Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lite funderad på vad som hänt.  (läst 19782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #20 skrivet: december 19, 2015, 12:04:05:05 »
Brom är definitivt inget hokus pokus.

Nej, men erfarenheten av det och utredningar och forskning om eventuella effekter av bromoform ligger på en liten bråkdel av motsvarande erfarenheter på klorsidan. Men visst styr säkert ekonomin också. På stora anläggningar som skall köpa in tankbilsvis med ämnet man använder så kan man givetvis komma upp i betydande summor och då väljer man ju det billigaste om det inte finns starka skäl till något annat.

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #21 skrivet: december 20, 2015, 01:05:17:17 »
Nu är det ju ganska stor skillnad på ett offentligt eller kommersiellt bad där regelverket är betydligt tuffare skrivet för att säkerställa kvaliteten på badvattnet.

Men det vi nu pratar om är enskilda spabad i hemmamiljö och där funkar dessa båda system mycket bra och riskerna är ganska små för att råka ut för några större problem, om man inte överdoserar kraftigt.

Man behöver inte krångla till det i onödan utan istället försöka få brukarna av spabad att förstå hur det funkar och hur man på bästa vis kan sköta sitt bad på bästa sätt.

Jag tror att genom information och utbildning av hur det funkar så kan de flesta lära sig att sköta sitt spabad eller pool genom att förstå viktigheten i att hålla vattnet balanserat med rätt PH värde, Alkanitet och Kalcium hårdhet.

Och genom att göra det så får man den saneringskemikalie man valt att fungera på bästa sätt, oavsett om man väljer Klor, Brom . 

Rutiner för test före och efter bad, chockning med jämna mellanrum, rutiner för rengöring av filter och rengöring av rörsystemet vid varje vattenbyte gör att man får ett lättskött bad som kanske kräver 10 - 20 minuters jobb varje vecka.

Krångligare än så behöver det inte vara.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #22 skrivet: december 20, 2015, 11:50:26:26 »
Den typ av klor som saluförs som Spaklor, både tabletter och granulat, innehåller Cyanursyra.
Cyanursyran gör att klorets desinfektionsförmåga försämras över tid. Och det går fortare än man tror att kloret får dålig verkan. Det problemet har du inte med bromet.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #23 skrivet: december 20, 2015, 13:52:23:23 »
Nu är det ju ganska stor skillnad på ett offentligt eller kommersiellt bad där regelverket är betydligt tuffare skrivet för att säkerställa kvaliteten på badvattnet.

Regelverket för offentliga bad finns för att skydda människor som nyttjar badet. Varför skulle man inte vilja ha samma vattenkvalitet hemma? I min värd är det ännu viktigare hemma, där badar ju mina nära och kära, de personer som jag minst av allt vill orsaka skada.
Om ni vill använda brom eller ännu värre silverjoner (jo, det finns en del som envisas med att bada i det) och riskera cancer, infertilitet mm är helt upp till er. Jag försöker bara sprida kunskap och dela med mig av artiklar mm.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #24 skrivet: december 20, 2015, 13:56:18:18 »
Den typ av klor som saluförs som Spaklor, både tabletter och granulat, innehåller Cyanursyra.
Cyanursyran gör att klorets desinfektionsförmåga försämras över tid. Och det går fortare än man tror att kloret får dålig verkan. Det problemet har du inte med bromet.

Personligen tycker jag det är enklare att byta vatten i spabadet än att bli av med cancer. Men vad vet jag jämfört med den cyanursyra-hatande falmarkspeter.

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #25 skrivet: december 20, 2015, 14:01:05:05 »
En fråga till dig spa_nisse:
Hur ofta byter du vatten i ditt spabad? I ett privatspa som inte automatiskt omsätter en viss mängd vatten kommer att på rätt kort tid bygga upp så höga Cyanurvärden att kloret får kraftigt försämrad verkan.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #26 skrivet: december 20, 2015, 14:25:22:22 »
Var 4:e månad (ibland ett gäng veckor extra). Har aldrig haft cya över 60 i badet. Jag ser till att klor hålls på 0.90-1.00, pH på 7.20 och alkan straxt över 100 på så sätt blir det inga problem med vattnet och jag behöver inte överdosera kloret så cyan sticker i höjden.

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #27 skrivet: december 20, 2015, 14:39:24:24 »
Var 4:e månad (ibland ett gäng veckor extra). Har aldrig haft cya över 60 i badet. Jag ser till att klor hålls på 0.90-1.00, pH på 7.20 och alkan straxt över 100 på så sätt blir det inga problem med vattnet och jag behöver inte överdosera kloret så cyan sticker i höjden.
Jag lär mig gärna mer om detta. Jag lyckades nämligen aldrig hålla ner cyanivåerna till de otroligt låga nivåer du har efter 4 månader...

Du får stå ut med några frågor:
Hur stor vattenvolym  har du? Kör du tabletter (triklor) eller granulat (diklor)? Hur stor mängd klor för grunddesinfektion? Hur mycket badar ni? Hur mycket tillsätter du efter bad? Hur ofta chockar du?
Sammanfattningsvis är jag intresserad av hur ditt körschema ser ut, samt hur stor mängd klor du tillsätter per vecka.
« Senast ändrad: december 20, 2015, 15:26:42:42 av falmarkspeter »

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #28 skrivet: december 20, 2015, 15:31:47:47 »
Men vad vet jag jämfört med den cyanursyra-hatande falmarkspeter.
Är det så du tolkar min information om CYA så får det stå för dig. Det kan jag ta. Men "hatar" vet jag inte... Mina inlägg i det ämnet är helt faktabaserade.  Jag söker information och ger information. Gärna information/fakta utan tyckande :-)

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #29 skrivet: december 21, 2015, 00:21:58:58 »
Varför skulle det inte gå bra att använda oorganiskt klor (som ju finns att köpa helt utan cyanursyra) även till ett spa, precis som vi kör till vår pool och som vi tidigare använt till en integrerad jacuzzi, som visserligen avviker från ett spa vad det gäller vattenmängden men som ändå handlar om bubbelbad vid ganska hög temperatur ? Vi hade aldrig några problem med det systemet. Vi planerar ju vårt kommande spa efter samma modell - integrerat vattensystem så att vi kan använda samma kemikalier och samma rening som för poolen. Nu handlar det då om inomhussystem, någon cyanursyra behövs inte. Vid ett utomhussystem som det vi hade tidigare i USA så kan man ju då tillsätta cyanursyra (stabilizer) själv i stället för att låta den följa med kloret. Fördelen är ju att man då själv bestämmer hur mycket/litet som man vill hälla i.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag