VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd  (läst 2866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alvinR

Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« skrivet: april 28, 2020, 09:41:08:08 »
Tjena,

Nu är det dags för mig att bygga pool, jag har följt diverse trådar och artiklar senaste åren och jag måste erkänna att det finns en hel del att lära sig. Samtidigt finner jag detta extremt rolig så därför har jag bestämt mig för att bygga vår pool själv med hjälp av sambon och vänner.

Själva poolen är beställd inklusive tillbehör.

8x4 Tjällden

Rostfria tillbehör.
Pooltak Leia
Värmepump GB X20 med wifi-styrning
Blue Lagoon Timer UV-C 75W
Pahlen Minimaster PKT- Klor/ Syra
Victoria Plus pump 16.000 l/h 0,76 kW (1 HK)
230/400 V 3-fas
Top Cantabric filter Ø600


Bifogar en eventuellt placering men vi funderar på vända på poolen, vi kommer även placera teknikrummet i förrådet som är markerat med blått, jag förstår att detta är inte optimalt men det är bestämt så all feedback kring bästa lösningen kring det vore väldigt tacksamt.



Hälsn,
A

Poolgiganten

Utloggad Janne I

SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #1 skrivet: april 28, 2020, 10:23:07:07 »
Låter roligt, går själv precis i samma tankar så följer din tråd och suger åt mig av erfarenheter O0

Utloggad alvinR

SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #2 skrivet: april 28, 2020, 10:31:39:39 »
 O0
Låter roligt, går själv precis i samma tankar så följer din tråd och suger åt mig av erfarenheter O0

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #3 skrivet: april 28, 2020, 11:55:38:38 »
Kul, det ser fint ut! Vi får tjälldens byggblock på torsdag. Vet ni någon äldre byggtråd som är extra bra med många tips och byggråd, det kommer att behövas, om det ska bli något bad i sommar  ::)
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Utloggad alvinR

SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #4 skrivet: april 28, 2020, 14:10:25:25 »
Finns bra videos på youtube som Tjällden själva har laddat upp, antar du har kikat på dem? Tycker dem är relativt bra, hade väl önskat lite mer detaljerat men något ska man kunna lösa själv:P  ;D

Utloggad alvinR

SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #5 skrivet: april 28, 2020, 21:17:38:38 »
Hej,

Har två frågor som jag skulle uppskatta få hjälp med.

1. Nån som har en smidig "aha" lösning för att säkerställa att man gräver rätt djup? Vi har idag en trall som vi ska förlänga runt poolen.

2. Vilken storlek ska man ha på PEM slangen till teknikrummet? Cirka 20meter.


Tack på förhand!

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #6 skrivet: april 28, 2020, 21:31:52:52 »
Finns bra videos på youtube som Tjällden själva har laddat upp, antar du har kikat på dem? Tycker dem är relativt bra, hade väl önskat lite mer detaljerat men något ska man kunna lösa själv:P  ;D

Absolut, dem har jag sett. Nej jag vet att jag läst trådar tidigare där det varit bra råd på sådant som inte stått i tjälldens material. Tom några som skrivit att de valt tjälldenpool pga alla bra byggtrådar och då är jag lite intresserad av vilka de bästa är, så man inte missar något  ::)
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #7 skrivet: april 28, 2020, 21:47:19:19 »
Hej,

Har två frågor som jag skulle uppskatta få hjälp med.

1. Nån som har en smidig "aha" lösning för att säkerställa att man gräver rätt djup? Vi har idag en trall som vi ska förlänga runt poolen.

2. Vilken storlek ska man ha på PEM slangen till teknikrummet? Cirka 20meter.


Tack på förhand!

Vet inte vad mätinstrumentet heter, men det har funkat väldigt bra för oss. Man håller upp medföljande mätsticka och mäter ut en referenspunkt som man utgår ifrån, i ditt fall uppe på befintlig trall. Vi har använt denna för att läsa av höjder i gropen, få gropen plan, höjd på dräneringsröret så att det blir rätt fall osv.

Fråga två vet jag inte, men hoppas någon annan svarar. Vi ska också ha vårt teknikrum ovan vattenytan i ett befintligt förråd.
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Utloggad alvinR

SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #8 skrivet: april 29, 2020, 09:41:41:41 »
Ser att du inte ska ha nån uppvärming utöver pooltak, hur går tankarna kring det? :)

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Pool 8x4 med pooltak - byggtråd
« Svar #9 skrivet: april 29, 2020, 20:41:36:36 »
Ser att du inte ska ha nån uppvärming utöver pooltak, hur går tankarna kring det? :)

Vi är inte så frusna av oss :) .Vi har idag en typ intex pool och den brukar ligga på ungefär 19-25 grader och vi tror att vi kan komma upp till den temperaturen enbart med pooltak. Men skulle vi ändra oss, så går det ju att lägga till senare.
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan