VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lite funderad på vad som hänt.  (läst 19689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #10 skrivet: november 18, 2015, 15:30:08:08 »
För er som förespråkar brom:
Bildar bromoform vid oxidering, bromoform är cancerogent.
Djurförsök visar att bromoform orsakat viktminskning samt skador på lever, njurar, nervsystem och sköldkörtel. I vissa fall har reproduktionstoxiska effekter påvisats.
Tumörer i lungor och tarmar har observerats hos djur exponerade för bromoform.
Mängden bromoform som tas upp av kroppen ökar beroende på vattentemperaturen, hudupptaget är 10 gånger högre vid 35°C och 70 gånger högre vid 40°C, jämfört med 30°C.
Källa: Institutet för miljömedicin
http://ki.se/sites/default/files/2006-2.pdf

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #11 skrivet: november 18, 2015, 19:06:30:30 »
Brom och klor är två ämnen som har mycket gemensamt, så även bieffekterna som t.ex. tänkbar bildning av bromoform resp. kloroform. Ingen av dem är precis nyttig, men vid normal användning i en privat miljö (pool eller spa) så skall bildningen av dem inte heller vara något stort problem. De skall helt enkelt inte finnas i sådana koncentrationer att man kommer ens i närheten av de farliga nivåerna.

Vad det gäller den aktuella vattenrengöringen som diskuterades i tråden förstår jag väl Rickards undran. Om medlet är ett flockningsmedel så kan det i och för sig hjälpa mot mjölkigt vatten, genom att binda mycket små partiklar till större så att filtreringen tar hand om dem. Men tiden låter orealistiskt kort. Jag har själv använt flockningsmedel till vår pool. Det fungerar bra och ger klart vatten snabbare än att bara vänta. Men tider på 30 minuter låter inte som det stämmer. Sist vi flockade poolen tog det 2-3 dygn från svårgenomskinligt vatten till kristallklart. I ett spa går saker och ting säkert snabbare (mindre vattenvolym, högre filtrering per tidsenhet) men de kemiska mekanismerna tar ändå sin tid. Så om 30 minuter verkligen stämmer så tycker jag det låter egendomligt. 30 timmar, ja det skulle jag inte ha reagerat på.

Utloggad liamab

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #12 skrivet: november 18, 2015, 21:18:08:08 »
Brom och klor är två ämnen som har mycket gemensamt, så även bieffekterna som t.ex. tänkbar bildning av bromoform resp. kloroform. Ingen av dem är precis nyttig, men vid normal användning i en privat miljö (pool eller spa) så skall bildningen av dem inte heller vara något stort problem. De skall helt enkelt inte finnas i sådana koncentrationer att man kommer ens i närheten av de farliga nivåerna.

Vad det gäller den aktuella vattenrengöringen som diskuterades i tråden förstår jag väl Rickards undran. Om medlet är ett flockningsmedel så kan det i och för sig hjälpa mot mjölkigt vatten, genom att binda mycket små partiklar till större så att filtreringen tar hand om dem. Men tiden låter orealistiskt kort. Jag har själv använt flockningsmedel till vår pool. Det fungerar bra och ger klart vatten snabbare än att bara vänta. Men tider på 30 minuter låter inte som det stämmer. Sist vi flockade poolen tog det 2-3 dygn från svårgenomskinligt vatten till kristallklart. I ett spa går saker och ting säkert snabbare (mindre vattenvolym, högre filtrering per tidsenhet) men de kemiska mekanismerna tar ändå sin tid. Så om 30 minuter verkligen stämmer så tycker jag det låter egendomligt. 30 timmar, ja det skulle jag inte ha reagerat på.

Kan bara intyga tiden ...tillsatte medel körde pumparna stängde av dem och lät den vanliga 24/7 filtreringen gå
kom tillbaka efter tiden jag skriver men visst kan lägga till 5-10 min och då är vattnet bra.

Har inte gjort något annat eller tillsatt något mer medel så då fcik jag väl hjälp från ovan för få bra vatten.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #13 skrivet: november 19, 2015, 09:11:08:08 »
Brom och klor är två ämnen som har mycket gemensamt, så även bieffekterna som t.ex. tänkbar bildning av bromoform resp. kloroform. [...]

Det finns dock en väsentlig skillnad, Brom bildar alltid bromoform vid oxidering. Klor bildar kloroform när det oxiderar i surt vatten. Hålls pH på korrekt nivå (7,2-7,4) så bildas knappt mätbara mängder klorofom.
Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?

Utloggad kalle lkpg

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #14 skrivet: december 10, 2015, 22:08:20:20 »
Det finns dock en väsentlig skillnad, Brom bildar alltid bromoform vid oxidering. Klor bildar kloroform när det oxiderar i surt vatten. Hålls pH på korrekt nivå (7,2-7,4) så bildas knappt mätbara mängder klorofom.
Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?

Jag har varit lite inne på toxiciteten av brom i spabad. En kemist jag talade med sade att hon inte skulle vilja bada i brom. Dock så är det väldigt smidigt att ha bra vatten med bromtabletter tycker jag. Störs dock ganska mycket av lukten. Jag tycker bromin luktar betydligt mer och skarp än klor. Kanske skall gå tillbaka till klor igen. Har funderat på det flertalet gånger.
har tidigare enbart chockat vattnet efter bad el en gång i veckan med klor. Ej tabletter.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad liamab

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #15 skrivet: december 18, 2015, 16:00:52:52 »
Det finns dock en väsentlig skillnad, Brom bildar alltid bromoform vid oxidering. Klor bildar kloroform när det oxiderar i surt vatten. Hålls pH på korrekt nivå (7,2-7,4) så bildas knappt mätbara mängder klorofom.
Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?


Det konstiga är ju då att i USA/Kanada körs de flesta spa bad med Brom i.
Om det vore farligt borde inte stämningarna strömma in där borta om det var farligt ?



Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #16 skrivet: december 18, 2015, 18:58:11:11 »
Man kan nog enkelt säga så att klor är en betydligt giftigare kemikalie än brom, men det är ju i höga doser.

Bromet har ju betydande fördelar i ett spabad då det funkar betydligt bättre i de höga temperaturer (37-40 gr) och dessutom funkar bättre i ett bredare PH område fämfört med klor.

Brom har en annan doft än klor och den kommer precis som med kloret fram då det är överdoserat eller mycket bundna orenheter i vattnet, vilket löses med att chocka (oxidera) vattnet. Doften är en smaksak och förmodligen också en vana, men efter att jag nu själv kört brom i drygt 4 år så upplever jag inte detta som något problem.

Tittar man på Spabads industrin i USA och Kanada som ligger ca 30 år före oss, så har faktiskt användandet av brom gått om användandet av klor för några år sedan. Det är i de flesta fall de negativa bieffekterna av stabilizern (CYA) som gjort att man väljer brom istället. Då man i många fall där man använder badet 2-5 ggr i veckan slagit i taket och vattenbyte blivit nödvändigt efter 3-4 veckor.  Då man inte har dessa bekymmer med brom så kan man förstå att många väljer det alternativet.

Men man kan ändå säga att båda kemikalierna klarar av att göra jobbet på ett bra sätt, fast med olika typer av bieffekter.

Vad beträffar giftigheten och faran med dessa kemikalier, så är de givetvis mycket giftiga i stora doser och det är därför det är så viktigt att mäta nivåerna i vattnet ofta , helst dagligen då det gäller klor och brom för att hålla en lämlig nivå och inte överdosera. Vattenbalansen är givetvis också viktig att hålla koll på, men effekterna av att dom är i över eller underkant är inte lika skadliga för kroppen, men bör övervakas och justeras en till två gånger i veckan.

Dessa kemikalier är givetvis godkända och testade av alla hälsovårdsmyndigheter i de länder där de säljs så man kan vara trygg över att det inte är skadligt för hälsan om man använder produkterna efter rekommenderade doser.

Sen är det upp till var och en hur och vad man vill använda, det finns nog inga rätt eller fel, då båda produkterna gör jobbet tillräckligt bra för att ge ett bra badvatten.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #17 skrivet: december 19, 2015, 09:57:20:20 »
Har ni funderat på varför det inte finns några offentliga bad (som har krav från myndigheter på vattenvärden och egenkontroll mm) som använder brom eller någon fancy hokuspokus kemikalie som ibland förespråkas på detta forum?
Man behöver inte vara någon Einstein för att kunna svara på den frågan. Svaret är pengar. Kloret är billigast. Punkt!

Utloggad Erica

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #18 skrivet: december 19, 2015, 11:33:09:09 »
Man behöver inte vara någon Einstein för att kunna svara på den frågan. Svaret är pengar. Kloret är billigast. Punkt!

Nej så enkelt är det inte. Det finns åtskilliga andra skäl än priset: en är den stora erfarenheten av att använda klor. Offentliga bad måste använda metoder som man VET fungerar och som man kan mäta upp och dokumentera. Där faller alla "hokus pokus lösningar" som dyker upp och som påstår sig vara något revolutionerande nytt bort direkt. Medlet man använder måste dessutom passa för utrustningarna - dvs vara automatiskt mätbart och doserbart på ett rimligt sätt. Det får inte finnas problem som inte utretts ordentligt - t.ex. då bildandet av cancerogena biprodukter. Detta är noggrant utrett och studerat för klor, medans motsvarande oftast saknas för alternativen. Bromoform vill man säkert inte riskera att få problem med.

Men visst finns det enstaka kommersiella bad som använder andra alternativ. Jag har stött på hotell i Tyskland som använder ozonrening t.ex. Främsta orsaken brukar nog då vara att man vill vara tillmötesgående mot kunder som kanske inte gillar lite klorlukt.

Utloggad falmarkspeter

SV: Lite funderad på vad som hänt.
« Svar #19 skrivet: december 19, 2015, 11:41:09:09 »
Nej så enkelt är det inte. Det finns åtskilliga andra skäl än priset: en är den stora erfarenheten av att använda klor. Offentliga bad måste använda metoder som man VET fungerar och som man kan mäta upp och dokumentera. Där faller alla "hokus pokus lösningar" som dyker upp och som påstår sig vara något revolutionerande nytt bort direkt. Medlet man använder måste dessutom passa för utrustningarna - dvs vara automatiskt mätbart och doserbart på ett rimligt sätt. Det får inte finnas problem som inte utretts ordentligt - t.ex. då bildandet av cancerogena biprodukter. Detta är noggrant utrett och studerat för klor, medans motsvarande oftast saknas för alternativen. Bromoform vill man säkert inte riskera att få problem med.

Men visst finns det enstaka kommersiella bad som använder andra alternativ. Jag har stött på hotell i Tyskland som använder ozonrening t.ex. Främsta orsaken brukar nog då vara att man vill vara tillmötesgående mot kunder som kanske inte gillar lite klorlukt.

Brom är definitivt inget hokus pokus.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan