VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lite funderad på vad som hänt.  (läst 19690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle lkpg

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #30 skrivet: december 21, 2015, 15:48:29:29 »
Om jag vill använda klor men inte få med cyansyra så borde tex Nitor chockklor (som jag inte kan se innehåller DIKLORISOCYANURSYRA) vara att föredra framför tex snabbklor:

Chockklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20CHOCKKLOR%20clp.pdf

Snabbklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20SNABBKLOR%20clp.pdf

Missar jag det finstilta? Vad finns för övriga alternativ utan cyansyra? Pulver känns att föredra framför flytande men absolut inte ett måste.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #31 skrivet: december 21, 2015, 16:09:21:21 »
Jag har inget spabad, så jag är nästan diskvalificerad att svara. Men just det undrade jag någon gång tidigare i år.
paus
Google, google.
Japp
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10604.15

Tydligen bör man inte göra det enligt leverantörerna av badet, kan bildas mycket saltsyra antar jag om man stänger in det under locket. Men jag skulle köra det om jag hade bad, men som sagt jag har inget så jag är i princip diskvalificerad.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #32 skrivet: december 21, 2015, 16:52:54:54 »
Svar till falmarkspeter:
Hur stor vattenvolym  har du?
Mitt spa är på 1703 liter enligt spec (jag har aldrig mätt) jag gissar jag att det är teoretisk mängd som kan finnas i badet, det fylls ju inte ända upp så troligtvis är att det kanske är knappt 1500 liter i det.
Kör du tabletter (triklor) eller granulat (diklor)?
Triklor, 20g tabletter i dosör, lågt inställd.
Hur stor mängd klor för grunddesinfektion?
Hur menar du? Vid nytt vatten tillsätter jag 40 ml oxibooster (diklor och syre) och klormängd jag försöker hålla kontinuerligt är 0,90-1,00 ppm.
Hur mycket badar ni?
Varierar väldigt, på sommarhalvåret nästan aldrig, så här års allt från en gång per månad till 2 gånger i veckan.
Hur mycket tillsätter du efter bad?
30 ml oxibooster (diklor och syre).
Hur ofta chockar du?
Någon gång per månad beroende på badbelastning använder då 30 ml oxibooster (diklor och syre).

Jag testar pH, fritt, bundet och alka 1-2 gånger per vecka med Prolab K6-S, cya testar jag med min gamla Scuba2.
Ovanstående passar ju mitt bad och mina rutiner, det är inte alls säkert att det är 100% applicerbart på ditt bad och din/er användning av det.


Lite info om de olika klorblandingarna (svar till kalle lkpg)
Diklor (Natriumdiklor) = Dagsklor/chockklor organiskt med cyanursyra finns som 20g puckar (ganska snabb upplösning av puck) och granulat (snabblösligt).
Triklor = veckoklor organiskt med cyanursyra finns som 20g och 200g puckar och löses upp långsamt.
Hypoklorit (Kalciumhypoklorit) = Chockklor oorganiskt utan cyanursyra snabblösligt finns som granulat och någon enstaka leverantör har det som 20g puckar. Finns även som flytande men då utan kalcium.
Di- och triklor sänker generellt sett pH och flytande hypoklorit höjer pH.

Snabblösliga (hypoklorit) kräver kontroll och tillsats av klor lite oftare (gärna dagligen och helst med automatik), de som löser sig långsammare (diklor och framför allt triklor) är inte lika arbetskrävande, vid manuell hantering, och därför mer populära till privatbad.

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #33 skrivet: december 21, 2015, 17:25:27:27 »
Hur menar du? Vid nytt vatten tillsätter jag 40 ml oxibooster (diklor och syre) och klormängd jag försöker hålla kontinuerligt är 0,90-1,00 ppm.

Ovanstående passar ju mitt bad och mina rutiner, det är inte alls säkert att det är 100% applicerbart på ditt bad och din/er användning av det.

Med grundesinfektion menade jag hur ofta och mycket klor du tillsätter för att hålla en klornivå på 0,9-1,0 ppm? Dvs hur mycket klor uppskattar du att du tillsätter/vecka med dispensern? Hur länge räcker en 20 g tablett?

Och ja, jag är också 100 % säker på att dina rutiner INTE är applicerbara för mig. Och inte för någon annan heller för den delen. Varenda bad är helt unikt! Det finns inget som är det andra likt :)

« Senast ändrad: december 21, 2015, 22:36:52:52 av falmarkspeter »

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #34 skrivet: december 21, 2015, 22:31:53:53 »
Om jag vill använda klor men inte få med cyansyra så borde tex Nitor chockklor (som jag inte kan se innehåller DIKLORISOCYANURSYRA) vara att föredra framför tex snabbklor:

Chockklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20CHOCKKLOR%20clp.pdf

Snabbklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20SNABBKLOR%20clp.pdf

Missar jag det finstilta? Vad finns för övriga alternativ utan cyansyra? Pulver känns att föredra framför flytande men absolut inte ett måste.

MVH
Kalle

Både natriumhypoklorit (flytande) och kalciumhypoklorit (pulver) finns som alternativ som saknar cyanursyra men ändå har klordelen med sig. Bildning av saltsyra ? Det måste väl vara en missuppfattning - saltsyra används ofta tillsammans med natriumhypoklorit, men det är ju för att hålla pH korrekt. Natriumhypoklorit innehåller rester av natriumhydroxid som verkar pH-höjande. För att kompensera för detta används ofta saltsyra som pH-minusmedel. Poängen, utöver att det är en ganska billig kemikalie, är att den är flytande så den passar utmärkt till automatiska doseringssystem. Det är mycket svårare att automatiskt dosera ut pulverformigt material. Om man kör med natriumhypoklorit som desinfektionsmedel så kommer man aldrig att ha något behov av pH+ - produkter. Det gäller i stället att hålla nere pH på önskad nivå.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #35 skrivet: december 21, 2015, 23:20:38:38 »
Dessa typer av produkter funkar ju där man har en automatiserad dosering med sensorer för konstant mätning av klorvärdet m.m.

Men nu pratar vi ju om vanliga helt fristående spabad som i de flesta fall står utomhus. Då blir man nog hänvisad till de traditionella produkterna som finns att köpa hos poolhandlarn.

Som det ser ut idag så ligger ju inget fokus hos spabads tillverkarna att jobba med annan vattenbehandling än Ozonator, UV rening och saltsystem med klor eller Bromin produktion. Ingen av dessa system kan ännu mäta, justera eller hålla koll på vattnet per automatik, så man är fortfarande tvungen att testa vattenbalansen, justera, hålla koll på när det är dags att chocka m.m.

Tror att de automatiska system som finns för t.ex den privata poolmarknaden inte direkt går att applocera då de vattenvolymer som är i ett spabad är för små.

Om nu någon skulle uppfinna ett automatisk system för både vattenbalans och saneringskemikalie  med mät prober och hela kitet, så tror jag att det skulle bli ganska kostsamt och dessutom svårt att rymma all utrustning och alla kemikaliedunkar under skalet. Kanske till och med skulle kunna bli en explosions risk om man har all under samma skal på en liten yta.

Av egen erfarenhet så tycker jag att det funkar riktigt bra med utrustningen jag har i mitt bad med Ozonator, UV lampa och salt Bromine system.  Det är ytterst lite skötsel som normalt sett behövs under normala förutsättningar, utan det är endast då badbelastningen varit mycket hög under t.ex ett party som man måste lägga i lite extra Bromin pulver till hjälp.

Och som jag tidigare sagt så hjälper det givetvis till att ha en bra kontinuerlig rutin för att testa vattnet, även om man inte badar just den veckan. Bara för att slippa öppna locket och det ser ut som skit i vattnet.

Krångla inte till det så mycket utan skaffa bra rutiner istället så kan ni ha ett bad som alltid är inbjudande att hoppa ner i.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #36 skrivet: december 21, 2015, 23:50:22:22 »
Både natriumhypoklorit (flytande) och kalciumhypoklorit (pulver) finns som alternativ som saknar cyanursyra men ändå har klordelen med sig. Bildning av saltsyra ? Det måste väl vara en missuppfattning
Nope. Kolla nedre delen på sidan jag länkar till som beskriver hur kloraminerna bryts upp (eller ner, beroende på hur man ser det), bl.a. till saltsyra. Det är därför alkaliniteten är så viktig, utan den skulle pH störtdyka vid uppbrytning av kloraminer till syra.

http://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345
« Senast ändrad: december 21, 2015, 23:57:05:05 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #37 skrivet: december 22, 2015, 21:10:53:53 »
Nope. Kolla nedre delen på sidan jag länkar till som beskriver hur kloraminerna bryts upp (eller ner, beroende på hur man ser det), bl.a. till saltsyra. Det är därför alkaliniteten är så viktig, utan den skulle pH störtdyka vid uppbrytning av kloraminer till syra.

http://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345

Om man använder natriumhypoklorit så måste man ju regelbundet tillföra just saltsyra för pH-balansens skull. Om det nu skulle bildas några ytterst minimala mängder av ämnet genom någon nedbrytningsprocess så borde ju det inte göra någon skada utan snarare hjälpa till på vägen. Om du använder natriumhypoklorit lär du aldrig ha problem med att pH DYKER, det gäller ju att se till att det inte stiger för högt. Oberoende av alkaliniteten lär du aldrig få problem med dykande pH i vatten som kloreras med natriumhypoklorit. Vi har kört så i mer än 10 år utan problem och aldrig ens mätt alkaliniteten, så den har jag inte en aning om vad den ligger på. Men så länge som pH hålls stabilt med saltsyratillsatsen behöver jag inte oroa mig om den.

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #38 skrivet: december 22, 2015, 21:23:57:57 »
Dessa typer av produkter funkar ju där man har en automatiserad dosering med sensorer för konstant mätning av klorvärdet m.m.

Men nu pratar vi ju om vanliga helt fristående spabad som i de flesta fall står utomhus. Då blir man nog hänvisad till de traditionella produkterna som finns att köpa hos poolhandlarn.

Som det ser ut idag så ligger ju inget fokus hos spabads tillverkarna att jobba med annan vattenbehandling än Ozonator, UV rening och saltsystem med klor eller Bromin produktion. Ingen av dessa system kan ännu mäta, justera eller hålla koll på vattnet per automatik, så man är fortfarande tvungen att testa vattenbalansen, justera, hålla koll på när det är dags att chocka m.m.

Tror att de automatiska system som finns för t.ex den privata poolmarknaden inte direkt går att applocera då de vattenvolymer som är i ett spabad är för små.

Om nu någon skulle uppfinna ett automatisk system för både vattenbalans och saneringskemikalie  med mät prober och hela kitet, så tror jag att det skulle bli ganska kostsamt och dessutom svårt att rymma all utrustning och alla kemikaliedunkar under skalet. Kanske till och med skulle kunna bli en explosions risk om man har all under samma skal på en liten yta.

Av egen erfarenhet så tycker jag att det funkar riktigt bra med utrustningen jag har i mitt bad med Ozonator, UV lampa och salt Bromine system.  Det är ytterst lite skötsel som normalt sett behövs under normala förutsättningar, utan det är endast då badbelastningen varit mycket hög under t.ex ett party som man måste lägga i lite extra Bromin pulver till hjälp.

Och som jag tidigare sagt så hjälper det givetvis till att ha en bra kontinuerlig rutin för att testa vattnet, även om man inte badar just den veckan. Bara för att slippa öppna locket och det ser ut som skit i vattnet.

Krångla inte till det så mycket utan skaffa bra rutiner istället så kan ni ha ett bad som alltid är inbjudande att hoppa ner i.

Automatiska system går säkert att bygga, mindre vattenvolym till trots. Men som du säger skulle man inte kunna rymma det hela i karets underrede utan behöva någon form av maskinrum. Klor och saltsyra får ju inte förvaras ihop heller, inte p.g.a. explosionsrisk utan för att mycket giftig klorgas kan uppstå t.ex. vid en brand. Men med ett integrerat system ihop med en pool så får man ju ändå ha maskinrum och den totala vattenvolymen är ju stor. Givetvis går det bra att sköta såväl en pool som ett spa "för hand", men automatik gör det ju enklare och löser problem som kan uppstå om man t.ex. reser bort ett litet slag.

Användadet av oorganiskt klor förutsätter ju ingalunda automatik, men väljer man kemikalier i vätskeform så blir ju hanteringen vid handdosering lite jobbigare - det gäller ju att vara försiktig.

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #39 skrivet: december 23, 2015, 15:48:41:41 »
Med grundesinfektion menade jag hur ofta och mycket klor du tillsätter för att hålla en klornivå på 0,9-1,0 ppm? Dvs hur mycket klor uppskattar du att du tillsätter/vecka med dispensern? Hur länge räcker en 20 g tablett?

@spa_nisse, hade du någon uppgift på din klorförbrukning?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan