VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Det här med saltklorinator  (läst 2592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolös_85

Det här med saltklorinator
« skrivet: juni 13, 2021, 14:04:16:16 »
Har börjat få igång allting nu i nya poolen. Har en Folkpool med tillhörande Aquarite FLO, med styrning av klor och pH.

Tycker att instruktionerna samt info på nätet är rätt bristfälliga (eller så är jag inte den google-ninja jag en gång var).

Jag har fått ordning på pH, ligger stadigt på 7.5 och har saltsyra inkopplat på en pump, så det känns bra. Alkalinitet är fin och det mesta ser bra ut. Men sen var det det här med kloret.

Som jag förstod det när man ska drifta saltcellen så ska man tillsätta klor i vattnet till 1.5 ppm, vänta en stund och sedan mäta vilket mängd fritt klor man har i poolen. Därefter kollar man vilken spänning saltcellen får/har/gör och sparar det som tröskelvärde, eller börvärde som de benämner det. När spänningen ligger över det värde produceras inget klor, när det går under producerar den med 16 g/h. Har jag förstått det rätt då?

Mitt börvärde ligger just nu på dryga 720 mV, kanske inte säger något för er, eller så kanske det gör det. Men borde jag kontrollmäta halten t.ex. på morgonen ett tag framöver och smått justera inställningarna tills dess att jag har det perfekt, eller är det som det är?


Poolgiganten

Utloggad Poolös_85

SV: Det här med saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2021, 15:03:25:25 »
Och. Gör jag rätt i att anta att om övriga värden ligger bra så kan man ligga lite lägre på fritt klor i poolen, koncentrationen vid celler bör väl vara så hög att det mesta tas ut där?

Eller är det helt galet?

Utloggad PeeWee

SV: Det här med saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2021, 15:13:34:34 »
Jag är väldigt intresserad av den lösning du har  :) För jag har samma saltklorinator men inte styrningen av pH och klor, min är "dum"och producerar bara klor i den takt jag har ställt in. Men jag har precis beställt den hela lösningen du har och jag är väldigt intresserad av att få höra hur den fungerar i praktiken.

Jag har samlat på mig en del förståelse under året vi har kört vår pool, bla med hjälp av den duktiga Roger här på forumet.

Jag har väl inget säkert svar på din fråga men rent generellt så fungerar ju reglering inte som 1 eller 0 utan jag tror din klorinator reglerar tillverkningen på skalan mellan 0 och 16gr/h för att hålla ditt inställda "börvärde".

Jag skulle sätta ett börvärde och sedan lära mig hur det stämmer med uppmätt fritt klor värde över en tid. Sedan justera börvärdet så att du kanske hamnar mellan 0,5 och 1 ppm. Det skulle jag känna är lämplig taktik.

Jag skickar ett PM också :)

Har börjat få igång allting nu i nya poolen. Har en Folkpool med tillhörande Aquarite FLO, med styrning av klor och pH.

Tycker att instruktionerna samt info på nätet är rätt bristfälliga (eller så är jag inte den google-ninja jag en gång var).

Jag har fått ordning på pH, ligger stadigt på 7.5 och har saltsyra inkopplat på en pump, så det känns bra. Alkalinitet är fin och det mesta ser bra ut. Men sen var det det här med kloret.

Som jag förstod det när man ska drifta saltcellen så ska man tillsätta klor i vattnet till 1.5 ppm, vänta en stund och sedan mäta vilket mängd fritt klor man har i poolen. Därefter kollar man vilken spänning saltcellen får/har/gör och sparar det som tröskelvärde, eller börvärde som de benämner det. När spänningen ligger över det värde produceras inget klor, när det går under producerar den med 16 g/h. Har jag förstått det rätt då?

Mitt börvärde ligger just nu på dryga 720 mV, kanske inte säger något för er, eller så kanske det gör det. Men borde jag kontrollmäta halten t.ex. på morgonen ett tag framöver och smått justera inställningarna tills dess att jag har det perfekt, eller är det som det är?

Utloggad Poolös_85

SV: Det här med saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2021, 22:59:39:39 »
Jag är väldigt intresserad av den lösning du har  :) För jag har samma saltklorinator men inte styrningen av pH och klor, min är "dum"och producerar bara klor i den takt jag har ställt in. Men jag har precis beställt den hela lösningen du har och jag är väldigt intresserad av att få höra hur den fungerar i praktiken.

Jag har samlat på mig en del förståelse under året vi har kört vår pool, bla med hjälp av den duktiga Roger här på forumet.

Jag har väl inget säkert svar på din fråga men rent generellt så fungerar ju reglering inte som 1 eller 0 utan jag tror din klorinator reglerar tillverkningen på skalan mellan 0 och 16gr/h för att hålla ditt inställda "börvärde".

Jag skulle sätta ett börvärde och sedan lära mig hur det stämmer med uppmätt fritt klor värde över en tid. Sedan justera börvärdet så att du kanske hamnar mellan 0,5 och 1 ppm. Det skulle jag känna är lämplig taktik.

Jag skickar ett PM också :)

Svarar här, då andra kanske kan dra nytta av det. Har bara haft poolen igång i en vecka och tyvärr sprack flödesvakten till saltcellen igår så jag fick snabbt hjälp av min fantastiska montör att koppla bort förbi den så att jag kunde köra poolen ändå, vi hade student här hemma idag så det var lite stressigt mitt i förberedelsen igår.

Men den lilla tiden jag hade att pilla med den kändes rätt så bra, den är enkel att kalibrera med tillhörande vätskor, den verkar reagera snabbt på förändringar i vattnet, funktionen med syrasänkningen har en inbyggd begränsning så att den inte kan pumpa in för mycket under en dag, vilket känns bra. var på gång att få kläm på redoxvärdena, men så kraschade det.

Så jag får återkomma om några veckor med en bättre redogörelse. Men i Hayward-dosan finns ju massa roliga funktioner om man vill automatisera. Ljus, pump, överdrag om man har automatiskt sådan etc. Det jag inte har fått till är WiFi-kopplingen, Hayward säger bara att min pool inte finns, men det är sekundärt just nu. Men skönt att kunna monitorera annorstädes i framtiden.

Utloggad Lanna-Janne

SV: Det här med saltklorinator
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2021, 18:26:38:38 »
Hej,
Vad köra du för syra till pH-justeringen?
Enligt manualen är det endast saltsyra som skall användas, men Folkpool levererar endast svavelsyra. De kallar dunken PH-minus.
Jag ska precis installera detta system.
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Utloggad PeeWee

SV: Det här med saltklorinator
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2023, 15:53:46:46 »
Hej,
Vad köra du för syra till pH-justeringen?
Enligt manualen är det endast saltsyra som skall användas, men Folkpool levererar endast svavelsyra. De kallar dunken PH-minus.
Jag ska precis installera detta system.

Jag har kört med Svavelsyra i ett drygt år nu från Folkpool och det har fungerat bra. Som jag fattar det så är kanske Svavelsyra lite behagligare att hantera och kanske även lite mer "snålt" men det är inget jag vet något om egentligen. Det fungerar och pH hålls stabilt över tid, det är det viktiga. Har problem någon gång i bland med att doseringspumpen går "för länge" utan att systemet tycker att det får effekt, då stannar pumpen och jag får ett felmeddelande i appen. Då måste man besöka teknikrummet och se att allt är ok och kvittera larmet på burken. Kan vara lite drygt då man kan vara i väg en längre stund, då behöver man hjälp av någon hemma.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan