VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rimlig kostnad för arbetet  (läst 1877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Modeens poolbygge

Rimlig kostnad för arbetet
« skrivet: juli 04, 2020, 17:46:30:30 »
Vi är i startgroparna att köpa pool. Nästa steg är att kontakta banken och har då ett antal frågor. Vi har besökt ett antal firmor. Kommit fram till att vi ska ha en termopool med platssvetsad liner, gaveltrappa/hörntrappa, 4x8. Själva poolen är ändå ganska lätt att jämföra offerterna mot varandra. Vi har besökt Svenska Pool, Poolkungen, Pool store och Folkpool. Tror vi väljer just nu på pool store och folkpool. Frågorna vi har är däremot om vi kan räkna dom kostnadsförslag vi fått från svenska pool på själva arbetet som rimligt. Eller om vi bör ta i när vi kontaktar banken. Planen är att ta ut en som får ge oss ordentlig offert på själva arbetet men vi vill få in ansökan redan nu till banken
Vi har hörntomt med gångväg brevid som dom skulle kunna köra på för att komma åt tomten. Vi har inga saker ivägen som måste flyttas på och hörntomt. Det är gammal sjöbotten så räknar heller inte med att det ska vara något berg i vägen.
Dom priser vi fått är
Grävande av pool 150-165 000kr
Poolbygge termopool 4x8 med helgaveltrappa 180 000kr
Elen 12000 kr

Vad säger er erfarenhet av dessa kostnadsförslag.

Hälsningar 2 som drömmer om pool och hoppas vi kan få igenom det.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2020, 18:35:51:51 »
Jag betalade 35kkr för att få ett hål grävt och massor borttransporterade (ingen tippavgift, jag hittade ett ställe där man behövde massor) ink markduk och tippande av 8-16 i en hög på botten. Ditt grävpris förvånar således en smula och verkar lite väl tilltaget. Betänk att det tar ett par dagar att gräva för en pool vid normala förhållanden. Poolmontaget låte mer i linje med vad jag hört förut, men kanske lite i överkant - beror ju också lite på exakt vad som ska göras.

Ta in fler offerter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Moana

SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2020, 21:05:02:02 »
Jämfört med oss är grävjobbet lite dyrare och poolbygget lite billigare.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2020, 21:25:43:43 »
Hej,

Tycker kostnaden för grävning är rimlig. Hade själv en jobbig mark att gräva på. Vidare sprängningar.
Sen ska det göras enligt konstens alla regler med dränering, stenkista och rätt fyllningsmaterial.

Ett tips är att du får ett fast pris på grävarbetet och fyllning.

Ibland kan gammal sjöbotten vara jobbigare än sten och sand. Det gäller att gräva bort mer då.
Alltså minska risken för sättningar på poolen.

Bor själv i slutet av en ås. Områdets högsta punkt. 50 meter längre ner på gatan är det gammal sjöbotten. Husen står på pålar. Det som byggts runtomkring sjunker. Altaner och trappor. Så sjöbotten innebär att kanske gräva bort mer mark än min?

Gör gärna detta på hösten. Bygg trall nästa år. Du får mindre sättningar i trallen då.

När vi grävde för poolen fick jag skriva på ett kontrakt att jag har ansvar för ev. skada på gångbanan när maskiner körde där.

Kostnaden för vårat grävande var 160000kr plus en gjuten låda för simtränare på 15000kr.
Roger


« Senast ändrad: juli 04, 2020, 21:50:18:18 av Roger. »

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2020, 22:17:27:27 »
Kostnaden för grävningen är ett skämt, det måste ju vara nåt speciellt när det blir sååå jävla dyrt,

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2020, 22:36:20:20 »
Kostnaden för grävningen är ett skämt, det måste ju vara nåt speciellt när det blir sååå jävla dyrt,

Kan bara hålla med.

Min leverantör av pool sa ca. 30000kr.

Så ta in offert på en maxkostnad.

I många fall kan detta bli dyrare än poolen.

Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2020, 00:05:51:51 »
Priset för grävning beror på var i landet du bor och hur mycket de har att göra just nu.
Ibland brukar offerter saltas för att de inte har lust med just ditt jobb.
Min första offert låg på 200k, men hittade en annan som gjorde samma jobb för för 60k.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Rimlig kostnad för arbetet
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2020, 08:02:14:14 »
Kan inte uttala mig om kostnaden för bygget av poolen. Men grävningen håller jag med tidigare skribenter om att det låter dyrt.
Jag betalde ca 80’ för grävning (inkl.utgrävning av en slänt där vi har soldäck), dränering med pumpbrunn, makadam i schaktbotten och vid ett senare tillfälle för återfyllnad, totalt ca 60 ton.
Ingår kanske bottenplattan under posten också? Den gjorde jag för ca 30’ (formvirke, armering, betong och pumpbil), gjorde dock arbetet själv.

Elen beror ju mycket på hur mycket som behöver göras. Jag fick just fakturan, den var på 23’, men då bytte jag också elcentralen i huset och installerade en ny central med jordfelsbrytare i teknikrummet.

Värt att ta med i beräkningarna är ju kringmiljön också, det drar snabbt iväg! Ska ni ha tak eller annan täckning?

Lycka till!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan