detta komma tillbaka med den lagad och fin till våröppningen.

Till saken. Jag fick aldrig möjlighet att chockklorera poolen, kan jag lösa det i efterhand utan cirkulation eller skadar det glasfiberduken?

Dagens värden


Klor: 0,7 ppm
PH: 7,4

Köpte huset med pool för cirka 2 månader sedan så jag är riktigt grön. All hjälp uppskattas dock:)

Poolgiganten

Utloggad Kwastor

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #1 skrivet: september 28, 2021, 14:47:40:40 »
Tillägg:

Poolen är på 23 kubikmeter, och av märket EllipsPool..

Utloggad Delta2004

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #2 skrivet: september 28, 2021, 21:13:59:59 »
Man brukar rekommendera fritt klor på 1-3 till vinterstängning.
Nu är jag osäker om chokklorering behövs, med klorvärdet bör nog höjas.
Ett sätt är att sätta i en dränkpump och låta den röra runt vattnet.
Och se till att lösa upp kloret i en hink innan och sprid ut runt om.
Tänk på att man även rekommenderar att vattentemp ligger under 10 grader vid vinterstängning för att undvika algblomning. Beroende var du är geografiskt kan det vara lite tidigt att stänga klorering och cirkulation nu

Utloggad Kwastor

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #3 skrivet: september 29, 2021, 17:02:23:23 »
Man brukar rekommendera fritt klor på 1-3 till vinterstängning.
Nu är jag osäker om chokklorering behövs, med klorvärdet bör nog höjas.
Ett sätt är att sätta i en dränkpump och låta den röra runt vattnet.
Och se till att lösa upp kloret i en hink innan och sprid ut runt om.
Tänk på att man även rekommenderar att vattentemp ligger under 10 grader vid vinterstängning för att undvika algblomning. Beroende var du är geografiskt kan det vara lite tidigt att stänga klorering och cirkulation nu

Tack för svaret.

Tror du det finns något annat sätt än att köpa en dränkpump, som jag i mitt fall bara kommer att använda en gång?
Tror du en flottör likt denna (https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/multidoserare-flottor-600-g-2000036377) skulle fungera?
Misstänker att hemmalösningen "i med klor och rör om varannan timme går bort", då det kan bli missfärgningar?
Bor mitt i Småland, så medeltempen är förmodligen lite för hög för att stänga så här tidigt som du säger..

Utloggad Delta2004

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #4 skrivet: september 29, 2021, 18:04:06:06 »
Du behöver ha cirkulation, annars kommer kloret vara koncentrerat på några enstaka ställen - missfärgningar där samt risk för alg- bakterietillväxt  på andra ställen.
Poolvatten har inga gruspartiklar, så den billigaste 399kr dränkpumpen bör räcka gott och väl.
Sedan är det bra att ha hemma nu när det översvämmas då och då :-)
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655

Utloggad Kwastor

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2021, 12:56:11:11 »
Du behöver ha cirkulation, annars kommer kloret vara koncentrerat på några enstaka ställen - missfärgningar där samt risk för alg- bakterietillväxt  på andra ställen.
Poolvatten har inga gruspartiklar, så den billigaste 399kr dränkpumpen bör räcka gott och väl.
Sedan är det bra att ha hemma nu när det översvämmas då och då :-)
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655

Tack för tipsen.

Lite dumma frågor kanske men skulle bli jätteglad för svar:

1. Varför chockklorerar man egentligen? Är det för att ge poolvatten och pool en "head start" mot allt den försämrade vattenkvalitet som kommer att gälla i vinter/vår?
2. Vad händer om vi inte chockklorerar?

Värt att notera är att vi kommer att köpa en dränkpump, bara nyfiken..

Utloggad Delta2004

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2021, 16:35:34:34 »
Det verkar vara lite olika med rekommendation för chockklorering hos olika poolleverantörer. De flesta vill att man gör det. Såg dock på folkpoolssida: ”  Om klorhalten är bra, 1-3 ppm, och vattnet rent och klart tillsätts Algdräpare som sprids ut direkt i poolen. Om vattnet är grönt och grumligt krävs först en ordentlig Chockklorering med Aktionchock 200 gr/10 m3 och låt pumpen gå minst 12 timmar innan den stängs av. Gör vinterstängningen när vattnet är rent och klart med klorhalt max 3 ppm.”
Så enligt de behövs chock bara om vatten ser inte bra ut.

Utloggad Kwastor

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #7 skrivet: oktober 04, 2021, 00:21:56:56 »
Läste manualen för poolen igen, och det verkade som att chockklorering var ett absolut måste.
Köpt dränkpump och allt är fixat.
Tack för hjälpen:)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #8 skrivet: oktober 08, 2021, 19:15:21:21 »
 O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #9 skrivet: oktober 10, 2021, 15:09:10:10 »
Varför är det ett måste ? har aldrig gjort . vattnet är kallt , inga alger , ingen , badar , ingen smuts eller sol som förbrukar klor ,,, man jag har kanske gjort fel 48 år ....  >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan