VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 12149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #20 skrivet: september 03, 2021, 12:41:04:04 »
Jag tycker så här ! detta problem har blivit enormt stort och utvecklat sig till rena kemilektionen som om det rörde sig om ett fenomen som ingen kan förklara, typ trolldom som drabbar just denna intex pool .

Så är det naturligtvis inte, jag tycker det överdrivs om olika lösningar inte minst spekulationer om vad felet kan vara .

Jag har haft Pool i snart 35 år, under denna tid även 5 st  Intex pooler i varierande storlekar, jag har haft säkert 10 bekanta och 5 grannar med Intex där jag som "expert" fått ge tips om skötsel.

Alla har följt dessa råd INGEN har haft minsta vatten problem .

1. Ersätt patronfiltret med ett sandfilter , ett budget filter typ det här utklassas patronfiltret med hästlängder

https://www.byggmax.se/sandfilter-pool-swimfun-p67100006?gclid=CjwKCAjwj8eJBhA5EiwAg3z0m67Ux_EnNSnlDVAMJyqhBIMiqy6rEda4xArvCGJMNz-LH4ZvU6J-NBoCR-kQAvD_BwE#913=16387

2, Ha ett tät överdrag på när ni inte badad, det är så enkelt att dra på en rund pool , vill man ha bubbelplast , ha detta när solen skiner , på kvällen / natten överdrag .

3, Dammsug poolen ofta eller så fort man ser att det inte är rent på botten , dammsuger man till ett patronfilter ? går tillbaka till nr 1!

4. Tillsätt normal klorhalt, se till att alla tid hålla lagom nivå, chocka endast om det behövs , tex en olycka att ett barn bajsat i poolen , alger blir det inte om man håller klorhalt.

Har du inte grönt vatten eller gröna partiklar då har du inte heller levande alger

Skulle man trots sandfilter uppleva att vattnet inte gnistrar eller att det fortfarande finns små partiklar.... flockmedel ! gör underverk !

Poolgiganten

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #21 skrivet: september 04, 2021, 08:18:59:59 »
Jag tycker så här ! detta problem har blivit enormt stort och utvecklat sig till rena kemilektionen som om det rörde sig om ett fenomen som ingen kan förklara, typ trolldom som drabbar just denna intex pool .

Så är det naturligtvis inte, jag tycker det överdrivs om olika lösningar inte minst spekulationer om vad felet kan vara .

Jag har haft Pool i snart 35 år, under denna tid även 5 st  Intex pooler i varierande storlekar, jag har haft säkert 10 bekanta och 5 grannar med Intex där jag som "expert" fått ge tips om skötsel.

Alla har följt dessa råd INGEN har haft minsta vatten problem .

1. Ersätt patronfiltret med ett sandfilter , ett budget filter typ det här utklassas patronfiltret med hästlängder

https://www.byggmax.se/sandfilter-pool-swimfun-p67100006?gclid=CjwKCAjwj8eJBhA5EiwAg3z0m67Ux_EnNSnlDVAMJyqhBIMiqy6rEda4xArvCGJMNz-LH4ZvU6J-NBoCR-kQAvD_BwE#913=16387

2, Ha ett tät överdrag på när ni inte badad, det är så enkelt att dra på en rund pool , vill man ha bubbelplast , ha detta när solen skiner , på kvällen / natten överdrag .

3, Dammsug poolen ofta eller så fort man ser att det inte är rent på botten , dammsuger man till ett patronfilter ? går tillbaka till nr 1!

4. Tillsätt normal klorhalt, se till att alla tid hålla lagom nivå, chocka endast om det behövs , tex en olycka att ett barn bajsat i poolen , alger blir det inte om man håller klorhalt.

Har du inte grönt vatten eller gröna partiklar då har du inte heller levande alger

Skulle man trots sandfilter uppleva att vattnet inte gnistrar eller att det fortfarande finns små partiklar.... flockmedel ! gör underverk !

Ja alltså jag uppskattar såklart din info och din beslutsamhet, men jag tror ändå att det inte är stoft osv utan någon form av pågående algblomning som klotet inte lyckas med av någon anledning (och ej heller algmedel...).
Jag tror det därför att jag nu också upptäckt att om man viker upp flärpen av linern längst ner i kanten runtom :där sömmen går, där under ligger det gömt sånt brungult klet... 🙄

Observera jag har alltid skött klornivå, så det är inte orsaken. Om det bara vore så enkelt...
Och jag dammsugar självklar saker ur ur poolen, ej genom patronfilter på nåt sätt.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #22 skrivet: september 04, 2021, 08:22:56:56 »
Närbild på sörja/beläggning

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #23 skrivet: september 04, 2021, 08:44:59:59 »
Joksi, som Roger säger så skulle det kunna vara lite högre cya nivå än du tror vilket kan göra att alger börjar växa när klorhalten droppar till annars normala nivåer. Du skrev inte hur mycket cya det är uppmätt?
En liten not:
Efter det har jag också  bytt ut totalt ca halva vattnet, genom avdunstning och dammsugning, och nytt kranvatten innehåller ju inte cya!
Avdunstning + påfyllning sänker inte cya, men dammsugning / backspolning gör det som du skriver.

Om du ständigt håller en tillräckligt hög klornivå så har du kanske någon sorts klorresistent alg ändå.
Läste mina gamla trådar, liknar i mycket det du beskriver. Varning för långa trådar...
https://www.troublefreepool.com/threads/have-i-got-green-algae.36241/
https://www.troublefreepool.com/threads/second-season-with-algea-help.50227/page-2

(Ser förresten nu att jag hade också hög klorhalt även 1 vecka efter chock precis som du beskriver, minnet är inte det bästa alltid  :) )


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #24 skrivet: september 04, 2021, 14:15:39:39 »
Grönt under flärpen , det känner jag igen och har upplevt själv på pooler som har detta utseende att det blir ett veck i liner som sticker ut , trots klor i vattnet .

Jag blev av med det genom att klippa av liner , började med att vara noga med att dammsuga o röra upp vattnet , funka det med.

Troligen kommer inte tillräckligt med klorhalt in i detta stillastående vatten

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #25 skrivet: september 05, 2021, 10:46:34:34 »
Stickorna antyder enligt mig cya mellan 30 och 50, dvs ideal. Ph mellan 6,8 o h 7 (aningen för lågt, men inget problem).
Dessa värden/färger har jag haft hela sommaren, de är också "kontrollmätta" mot ett glas vatten ftpn kranen, samt med ett medtaget vattenprover ftpn poolen med digital mätare i poolbutik som sagt.
Och varje gång jag dammsuger försvinner ca 2000l vatten, efter tre dammsugning och lite regnande mm uppskattar jag att minst poolens 5000 av 10000 l vatten måste bytts ut under denna sommaren.
Så sammantaget bör och ska det inte finnas någon som helst risk för hög cya och sk klorblockering...
Dessutom, det är bara puckarna som innehåller cya, och eftersom jag använt väldigt lite puckar sen juli pga chockklorering som behåller högt klorvärde så är det nästan omöjligt att jag ksn ha höga halter av cya I vattnet.

Alla siffror stämmer mer eller mindre, det var därför jag bytte biltemas mätstickor för 80 kr mot aquachecks för 200! För att biltema lurade mig rejält med ph vid uppstart i våras...

Jag hade inget grönt/brunt/gult alls i våras, det började i slutet av juni. Då inte som synliga beläggningar, utan ett svagt grönt skimmwr/ton i vattnet. Jag chockkloterade då första gången. Hela poolen blev inom 5 min totalt grönvit med noll sikt, efter ett par dagar var det gröna borta men poolen var fortfarande helt vit med noll sikt. Detta var så I 2 v, innan det klarnade upp (trots regelbunden sköljning av filter osv).
När det väl klarnade upp bar det kristallklart, så dom det ska vara, utan grönt skimmer. Men efter det, dvs halva juli och hela augusti, har det efter 10 dagar varje gång börjat bildas nya/samma beläggningar på botten och sidor (som alltså ej fanns innan), dessa beläggningar har jag provat att borsta upp (gulgrönt damm) och direkt chockkloterar (både enkel dos och dubbel dos nån gång), detta är gjort alltså 3-4 ggr sedan mitten av juli typ.
Den största skillnaden är att dessa gånger blir poolen bara lite grumlig första timmen efter chockkloreringen, sedan är vattnet helt klart igen! Men... Som sagt, beläggningar blir kvar/återkommer igen ibom10 dagar ca, o h klorhalt på stickorna visar mörklila hela denna tid...

Det är definitivt något udda här, frågan är bara vad.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #26 skrivet: september 05, 2021, 11:48:13:13 »
Oj vad mkt info och vad allt blir "invecklat" :) man vill gärna tro att man är "udda" , men det är du inte , jag lovar att din intex pool inte är drabbad av woodo .

Jag har tyvärr inte mer att tillföra ämnet , jag är långt ifrån expert på vatten värden o kemi , har aldrig behövt !

Dammsuger du ut 2000 liter !? :'( iofs ganska bra att skicka ut skiten , men hade du haft ett sandfilter kör du runt vattnet o sen backspolar

Jag lämnar ämne med att upprepa "Köp ett nytt filter med sand"

« Senast ändrad: september 05, 2021, 12:03:17:17 av nyburjare »

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #27 skrivet: september 05, 2021, 16:04:57:57 »
Woodo eller ibte, men ingen av tipsen funkar! :)
Man måste inte ha sandfilter för en mindre pool, men det är lättare och underlättar ...

Här snackar vi om varför kemi medlen inte lyckas ta död på algerna, fiktreringen är det inget fel på. Har klart och fint vatten för övrigt

Idag är det fullt med beläggningar igen tyvärr , har inte badat sedan sist jag skrev att jag provade dammsuga ut det stoftet som du kallar det. Så du hade tyvärr fel, det är nog alger och ibte stoft. Det funkar inted att dammsuga ut alger, de måste dödas ju...

Någon annan som har ett konkret förslag på vad jag behöver göra eller vad som är fel?
Imorgon åker jag igen till poolbutiken för att mäta mina värden.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #28 skrivet: september 05, 2021, 22:32:52:52 »
Hej,

Kan berätta att jag skaffade en rund typ INTEX-pool tidigt innan jag skaffade markpool.

Först med patronfilter för att sedan byta till ett enkelt sandfilter. Vidare överdrag till poolen.

Det jag slås av idag är det gigantiska jobbet för att hålla den ren från partiklar. Vidare blev jag lika lurad som många andra med klor. Klor som klor? Alla är väl lika. Det slemmiga kom förr eller senare.

En rund ovanmarkspool är inte optimal för vattenrening och filtrering. En dum konstruktion. Partiklarna far omkring och hamnar aldrig i filtret. Det jag då inte visste var att vilket klor man använder är av betydelse för desinfektion.

Kan hålla med Nyburjare att sand/glas-filter är mycket bättre än filterpatron.

Poolkemi är inget hockus-pockus om råd och vägledning är rätt.

Du har definitivt en relativt hög CYA-halt. Vidare skriver du att klorhalten inte sjunker tillräckligt fort efter chock. Vilket bekräftar föregående mening.

Skulle önska att man tog bort dessa OK-markeringar för stickor. Värdena är inte alltid ok.

Du skrev om att borsta poolen vid chock. Gissar på att din uppmätta klorhalt sjönk fortare då?

Blir vattnet grönt pga. alger och använder klor har man problem med sin desinfektion…..

Kloret fungerar inte som desinfektion. Du skriver att du har lågt pH så det är inte anledningen. Det är för hög halt CYA i relation till uppmätt fritt klor.

Vidare skriver du 10-15 ppm uppmätt klor och ändå får du dina beläggningar?

Detta brukar jag kalla för misshandlat vatten. Man har inte skött sitt vatten i rätt tid.

Får man alger har man definitivt bakterier. Dessa har en förmåga att bilda en skyddande biofilm som kloret inte klarar av. Enda sättet att bli av med dessa är att ha hög klorhalt och borsta hela poolen för att förstöra biofilmen. Då funkar och förbrukas kloret fort.

Skrev tidigare om att du troligen har högre halt av CYA än du tror. Vidare bundet klor. Din bild på det gula tolkar jag som att du har kissande barn i poolen ibland. Bildar bundet klor som blir gult. Får det sitta där för länge är risken att detta etsas fast.

Om tips på forumet ska fungera är det bra om frågeställaren lyssnar och tar till sig. Vidare ger tillräckligt med information så att det går att ge svar eller tips. Tyvärr svarar jag och många fast det kanske är omöjligt att ge vägledning och tips. Informationen är så ofullständig den kan vara.

Din sista bild är inte bundet klor. Det är alger och/eller bakterier. Vilket betyder att ditt klor inte fungerar som desinfektion.

Två anledningar;
Hög halt CYA i relation till uppmätt fritt klor
Din cirkulation fördelar inte vattnet jämt i hela poolen.

Hoppas du har samma tur som jag hade när jag skaffade pool. Träffa en som hade över 30 års erfarenhet. Han behövde inte förstå som jag gör idag.

Imponerande kunskap hur man åtgärdar problemen.

Det finns många dignitärer på detta forum som aldrig kommer uppleva ditt problem. Anledningen är deras erfarenhet och kunskap.

Berätta gärna för oss/mig efter ditt besök vid poolbutiken om analysen.

Mycket gärna ett kort på instrumentet de använder för analysen.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #29 skrivet: september 05, 2021, 23:10:51:51 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag