VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool delvis inne, delvis ute.  (läst 1112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikW

Pool delvis inne, delvis ute.
« skrivet: maj 27, 2020, 10:44:58:58 »
Hej, jag sitter och spånar på ett projekt som tyvärr ligger långt ner på prioitetslistan men som  jag endå vill bolla ideér om då jag strax skall starta en renovering av huset som innefattar nyinstallation av bergvärme, ventilationsaggregat med värmeåtervinning (FTX) och därmed kanske man skall förbereda lite redan nu.

Jag har en idé om en fristående inomhuspool som man kan nyttja året runt.

Men av byggnadsregler får jag ej bygga ett så stort poolhus på tomten så poolen räcker till både lek och motion. Så då kom iden att bygga en 20kvm åretruntpool inuti ett bygglovsfritt 25kvm attefallshus, som på sommaren sitter ihop med en stor utomhuspool för lek.

Inomhuspool (pool A) vattenyta: 2,5x7,8
Utomhuspool (pool B) vattenyta: 5x7,8
Poolhus ovan pool A yttermått: 2,9x8,6
Poolhus design: 3st sidor vägg, 1st sida vikdörrar.

Och tanken är att på sommaren är vattennivån uppe vid kant, och man kan säla sig över mellan pool A och pool B vid övergång som är ca 50cm under vattenytan.

På vintern sänks vattennivån under övergångens höjd och pool B vinterstängs och vintertäcks.
Pool A fortsätter vara igång hela vintern.

Jag tänker mig att man har glasvikdörrar i väggen på poolhuset som vätter mot pool B, men vid övergången har man vad man kan likna vid en isolerad garageport/rullport med glasinlägg som går enda ner. Och sluter tätt med gummireling.

Pool A och pool B delar maskineri, men givetvis skall pool B kunna kopplas bort och kallställas över vintern. Rent tekniskt kanske man istället kan se det som en stor pool med skiljevägg och två delar, och pumpar, filter, värme etc anpassas för den totala volymen.

Konstruktion av lego frigolit som betongfylls och sedan vanlig svetsad liner. Övergången görs rundad i överkant för lättare översälning.

Ev kopplas poolhuset ihop med framtida ventilation i huset (enligt konstens alla regler) för att avfukta och nyttja värmeåtervinning.

Uppvärmning med bergvärme.

En första skiss ser ni enligt bild.

Tankar och idéer?



Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pool delvis inne, delvis ute.
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2020, 14:37:51:51 »
Jag känner en familj med en "inne-ute-pool" från tiden vi bodde i USA. Men den är jättestor, så förutsättningarna är andra och dessutom är det ett mycket varmare klimat som gör att allt som rör vinter eller uppvärmning får andra regler. Deras pool är ca 30 m lång, med ca hälften inne och hälften ute, med en öppningsbar glasvägg över poolen.

Rummet som poolen går in i har ett sinnrikt men säkert inte billigt system så att de kan täcka över en stor del av det med golv genom styrning från en kontrollpanel. När de t.ex. haft större fester och behövt dansgolv så har de täckt delar av detta golvutrymme. Det gäller bara att inte dansa för nära kanten... :)

"Garageportsdelen" blir nog den tekniskt svåraste att få till. Den måste ju vara tät och tåla tryck om du skall kunna sänka nivån i utedelen utan att innedelen följer med. På den jag såg i USA hade de en motsatt konstruktion, i botten fanns en vägg so kunde höjas upp ända till ytan. Säkert ingen budgetkonstruktion men det fungerade helt ok.

Utloggad PatrikW

SV: Pool delvis inne, delvis ute.
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2020, 14:40:50:50 »

"Garageportsdelen" blir nog den tekniskt svåraste att få till. Den måste ju vara tät och tåla tryck om du skall kunna sänka nivån i utedelen utan att innedelen följer med.

Tanken är att sänka både innedel och utedel, så i teorin så behöver inte ”garageporten” vara tätare än en vanlig isolerad garageport för varmgarage. :)

Utloggad Erica

SV: Pool delvis inne, delvis ute.
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2020, 14:47:24:24 »
Men då får du problem med skimmern i stället. Då får du har två olika skimmers och ställa om mellan dem med ventiler. Vattennivå och skimmer måste ju stämma överens.

Jag glömde att nämna att den poolen i USA är en gjuten och kaklad betongpool. De har även en slags "fontän" eller dusch i taket. Från en stor ring kan det spruta ned vatten mot poolen om man slår på den.Party effekt så att säga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan