Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: poolvärmepump ovanmarkpool  (läst 8438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wimso

  • Gäst
Wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2021, 22:47:37:37 »
Förresten har du någon länk eller likande till det materialet du har kopplat med, rör, slangar övergångar mm?
Kör du 50mm mellan pump och filter?

tack.

Här köpte jag 50 pvc slang och lite ventiler
 https://www.pool-fritid.se/

Bypass tog jag ifrån polarpumpen samt stativet då det var humana priser. Sen hann jag aldrig nämna att medlem i Villaägarna har 15% rabatt på Polarpumpen, 395 kr insats gav drygt 2000 tillbaka. Hoppas du hann se det?
Jag kör 50 slang /rör överallt.

Har precis dragit igång pumpen, 20,5 in och 22,5 ut. Har ställt den på 27 grader. Får se vad vi har till helgen.



Poolgiganten

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #11 skrivet: juni 03, 2021, 18:16:52:52 »
Här köpte jag 50 pvc slang och lite ventiler
 https://www.pool-fritid.se/

Bypass tog jag ifrån polarpumpen samt stativet då det var humana priser. Sen hann jag aldrig nämna att medlem i Villaägarna har 15% rabatt på Polarpumpen, 395 kr insats gav drygt 2000 tillbaka. Hoppas du hann se det?
Jag kör 50 slang /rör överallt.

Har precis dragit igång pumpen, 20,5 in och 22,5 ut. Har ställt den på 27 grader. Får se vad vi har till helgen.

Tyvärr han jag inte se det med Villaägarna :(
Fick inte med något vintertäcke heller, har mailat om det och hoppas på att de skickar ett.
Tack för länken.

Wimso

  • Gäst
Wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #12 skrivet: juni 03, 2021, 21:21:57:57 »
Tyvärr han jag inte se det med Villaägarna :(
Fick inte med något vintertäcke heller, har mailat om det och hoppas på att de skickar ett.
Tack för länken.

Aj, ledsen jag glömde det.

En uppdatering bara, slog på pumpen igår kväll och tempen låg på 20,5. Lät pumpen gå hela natten och imorse innan jobbet var det 22 i poolen.

När jag kom hem vid 17 var pumpen avslagen och det var 28 grader i vattnet, har pumpen i västläge så solen gassar hela dagen.
Tror jag kommer kör bara dagtid och låta cirkulations pumpen styra 8-22, det räcker nog för 18 m2.
Det hela känns lovande.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #13 skrivet: juni 04, 2021, 15:26:54:54 »
Så länge värmepumpen kan hålla poolen varm bara genom att gå delar av dygnet så får du bäst verkningsgrad om den bara går under de varmaste timmarna på dygnet.
Det tråkiga med det kan vara att du har som kallast i poolen härliga helgdagar om ni börjar bada före lunch, kan kännas lite väl kyligt om det ligger typ 1.5 grader under er önskade temp just innan värmepumpen tillåts börja arbeta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2021, 22:02:59:59 »
Aj, ledsen jag glömde det.

En uppdatering bara, slog på pumpen igår kväll och tempen låg på 20,5. Lät pumpen gå hela natten och imorse innan jobbet var det 22 i poolen.

När jag kom hem vid 17 var pumpen avslagen och det var 28 grader i vattnet, har pumpen i västläge så solen gassar hela dagen.
Tror jag kommer kör bara dagtid och låta cirkulations pumpen styra 8-22, det räcker nog för 18 m2.
Det hela känns lovande.

Fick du med en liten slang som ser ut som om den är till kondensvatten-avlopp? Hittar ingen info om vart den kan kopplas in.

Wimso

  • Gäst
Wimso
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #15 skrivet: juni 06, 2021, 10:11:39:39 »
Fick du med en liten slang som ser ut som om den är till kondensvatten-avlopp? Hittar ingen info om vart den kan kopplas in.

Det är på undersidan av pumpen typ där fläkten sitter.

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2021, 15:35:55:55 »
Det är på undersidan av pumpen typ där fläkten sitter.

tack, får kolla lite mera noggrant.

Utloggad qsecofr

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2021, 15:40:23:23 »
Skall det inte var någon typ av tätning i denna övergången?


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2021, 07:05:52:52 »
På mina sådana (liknande) kopplingar sitter det en o-ring i ett spår, men du har ju inget spår för någon sådan.
Kanske en planpackning av gummi som ramlat bort någonstans i hanteringen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: poolvärmepump ovanmarkpool
« Svar #19 skrivet: juni 07, 2021, 07:57:49:49 »
Delarna på bilden hör inte ihop o är inte tänkta att användas tillsammans även om du lägger en planpackning kommer det inte att bli bra/tät

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan