VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köra pumpen ständigt?  (läst 8937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kranialgruff

Köra pumpen ständigt?
« skrivet: juni 14, 2011, 21:41:13:13 »
Första sommarsäsongen i nya huset och (lite sen) uppstart av poolen i går. Jag fick en nödvändig genomgång av förra ägaren, men efter att ha klickat runt och läst lite i dag blir jag fundersam över en sak: Ska pumpen verkligen drivas ständigt dygnet runt hela säsongen, som förra ägaren påstår?

Jag läste någonstans att vattnet ska cirkulera en till två gånger per dygn och att man siktar på att ha en pump som åstadkommer en cirkulering på 6-8 timmar. Det låter som man kan stänga av den t ex på natten.

Naturligtvis kan inget exakt svar ges på detta då jag inte vet vad jag har för kapacitet på pumpanordningen (delar är utbytta och jag har helt enkelt ingen fullständig dokumentation), men poolvana här kanske kan dela med sig av sin uppfattning om hur det brukar fungera?

Poolen är annars på 8,0 x 4,0 x 1,3 m. Patronfilter (dvs ej sandfilter).

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2011, 22:17:51:51 »
Hmm vad är det för pool som har patronfilter när poolen är så stor?

Men jag gissar att det är det som påverkar att du måste köra den dygnet runt. Jag har alltid stängt av på natten både på förra poolen och den nya. Men då omsätter vi vattnet 4-6 gånger mellan klockan 8-22.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2011, 23:04:38:38 »
Min pump är på 1 hk, ca: 32 m3 vatten o jag kör reningen mellan 09,00-20,00.

Som Lundberg säger, kanske kan ha med patronfiltret att det måste gå dygnet runt.
Vet att de finns en forumare (?) med patronfilter till stor pool, hoppas hans ser din fråga.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2011, 23:50:55:55 »
Jaså det kan vara kasst med patronfilter till en runt 40 m3-pool? Men jag hittade just manualen till filtersatsen och det står att det är superbra och det senaste i utvecklingen! Juni 1978 står det visst också stämplat på den...

Pumpen verkar vara på 0,55 kW (motsvarar ca 1 hk?).

Borde jag byta till sandfilter?

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2011, 10:26:48:48 »
Jaså det kan vara kasst med patronfilter till en runt 40 m3-pool? Men jag hittade just manualen till filtersatsen och det står att det är superbra och det senaste i utvecklingen! Juni 1978 står det visst också stämplat på den...

Pumpen verkar vara på 0,55 kW (motsvarar ca 1 hk?).

Borde jag byta till sandfilter?

Haha, jag tänkte först attans vad stött han blir men sen läste jag klart!  :D

Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av patronfilter, jag har sett att man kan ha svårt att flocka poolen men i övrigt vet jag inget om det. Du får väl ställa lite saker mot varandra. Vad kostar det att byta filter i din, hur ofta görs det, upplever du att du har problem med vattnet etc. mot ett eventuellt sandfilter köp och dess kostnad.

En sak är dock säkert om du har ca 40 kubik och en pump på minst 0,5 hk och ett sandfilter (stoleken på slangar påverkar också) så behöver du inte köra rening dygnet runt. Sanden i ett sandfilter håller ju också länge. Vår gamla pool var 38 kubik, pump på 0,5 och 32 i slangstorlek och vi bytte vatten 3,5 till 4 gånger per dag när vi körde mellan 8 och 22.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Ingvar

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2011, 12:54:48:48 »
Ett bra patronfilter som är avsett för din poolstorlek och pump, är minst lika effektivt som ett sandfilter. Däremot kan det vara obekvämare. Ett sandfilter med anslutning av backspolningsslangen till ett avlopp är mycket enkelt att sköta. Patronfiltret måste du själv ta ut och spola av regelbundet, vilket känns lite bökigare. Av detta skäl används patronfilter främst i inomhuspooler där det inte blir så mycket skräp i filtret.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2011, 23:39:38:38 »
Haha, jag tänkte först attans vad stött han blir men sen läste jag klart!  :D

;)

Jo, redan efter ett par dagars drift här ser jag på tryckmätaren att det börjar bli dags för en filterrengöring, men det bär ju emot att hosta upp 10 papp (vilket ett komplett sandfilter verkar gå lös på ungefär).

Hmm.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2011, 08:48:55:55 »
Haha, jag tänkte först attans vad stött han blir men sen läste jag klart!  :D

;)

Jo, redan efter ett par dagars drift här ser jag på tryckmätaren att det börjar bli dags för en filterrengöring, men det bär ju emot att hosta upp 10 papp (vilket ett komplett sandfilter verkar gå lös på ungefär).

Hmm.


Hmm ja 10 papp är ju en del, och så mycket lär ju inte energisänkningen stå för när du stänger av pumpen på natten. Kanske bättre att byta när något går sönder. Fast jag tycker att 10 låter mycket, tycker jag sett folk som har handlat för hälften av det. 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2011, 15:09:05:05 »
Hmm ja 10 papp är ju en del, och så mycket lär ju inte energisänkningen stå för när du stänger av pumpen på natten. Kanske bättre att byta när något går sönder. Fast jag tycker att 10 låter mycket, tycker jag sett folk som har handlat för hälften av det. 
Kollade visst på paket med pump. Annars tycker jag att filterutrustningen är rätt sliten. Tror allt annat i vattensystemet är runt tre år gammalt, så det kanske är på tiden för ett byte.

Är detta ett oberoende forum så man kan fråga om rekommendationer på billiga och bra säljföretag?

Utloggad Fia

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2011, 19:58:34:34 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan