Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Swimspa eller pool  (läst 5069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_W

Swimspa eller pool
« skrivet: maj 18, 2020, 08:57:18:18 »
Hej
Har idag en nordic hottub crown II som funkat bra. Ville komplettera med en pool 4x8m för barnen att leka med (de kan inte simma ännu) men även för oss vuxna att simma i och
få lite träning då det behövs:-) Har satsat på kvalite och är nu uppe i ca 600tusen utan kostnad för trädäck, skall ha med pooltak så man kan simma under och bor i södra sverige så säsongen är väl april-oktober.
Vi har tomten till poolen.
Nu började jag kolla lite på swimspa, kan det vara en bättre lösning? man får ju rätt mycket swimspa för 400-500tusen.
Är det någon här som har swimspa?
Jag tänker att då kan man använda den året runt och eftersom jag tänkt träna i den är det ju en fördel. Visst det blir ju inte lika många barn som kan leka i poolen.
Vilka märken skall man kolla på? jag har ju som sagt använt mig av folkpool innan och de har Vita, men det finns bra många andra premiumtillverkare.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Swimspa eller pool
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2020, 11:24:14:14 »
Har ingen erfarenhet av swimspa. Men jag har det av icke simkunniga barn.
När vi blev med pool så lärde de sig otroligt fort. När poolen var klar badade vi varje dag och släppte barnen lite mer varje dag.
Kan också tillägga att thermopool som jag köpte från poolstore känns väldigt premium som jag får intryck av att du vill ha. De har en otroligt stabil stomme som är helt självbärande och tillval finns för alla tänkbara behov. Nu kan jag ha fel, men jag har för mig om att de färdiga "lådorna" som Folkpool säljer behöver stöttas upp innuti om du av någon anledning skulle vilja tömma poolen på vatten. Inget problem i sig men thermopoolen behöver inte det. Tror även att thermopoolen är det bästa isolerade alternativet i sitt orginalutförande.
Fast om du ska lägga ut allt arbete på entreprenad så kanske inte din budget räcker och du vill ha alla tillbehör. Det beror på.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad micke_W

SV: Swimspa eller pool
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2020, 14:50:27:27 »
Ingen är som har ett swimspa?

MariaL78

  • Gäst
MariaL78
SV: Swimspa eller pool
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2020, 10:00:38:38 »
Vi har precis beställt en swimspa från Hydropool. Att det blev ett swimspa är för att det förlänger badsäsongen så mycket, att kunna simma året runt är guld värt för oss.

Vi får hålla tummarna att det blir så bra som vi tänkt  O0

Lycka till med ditt val!

Utloggad duley93

SV: Swimspa eller pool
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2020, 17:43:10:10 »
Alltså jag förstår inte meningen med ett swimspa. Någon får gärna förklara för mig om jag missförstått något men. Det går inte att simma i om du inte simmar väldigt sakta och då kanske 5minuter sedan är du överhettad. Jag som tränar crawl skulle dö efter 5min i 1.40 tempo. Det går helt enkelt inte... Samma med en jetstream i en vanlig pool...det blir för varmt för träning... kanske om du skall myssimma men annars kan det ju inte funka och i en swimspa där det är 37grader....

Utloggad Intexpool

SV: Swimspa eller pool
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2020, 19:03:59:59 »
Har inte ett swimspa en separat spaavdelning och en simavdelning. Då borde man kunna ha olika temperaturer i de olika avdelningarna.

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Swimspa eller pool
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2020, 23:17:26:26 »
Jag har samma setup, crown II och Folkpools classic 8x4 m. Ungarna lärde sig snabbt och smidigt att simma i poolen. Skulle klart rekommendera en "riktig" pool istf swimspa.
Tycker du räknat fram ett ganska högt pris, så jag undrar vad du valt för grejor? Handlagd mosaik och förgyllda delar ;) ? Skämt åsido, men du kanske tvingas till en hel del markarbeten och sprängningar? Men mitt råd är att komplettera ditt spa med en pool iaf. Har du redan bergvärme, så kan du komplettera med en poolkoppling (pool 16 t.ex.) så slipper du värmepump.
« Senast ändrad: maj 25, 2020, 23:22:24:24 av Mhunter »
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

AndreasASP

  • Gäst
AndreasASP
SV: Swimspa eller pool
« Svar #7 skrivet: september 30, 2020, 13:44:38:38 »
Vi har precis beställt en swimshttps://www.poolforum.se/forum/Themes/CustomPool2018/images/bbc/tele.gifpa från Hydropool. Att det blev ett swimspa är för att det förlänger badsäsongen så mycket, att kunna simma året runt är guld värt för oss.

Vi får hålla tummarna att det blir så bra som vi tänkt  O0

Lycka till med ditt val!
Hej, är också inne på swimspa från Hydropool. Hur har det gått för er. Drar elkostnaden iväg och är det ett bra alternativt till pool ?
A

Utloggad oscar

SV: Swimspa eller pool
« Svar #8 skrivet: september 30, 2020, 14:38:54:54 »
Alltså jag förstår inte meningen med ett swimspa. Någon får gärna förklara för mig om jag missförstått något men. Det går inte att simma i om du inte simmar väldigt sakta och då kanske 5minuter sedan är du överhettad. Jag som tränar crawl skulle dö efter 5min i 1.40 tempo. Det går helt enkelt inte... Samma med en jetstream i en vanlig pool...det blir för varmt för träning... kanske om du skall myssimma men annars kan det ju inte funka och i en swimspa där det är 37grader....

Du har missförstått. Vanligtvis har man 28-30 grader i vattnet i ett swimspa 37 blir på tok för varmt :)

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Swimspa eller pool
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2020, 08:57:44:44 »
Oscar utan att låta dum dryg nu så är det nog du som missförstått. även 28 grader är på tok för varmt om du simtränar, funkar som myssim precis som duley93 skriver men när du verkligen tränar tränar så vill du helst inte ha över 24 grader.
jag har själv simtävlat i många år så jag förstår precis.

Beroende på vilket swimspa man väljer kan man dock ha olika temperaturer på simdelen och spa delen. dock är det nog väldigt varierat hur stor tempskillnad man kan ha.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan