VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltillbehör?  (läst 880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marlil

Pooltillbehör?
« skrivet: augusti 05, 2021, 11:47:26:26 »
Hej!

Idag har jag köpt en Indexpool och en filterbollspump. Jag är HELT grön angående pool. Jag har några frågor som jag tacksamt önskar att ni har vänligheten att besvara.

Vad behöver jag mer för en optimal och så underhållsfri poolupplevelse som möjligt?

Är saltvattensystem något jag bör införskaffa utöver filterbollspumpen jag köpte?

Bör jag ha pooldammsugare?

Var får jag tag på täckning till denna pool?

Jag vill köpa det bästa och alla tillbehör som behövs för att få det så bra och underhållsfritt som möjligt.

Tusen tack för er hjälp i förhand!

Vänligen Maria 





Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltillbehör?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2021, 14:23:03:03 »
Hej Maria,

Svaret på frågorna är, det beror på..

Hur stor pool har du?
Hur mycket badas det?
Framförallt Budget? ”det bästa” kostar en rejäl slant.

Generellt är vi ganska överens om att filterbollar inte är optimalt iallafall. Menar inte att vara dryg med det påståendet, många med problem får rådet att byta till sand.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad joyride

SV: Pooltillbehör?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2021, 14:48:12:12 »
Till min ovanmarkare så skaffade jag rätt snabbt en skimmer (om det nu inte finns redan). Plockar bort värsta skräpet från ytan.
En kvalitetshåv med riktigt fina maskor. Använder den för att ta bort ytskräp men funkar RIKTIGT bra för att få upp löv och annat från botten. Med rätt teknik så får man upp björkfrön och mindre skräp också.
Någon form av dammsugare, är det en mindre pool så tycker jag att det blir onödigt med en robot, det finns rätt smarta borstar som du kopplar till vattenslangen. Vattnet spolar med sig skräpet till en påse som du sedan tömmer.
Lite olika hinkar som du blandar kemikalier i.

Täckning beror på vad du har för pool. För de mindre Bestway/Intexpoolerna finns enkla täckningar som du bara drar över kanten. Annars kanske tillverkaren har någon lösning. Med täckning så håller du kvar värme och slipper skräp i poolen.
Det är basutrustningen för mig.

Utloggad TommyC

SV: Pooltillbehör?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2021, 22:19:39:39 »
Filterbollar i sandfilter är som sagt inte optimalt. Patronfilter är inte heller optimalt. Jag har ingen erfarenhet av något annat än sandfilter fyllt med sand som filtermedium. Däremot har jag läst många trådar där folk har haft problem med vattnet i samband med nämnda filter. Problemen kommer när man glömmer tillsätta klor i tid eller i tillräcklig mängd. När vattnet är grönt så är det dåliga förutsättningar med filterbollar eller patronfilter. Mitt råd är därför att hålla noga koll på tillförseln av klor i tid så att problem aldrig uppstår. Gör man så tror jag att det går att hålla poolen i bra form även utan sandfilter. På sikt brukar de flesta gå över till sandfilter men är man noga med kloreringen så kan man troligen skjuta på den investeringen till rätt tidpunkt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltillbehör?
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2021, 07:39:36:36 »
Jo, en rejälare pump och ett sandfilter är nog bästa rådet för att få så lite problem som möjligt framöver, pooltäckning av något slag är ett måste, i värsta fall en billig lättviktpresenning som ni drar fast med ett långt spännband runtom.
Troligtvis finns det väl någon form av anpassad täckning att köpa till just din pool, det skulle jag kolla upp först i alla fall.
Teststickor som gör att du kan kolla klor och ph dagligen så här i början, du vill INTE få algbildning nu när det bara återstår veckor av säsongen!
Se till att ligga mellan 1-3 ppm hela tiden, det räcker med ett dygn utan klor för att poolen skall kunna bli full av alger eller annat skit som ni inte vill bada i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan