VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Amazing Spa  (läst 6829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FjällSpa

Amazing Spa
« skrivet: januari 27, 2014, 11:38:23:23 »
Hej,

Vi köpte ett hus i höstas och fick i köpet med ett Amazing Spa som är cirka två år gammalt. Modellen heter idag Själsö, men jag har förstått att Amazing Spa fick en ny importör efter att den gamla gick i konkurs, och att modellerna hade andra beteckningar tidigare.

Jag har ett par frågor om detta Spabad:

1. Värmepumpen till vårt Spanad har lagt av och jag ser ingen större idé i att ta dit en reparatör för felsökning, utan har beslutat att ta bort värmepumpen istället. Mitt problem är dock att jag inte har de pluggar som behövs för att sätta igen rören som går ut till värmepumpen, och importören säger att de är restnoterade hos deras leverantör på obestämd tid. Vet någon var man kan tänkas få ta på pluggar som fungerar så att jag kan avskilja värmepumpen från Spabadet? Nu står ju pumpen i praktiken bara och kyler vattnet, vilket ju inte är helt optimalt mitt i vintern.

2. Var brukar ni andra handla filter till era Spabad? Jag kan inte hitta något nätbutik som har delar och tillbehör till Amazing Spa. Är vi helt beroende av att Importören har alla delar vi behöver tillgängliga, eller har någon hittat något bra alternativ för att handla delar till sitt Amazing Spa? Vet någon om Amazing Spa säljs i något annat europeiskt land under något annat namn, så att man kanske kan söka delar där?

Tacksam för svar på ovanstående frågor, samt att jag gärna tar emot tips och andras erfarenheter av just Amazing Spa. Det verkar finnas väldigt begränsat med information om dessa på nätet.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Amazing Spa
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2014, 17:00:52:52 »
Jag har ingen erfarenhet av spa så jag kanske är helt ute och cyklar men har du kollat om det inte går att få till det med några vanliga dimensioner på pluggar, eventuellt med någon lämplig övergång  <hmm>

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8_34&sort=20a&page=2
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad FjällSpa

SV: Amazing Spa
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2014, 18:36:45:45 »
Jag har ingen erfarenhet av spa så jag kanske är helt ute och cyklar men har du kollat om det inte går att få till det med några vanliga dimensioner på pluggar, eventuellt med någon lämplig övergång  <hmm>

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8_34&sort=20a&page=2


Hej,

Det står så pass inbyggt att när jag väl plockar isär för att ta bort och plombera igen rören vill jag vara helt säker på att jag har rätt prylar.

Utloggad Erica

SV: Amazing Spa
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2014, 18:38:54:54 »
Det låter konstigt om värmepumpen lagt av efter bara två år. Många värmepumpar har ju garantier som går längre än så, i vart fall för själva kompressorerna, så det vore nog värt att kontrollera om rentav det hela täcks av garanti. Hur har du tänkt att få värme i ditt spa utan värmepumpen ? Skall ni köra med elpatron blir ju driftskostnaden ganska hög.

Vad det gäller pluggar så brukar ju det mesta i rörväg använda standard rörgångor och sådana proppar finns ju i vvs.handeln. De i mässing är naturligtvis inte lämpliga, men det finns även i syrafast rostfritt.

Utloggad FjällSpa

SV: Amazing Spa
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2014, 01:50:38:38 »
Det låter konstigt om värmepumpen lagt av efter bara två år. Många värmepumpar har ju garantier som går längre än så, i vart fall för själva kompressorerna, så det vore nog värt att kontrollera om rentav det hela täcks av garanti. Hur har du tänkt att få värme i ditt spa utan värmepumpen ? Skall ni köra med elpatron blir ju driftskostnaden ganska hög.

Vad det gäller pluggar så brukar ju det mesta i rörväg använda standard rörgångor och sådana proppar finns ju i vvs.handeln. De i mässing är naturligtvis inte lämpliga, men det finns även i syrafast rostfritt.

Hej,

Jag har inte lyckats få tag på några dokument för att kunna åberopa garantier. Dessutom har vårt Spabad den äldre varianten av värmepump som endast klarar temperaturer ner till runt -5 grader. Så min tanke är att det enklaste är att helt enkelt koppla bort värmepumpen.

Vårt Spabad står vid vår fjällstuga, så det är en bit att åka. Dessutom är det väldigt väl inbyggt, så jag vill vara säker på att jag har allt jag behöver innan jag börjar riva ner runt badet för att få fram rören etc.

Utloggad TommyC

SV: Amazing Spa
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2014, 17:46:43:43 »
”Amazing Spa affärsidé är att vara det företag inom spabadsbranchen som ger dig absolut mest valuta för pengarna.” enligt http://www.amazingspa.se/ så de har en del att leva upp till vilket inte verkar gå helt bra.

De borde dock kunna upplysa dig om exakt vilka generellt tillgängliga pluggar och eventuella rörkopplingar du ska köpa om de nu inte kan leverera sina egna pluggar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Amazing Spa
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2014, 19:20:26:26 »
Tjo,

Kanske ett sån här "kit" skulle kunna hjälpa  <dontkn>
http://www.hempool.se/index.php/poolvarme-2/by-pass-paket-luftvarmepump.html

Så kan du kanske bevara utgående rör om man vill ha dit en ny pump i framtiden..



Utloggad Neo

SV: Amazing Spa
« Svar #7 skrivet: februari 28, 2014, 14:22:54:54 »
Hej,

Kolla med Premium Spa som tidigare var ÅF åt Amazing om dom har något liggande, kan vara värt ett försök!!
http://premiumspa.se/



Hej,

Vi köpte ett hus i höstas och fick i köpet med ett Amazing Spa som är cirka två år gammalt. Modellen heter idag Själsö, men jag har förstått att Amazing Spa fick en ny importör efter att den gamla gick i konkurs, och att modellerna hade andra beteckningar tidigare.

Jag har ett par frågor om detta Spabad:

1. Värmepumpen till vårt Spanad har lagt av och jag ser ingen större idé i att ta dit en reparatör för felsökning, utan har beslutat att ta bort värmepumpen istället. Mitt problem är dock att jag inte har de pluggar som behövs för att sätta igen rören som går ut till värmepumpen, och importören säger att de är restnoterade hos deras leverantör på obestämd tid. Vet någon var man kan tänkas få ta på pluggar som fungerar så att jag kan avskilja värmepumpen från Spabadet? Nu står ju pumpen i praktiken bara och kyler vattnet, vilket ju inte är helt optimalt mitt i vintern.

2. Var brukar ni andra handla filter till era Spabad? Jag kan inte hitta något nätbutik som har delar och tillbehör till Amazing Spa. Är vi helt beroende av att Importören har alla delar vi behöver tillgängliga, eller har någon hittat något bra alternativ för att handla delar till sitt Amazing Spa? Vet någon om Amazing Spa säljs i något annat europeiskt land under något annat namn, så att man kanske kan söka delar där?

Tacksam för svar på ovanstående frågor, samt att jag gärna tar emot tips och andras erfarenheter av just Amazing Spa. Det verkar finnas väldigt begränsat med information om dessa på nätet.

Utloggad FjällSpa

SV: Amazing Spa
« Svar #8 skrivet: december 10, 2014, 18:37:40:40 »
Tappade den här tråden i våras, men tänkte uppdatera er på vad som hänt. Jag fick god kontakt med den nya importören som har sitt säte på Gotland och han har ställt upp över förväntan med att supporta mig. Att ta bort värmepumpen var en enkel affär, och mest ironiskt var nog att jag, efter att ha fått nya pluggar levererade, öppnade upp skalet på Spapoolen och fann de ursprungliga pluggarna liggande inuti precis vid rören.

Den gamla leverantören för Amazing Spa gick konkurs 2013 varför jag inte kan hävda några garantier etc mot denne, varpå den nya tog över agenturen för att säkra flödet av reservdelar etc. till Sverige. Den nya importören ger ett mycket seriöst intryck och är riktigt bra att ha att göra med.

Utloggad richsen

SV: Amazing Spa
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2015, 19:42:42:42 »
Hejsan. köpte oxå spa  av Amazing strax innan dom gick i konkurs. Skulle vilja ha fatt i någon som håller i reservdelar. Skulle du  Fjällspa  vilja skicka adressen på gotlands leverantören till mig. Tack på förhand.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag