CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?  (läst 2459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?
« skrivet: maj 18, 2019, 22:59:56:56 »
Hej.

Jag kommer att ha en kran att lyfta in ett stort 450kg spabad till en terrass med trall, men sedan måste det manuellt flyttas ett par meter in i ett sorts hörn (!), och upp på en 20cm hög sarg. Det betyder t.ex. att det blir svårt att stå runt om för att lyfta sista biten.

För att senare, vid behov, alls kunna komma åt att reparera runt om funderade jag på hur man ska kunna rulla ut det c:a 1,5 meter. Jag funderar på att bara göra en öppning i sargen för en pallyft.

Badet har en stabil ram runt nertill, och en plan yta under hela, men en normal pallyft räcker bara halvvägs in under, och lyfter då bara i ena sidans ram och resten vilar på "bottenplattan". Är det ens möjligt/rekommendabelt att försöka lyfta ett spabad så, med t.ex. en pallyft?

Bättre idéer/förslag?


Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2019, 23:25:43:43 »
Jag skulle inte rekommendera dig att lyfta under bottenplattan om inte bottenplattan har kontakt med "baljan" vill säga. Mitt spa hade en obehandlad och svartmålad plyfaskiva bara som botten och som var rutten, den bröts bort och ersattes aldrig utan detta gjorde jag istället. Detta arrangemang klarar att lyftas med pallyftare utan risk.

Utloggad Kaostronaut

SV: Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2019, 23:53:49:49 »
Ja, så enkelt och så bra. Bara att göra plats i undre ramen för de två stöden och lyfta. Så lätt att missa det uppenbara. Thanx.

Utloggad Kaostronaut

SV: Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2019, 00:20:57:57 »
Teknikern, Vad har du för dimensioner på tvärbrädorna? Ser ut som liggande 50x150?

Utloggad Teknikern

SV: Kan man lyfta ett stort spabad med pallyft?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2019, 11:39:17:17 »
Det är exakt det det är, hela bottenramen är i 50x150 tryckimpregnerat. Badet var ett renoveringsobjekt med rutten botten så jag bröt bort hela botten och slog ihop en ram och monterade den här istället. Badet står på 50mm styrofoamskivir för isoleringens skull, ska du göra likadant och isolera mot markkylan så tänk på att lägga på en plåtremsa där du ska köra pallvagn annats pajar styrofoamen. Aluminiumplåt eller rostfri plåt ska det vara så det inte rostar sönder för dig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag