Har du köpt spabadet av en återförsäljare är det inte ditt problem att återförsäljarens leverantör har gått i konkurs. Du har garanti av dom som du fått kvittot av och inte av dom som tillverkat spabadet.
Dock är det så i svenska konsument lagar att skulle din återförsäljare gå i konkurs så får du lov att vända dig till ett steg upp i kedjan och få garantiansvar av tillverkaren. Dock är detta inget som en återförsäljare kan använda sig av om deras leverantör går i konkurs (alltså dom kan inte neka sitt garantiansvar för att deras leverantör gått i konkurs.)
Helt riktigt, återförsäljaren har ett ansvar oberoende av vad som hänt på producentsidan, men sedan kan det ju vara lite knepigt om badet FRÖS sönder - den typen av skador är väl oftast inte sådant som faller under garantiansvar, men det beror väl kanske på varför det egentligen frös sönder - fel på spat eller felaktigheter i hantering och skötsel av det. Vad fick egentligen det att frysa sönder ?