CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: akut problem!  (läst 2804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tkaram

akut problem!
« skrivet: mars 28, 2016, 17:14:17:17 »
Skulle byta vatten idag o köra pipeclean tänkte jag. plockade ur filtret o körde pumparna på max när jag kom på att jag har en spadisc kvar i badet..... givetvis har den åkt in i rörsystemet. Vad gör man? kan man bara låta den va kvar å köra badet ändå? eller riskerar man å sabba pumpar etc? Karet är vikingspa Metis från skånska byggvaror

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: akut problem!
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2016, 00:07:25:25 »
Allt hänger ju på hur rörsystemet ser ut. Fastnar den någonstans på vägen ställer den väl inte till så mycket trassel utan går sönder så småningom. En fast kropp som kommer in i pumpen skulle man kunna tänka sig att den skulle skada pumphjulet, men då skall man nog ha riktig otur. Hur hård är den där svampen ? Kommer den troligtvis att "malas" ned och komma ut som småflisor ? Eller kan den täppa till någon kanal så att flödet stoppas ?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: akut problem!
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2016, 07:58:45:45 »
Jag skulle absolut försöka få ut den.
Om den slås sönder av pumpen så är väl risken stor att den fastnar i jetmuntsyckena med följd att de slutar fungera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: akut problem!
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2016, 14:00:10:10 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11737.0

Du verkar inte vara ensam om att göra detta..
Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad Tkaram

SV: akut problem!
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2016, 17:20:28:28 »
Hej igen! testade å köra igång badet o marker ingen skillnad mot innan!
Alla jets funkar å d låter inget konstigt.
Jag öppnade även panelen å tänkte skruva isär grejerna men ångrade mig fort när jag insåg att man måste skruva ner allt.... Skulle tro att garantin ryker om man har varit där å pillat själv? Ska man ringa en tekniker (var man nu hittar en sån) eller bara hoppas på d bästa?

Utloggad Erica

SV: akut problem!
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2016, 22:42:30:30 »
Ur garantisynpunkt sitter du ju i en rävsax. Har du pillat isär systemet självt och det upptäcks vid något garantiärende kan det säkert bli problem. Men å andra sidan lär inte garantin täcka eventuella skador från yttre föremål som man lyckats köra in i systemet, speciellt inte då om man kört utan filter vid tillfället.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: akut problem!
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2016, 08:37:47:47 »
Kommer du inte åt en koppling någonstans så du kan prova spola baklänges med en slang?
Typ kring värmaren nånstans?
Den borde ju inte kunna fastna på så många ställen, och oavsett var den fastnar så tycker jag att man borde märka skillnad på flödet.
Är du verkligen säker på att den sugits in och inte blåst bort? (eller någon unge som sprungit iväg med den)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag