CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! Spapump  (läst 1553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markus.PH

Hjälp! Spapump
« skrivet: april 22, 2019, 17:48:07:07 »
Hej! Spanat sidan ett tag och vet att folk sitter på mycket kunskap. Tänkte höra om någon har några tips?
Upptäkt att mitt spabad läcker, lokaliserade det till en av pumparna. Har tidigare bytt en annan pump då den började låta och läcka (LX JA100), nu en LX LP200 pumpen låter fint men det droppar vatten från själva pumphuset. Har demonterat skyddet men sen sitter den som cirkulerar vattnet fast. Hur går jag vidare och vad kan felet vara?

Känns onödigt att köpa ny pump om det bara är att byta några packningar.

Poolgiganten

Utloggad Markus.PH

SV: Hjälp! Spapump
« Svar #1 skrivet: april 22, 2019, 18:28:20:20 »
Jag löste det.
Någon som vet var man köper ny packning?

Utloggad Teknikern

SV: Hjälp! Spapump
« Svar #2 skrivet: april 23, 2019, 22:29:01:01 »
Billigast kommer du undan om du kontaktar en firma som pysslar med reparation och omlindning av elmotorer, dom reparerar även pumpar och det är mycket troligt att dom har mekaniska tätningar på lager i rätt storlek.

 Vill du pyssla lite själv och kol eller keramikringen inte är spräckta eller kolringen allt för ful kan du slipa till den igen genom att ta loss kolringsdelen, fästa lite slippapper på en slät yta och först grovslipa och sen finslipa bort skadorna och sen avsluta med att stryka lite fin polerpasta på en tjock glasskiva och glanspolera kolringen. Kolla också så gummit i bälgen är helt och o-ringen hel. Jag har räddat många mekaniska tätningar på det sättet och alla har hållit tätt efter det.

Utloggad ChineseSpaParts

  • Chinese Spa Parts
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: England
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Chinese Spa Parts Owner
    • Visa profil
    • Chinese Spa Parts
SV: Hjälp! Spapump
« Svar #3 skrivet: april 26, 2019, 10:23:35:35 »
Hej Markus

Du kan ersätta tätningen om detta är orsaken till läckaget eller byt pumpen helt.

Ta en titt här ....

Tätningssats:
https://www.chinesespaparts.eu/product/lx-pump-seal-kit-2008-onwards

LP200 Pump:
https://www.chinesespaparts.eu/product/lp200-pump-single-speed-2.0hp-chinese


Tack
Arron :)
Kind Regards
Arron
Owner of Chinesespaparts.eu

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag