VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorinator  (läst 17907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Klorinator
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2008, 19:52:53:53 »
Ja, jag påstår att by-passen är direkt avgörande för att slippa en massa extrainställningar.  O0

Jag såg i mitt fall att många klorpuckar i gav ett väldigt koncentrerat mättal när flödet enbart paserade genom klorinatorn (och som också är en "flaskhals" flödesmässigt pga. mindre dimension än inkopplingsmåttet 2" - och det är klart, vatten som passerar genom 1 eller många fler i samma ström som släpper ifrån sig bör ju ge mer...
Även om jag kunde reglera ner på klorinatorn när jag fyllde på många var det ju inte det jag var ute efter (och det var svårt att hitta rätt läge varje gång/såg ingen riktig repeterbarhet i samma inställning?) så därför föddes idéen med by-passkopplingen.
Efter inställning till 1 på klorinatorn och strypt på avstängningsventil till "kl. 1", (se bilden tidigare) så får jag idag oavsett hur många puckar jag än lägger i alltid ett "lågvärde" i klormätningarna och det som jag var ute efter - variationerna är också alltid små och inget som föranleder några justeringar.
Tanken var också att vem som än sköter anläggningen skall inte behöva fundera/behöva veta något om inställningar utan enbart lägga i puckarna. Fungerar u.a. - kan rekommenderas!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klorinator
« Svar #21 skrivet: juni 30, 2008, 10:05:19:19 »
Hej poolbadaren
din lösning verkar helt perfekt eftersom man är ju ute efter det du uppnått.
vi har en pool på c:a 24 000 liter och har ju också problem med att inte få för mycket klor
tror jag köper klorintorn från Miamipool 515kr samt monterar denna typ av bypass som du gjort
tack för tipset //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klorinator
« Svar #22 skrivet: juni 30, 2008, 10:12:04:04 »
hej igen
efter att ni nu fått klor detaljen att fungera bra vilka fler justeringar måste ni utföra t.ex ph,alkaliteten etc.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorinator
« Svar #23 skrivet: juli 02, 2008, 23:02:42:42 »
Hej,

Har idag konstaterat att klore tar slut även i klorinatorn och då hjälper det inte hur mycket man pillar och justerar det kommer inte ut ngt klor...
Ibland känner man sig som en riktigt jubelåsna :)

Vill också passa på att undra om era manicker är 100% täta, jag har vid upprepade tillfäller haft svårt att få min lufttät, det innebär att det läcker inget vatten men i mitt fall sugs det in luft när pumpen stannar och därmed blir det lite körigare när pumpen startar igen på timer. Skall tilläggas att i min anläggning så sitter pump, filter, VP och klorinator över vattenytan. Klorinatorn sitter nog högst i systemet kanske 70-80 cm över vattenytan.

Några erfarenheter eller tips att dela med er av ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klorinator
« Svar #24 skrivet: juli 02, 2008, 23:07:31:31 »
hej
menar du klorapparaten töms på vatten när pumpen stannar?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Klorinator
« Svar #25 skrivet: juli 03, 2008, 11:00:05:05 »
Hej,
Vill också passa på att undra om era manicker är 100% täta, jag har vid upprepade tillfäller haft svårt att få min lufttät, det innebär att det läcker inget vatten men i mitt fall sugs det in luft när pumpen stannar och därmed blir det lite körigare när pumpen startar igen på timer. Skall tilläggas att i min anläggning så sitter pump, filter, VP och klorinator över vattenytan. Klorinatorn sitter nog högst i systemet kanske 70-80 cm över vattenytan.

Några erfarenheter eller tips att dela med er av ?

/ Housedad
Jag har samma utrustning över vattenytan - klorinatorn ungefär på 1½ meters höjd över men inga problem ur lufttäthetsaspekten.
Det jag märker för min del är att klorinatorn vid stopp troligen tömmer del av tornet/behållaren delvis pga. by-passen men troligen mest av tryckfallet vid avstängningen men resterande vatten står kvar och i övrig helhet vållar det mig inga återstartsproblem senare.
Är det detta "tryckfallsfenomenet" du menar när du säger att din klorinator suger in luft när den stannar?
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorinator
« Svar #26 skrivet: juli 03, 2008, 21:24:24:24 »
Hej,

Klargörande kring luftsugandet :), har för övrigt just badat kvällsdoppet i 30,5 grader tämligen behagligt  ;)

När pumpen stängsa av så hör man att det sugs in luft i klorinatorn, efter en stund så når luften utloppet och det bubblar en hel del.
Skulle misstänka att utloppsdelen av systemet töms ned till nivå med poolen i takt med att luft kommer in. Det är lite bättre på trycksidan
men även pumpen var delvis tömd på vatten efter en hel natt när jag kollade imorse, startade och fick tag i vatten ordentligt efter ca 15 sekunder
så inga stora kor på isen men jag tycker att klorinatorn bör vara tät så enkelt är det.

Hilsen

en blöt Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan