Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köra pumpen ständigt?  (läst 9277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2011, 10:43:49:49 »
Hmm ja 10 papp är ju en del, och så mycket lär ju inte energisänkningen stå för när du stänger av pumpen på natten. Kanske bättre att byta när något går sönder. Fast jag tycker att 10 låter mycket, tycker jag sett folk som har handlat för hälften av det. 
Kollade visst på paket med pump. Annars tycker jag att filterutrustningen är rätt sliten. Tror allt annat i vattensystemet är runt tre år gammalt, så det kanske är på tiden för ett byte.

Är detta ett oberoende forum så man kan fråga om rekommendationer på billiga och bra säljföretag?

Forumet är oberoende men sen finns det ju alltid folk som slinker in och tipsar om ett visst bolag titt som tätt. Man ser oftast att det är så genom att de har 1-5 inlägg alltså inte så aktiva i övrigt. Jag är inte heller oberoende för jag är ju smittat av hur jag har blivit behandlad hos vissa leverantörer och det behöver ju inte stämma för alla.

Men vill du ha ett tips av mig så kolla in Nettopool, jag har bara gott att säga om dom och prismässigt tror jag också det fungera. finns säkert några som är billiga och några som är dyrare. Och jag vet många som är jättenöjda med andra leverantörer som rubinpool, Svenska poolfabriken, Transmekano, Din pool, Poolstore, Poolnet med flera. (ingen glömd bara för de inte är nämnd)

Jag har dock personligen aldrig fått så bra service från ett poolföretag som jag fått av just Nettopool. Sen har jag handlat med bra och lyckade resultat av samtliga ovan nämnda och fler därtill. (attans vad jag handlar mycket)

Nu när man tänker efter så vore det kanon med en sida på forumet där man får posta vad man vill köpa sen får de olika poolföretagen ge en öppen offert. Elller tänker jag fel? Fast om jag minns så har det diskuterats tidigare i forumet och jag vill minnas nu att Rikard inte ville ha det så.   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2011, 14:41:57:57 »
Tack för vägledningen!

Utloggad sjabth

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2011, 10:01:16:16 »
Det hänger nog väldigt mycket på vilken pump man har också. Modernare pumpar kan man ställa hastighet såväl som tid för, för att få bästa möjliga ekonomi i pumpandet (givet de krav på cirkulation man har). Se ex. Pentair's Intelliflo-pumpar.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad leifa.k

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2011, 23:59:27:27 »
Ett bra patronfilter som är avsett för din poolstorlek och pump, är minst lika effektivt som ett sandfilter. Däremot kan det vara obekvämare. Ett sandfilter med anslutning av backspolningsslangen till ett avlopp är mycket enkelt att sköta. Patronfiltret måste du själv ta ut och spola av regelbundet, vilket känns lite bökigare. Av detta skäl används patronfilter främst i inomhuspooler där det inte blir så mycket skräp i filtret.

Vi hade tidigare ett patronfilter till en liten pool, den spolade jag rent med trädgårdsslangen, efter ett visst antal avspolningar så fick det bli diskmaskinen, blev som nytt. Och ja, patronfiltret var effektivt.
7,6 X 4,5m. pool från j&f.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2011, 00:38:35:35 »
Första sommarsäsongen i nya huset och (lite sen) uppstart av poolen i går. Jag fick en nödvändig genomgång av förra ägaren, men efter att ha klickat runt och läst lite i dag blir jag fundersam över en sak: Ska pumpen verkligen drivas ständigt dygnet runt hela säsongen, som förra ägaren påstår?

Jag läste någonstans att vattnet ska cirkulera en till två gånger per dygn och att man siktar på att ha en pump som åstadkommer en cirkulering på 6-8 timmar. Det låter som man kan stänga av den t ex på natten.

Naturligtvis kan inget exakt svar ges på detta då jag inte vet vad jag har för kapacitet på pumpanordningen (delar är utbytta och jag har helt enkelt ingen fullständig dokumentation), men poolvana här kanske kan dela med sig av sin uppfattning om hur det brukar fungera?

Poolen är annars på 8,0 x 4,0 x 1,3 m. Patronfilter (dvs ej sandfilter).
Vattenmängden rekommenderas att omsättas 2-3 ggr./dygn sett till sandfiltrering enl. leverantörer - kan inte hur det gäller för patronfilter som kanske är annorlunda? <dontkn>

För egen del låter jag pumpen snurra dygnet runt mer eller mindre från säsongsstart (ja, jag har räknat och vet vad det innebär... >:D ), mest av "lathet" även om jag har timerfunktion men också för att inte tappa värme då den slår av per automatik när cirkulationspumpen är stängd för att inte få värmepumpslarm.
Sen kan jag också tycka det känns oerhört fräscht och som ett plus med att vattnet reningscirkulerar konstant även om egentligen onödigt.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2011, 07:52:54:54 »
Vattenmängden rekommenderas att omsättas 2-3 ggr./dygn sett till sandfiltrering enl. leverantörer - kan inte hur det gäller för patronfilter som kanske är annorlunda? <dontkn>
Ok, jag har hittat pumpen på nätet, en Pahléns Poolpump P01 0,55kW. Ett medelflöde vid hyggligt mottryck (vet i skrivande stund inte vad mottrycket är, men jag har ju en tryckmätare) verkar vara drygt 200 liter/min. Poolvattnet borde alltså bytas ut på 200 minuter, dvs ca 3 h 20 min. På 10 timmar ska den alltså cirkulera vattnet tre gånger. Plötsligt har jag en uppfattning om vilka siffror det rör sig om i mitt specifika fall  :)

Sandfilter kanske har ett lägre och jämnare mottryck?

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #16 skrivet: juni 20, 2011, 07:54:02:02 »
Det hänger nog väldigt mycket på vilken pump man har också. Modernare pumpar kan man ställa hastighet såväl som tid för, för att få bästa möjliga ekonomi i pumpandet (givet de krav på cirkulation man har). Se ex. Pentair's Intelliflo-pumpar.
Verkar inte vara så mycket "intelli" över mitt flöde  :-\

Utloggad Kranialgruff

SV: Köra pumpen ständigt?
« Svar #17 skrivet: juni 20, 2011, 07:56:00:00 »
Vi hade tidigare ett patronfilter till en liten pool, den spolade jag rent med trädgårdsslangen, efter ett visst antal avspolningar så fick det bli diskmaskinen, blev som nytt. Och ja, patronfiltret var effektivt.
Jag har läst tipset om diskmaskin någonstans. Problemet är att mitt filter nog inte får plats i en diskmaskin. Det verkar inte höra till standardsortimentet heller, för jag hittade det inte i en poolbutik jag besökte förra veckan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag