Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil och skum vid plask  (läst 9801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DVE179

Baquacil och skum vid plask
« skrivet: maj 13, 2016, 20:55:41:41 »
Ny på detta med egen pool. Gick i Miamipools fälla och började med baquacil istället för klor - ångrar det nästan då grannen kör klor vilket verkar vara lättare (billigare?).

Till min fråga:
Poolvattnet ser riktigt bra och klart ut så här verkar jag ha lyckats - men när man plaskar så uppstår lite skum på ytan? Det är inget luftläckage så detta måste väl ändå bero på kemikalierna i vattnet gissar jag, någon som vet? Anser mig ha doserat enligt rekommendation och "mätinstrumentet" visar okej värden på PHMB och PH.

Är det kanske så att Miami rekommenderar lite för höga doseringar av kemikalierna och därför faller skum lätt ut när man plaskar?

Poolgiganten

Utloggad se00280

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2016, 13:20:19:19 »
Likadant här... men jag har ett års erfarenhet  :)
Av någon anledning så blir det skum i början när man startat upp poolen men i fjol så minskade det successivt till att helt försvinna när badandet blev mer frekvent.
Nu hade jag kemikalier kvar från i fjol så då blir det Baquacil i år åxå.
I mitt fall var det min bror som övertygade mig att köra på det och i ärlighetens namn vet jag inte om det är så mycket lättare med klor ?!


Utloggad mardal

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2016, 14:35:16:16 »
Hej,

Hade också det problemet och har fått svar på att det är algmedlet (check) som gör att det skummar. Alltså för mycket check i poolen. Jag doserar hälften av vad som står, men man får nog prova sig lite fram. Har aldrig haft problem med alger i vattnet, bara skum. Så har därför minskat dosen Check i vattnet. Står att man ska tillsätta det varje vecka, förra sommaren gick det 2 veckor eller mer innan jag tillsatte ny Check och då halva dosen. Fungerade för mig. Övriga kemikalier doserar jag också mycket mindre än vad som anges.

Varför vill du gå över till klor? Är nyfiken, jag har bara kört Baquasil så jag har ingen erfarenhet av klor. Men alla säger att det är bättre med klor.

Utloggad Erica

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2016, 18:30:21:21 »
Flera här på forumet tycks ha råkat ut för att Baquacil fungerar utmärkt de första åren för att sedan börja ge problem, varför en del då gått över till klor. Varför det fenomenet tycks uppstå verkat inte någon ha kommit på. Man kan möjligen då tänka sig partiellt vattenbyte som motåtgärd, om det skulle vara så att det är något ämne som anrikas i vattnet efter en längre tid.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #4 skrivet: april 22, 2017, 08:36:27:27 »
Jag har använt Baquacil i tio år. Alltid utan problem. När det är som mest sol och värme så kan det hända att det kan bli algtillväxt. Den är dock väldigt lätt att stoppa. Baquacil har under tio års tid varit ett väldigt enkelt sätt att hålla poolvattnet perfekt med väldigt liten arbetsinsats.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Bozena

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #5 skrivet: april 29, 2017, 16:33:14:14 »
Håller med fullständigt. Det är överdosering som ger skummet. Så spara pengar och bli av med skummet!
Annars är jag mycket nöjd med Baquacil serien. Luktar inte, förstör inte badkläderna och framkallar inte allergier.

Ann L

  • Gäst
Ann L
SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2017, 19:13:24:24 »

Hej! Vi har fått för mycket check i poolvattnet (pga felaktig anvisning från killen som installerade vår pool) & har nu en pool som skummar! Hur har du gjort för att bli av m skummet? Vi har försökt "hinka ur" det & det ser lite bättre ut, men poolen är fortfarande skummig! Försvinner det med tiden, eller måste man göra ngt åt det? Vågar man bada i poolen när den är skummig (alla värden i övrigt är bra)!

Hej,

Hade också det problemet och har fått svar på att det är algmedlet (check) som gör att det skummar. Alltså för mycket check i poolen. Jag doserar hälften av vad som står, men man får nog prova sig lite fram. Har aldrig haft problem med alger i vattnet, bara skum. Så har därför minskat dosen Check i vattnet. Står att man ska tillsätta det varje vecka, förra sommaren gick det 2 veckor eller mer innan jag tillsatte ny Check och då halva dosen. Fungerade för mig. Övriga kemikalier doserar jag också mycket mindre än vad som anges.

Varför vill du gå över till klor? Är nyfiken, jag har bara kört Baquasil så jag har ingen erfarenhet av klor. Men alla säger att det är bättre med klor.

Utloggad Poffas

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2017, 13:19:16:16 »
Hej! Vi har fått för mycket check i poolvattnet (pga felaktig anvisning från killen som installerade vår pool) & har nu en pool som skummar!
Det är ingen fara att bada trots skummet, det kommer att försvinna med tiden i och med att ni fyller på avdunstat vatten samt att medlet "verkar av". Använd bara hälften av tillverkarens Check doseringsrekomendation. Jag skulle tro att ni i fortsättningen klarar er med att dosera max varannan vecka men prova er fram till vad som passar er pool.
« Senast ändrad: juli 03, 2017, 14:02:47:47 av Poffas »

Utloggad Poffas

SV: Baquacil och skum vid plask
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2017, 14:01:36:36 »
Vi är inne på 4:de säsongen med Baquasil och är inte helt nöjd med hur det fungerar. Förutom problemet som kan uppstå med skum så får man en "dålig smak" i munnen efter att ha badat. När man badat och äter eller framför allt dricker nått efter badet så smakar det väldigt illa. I tillägg så tycker jag Baquasil är ett ganska dyrt alternativ där det dessutom ryktas om prishöjningar.
Vi tittar och funderar just nu över på att gå över till någon form av joniseringslösning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag