CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolkungens miljöpool 4x8  (läst 9355 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Coolg8

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #10 skrivet: juni 27, 2017, 21:28:32:32 »
Du lade inte byggplast under armeringen över isoleringen? Det känsligaste är att SKBn läcker in under isoleringen och lyfter den.

Jag slog in armeringsjärn som jag gjort, formade som "L" genom isoleringsskivorna ner i marken. Kom på nu att jag då kan ha punkterat dräneringen,  :o men men. Ovan på det Byggplast som jag tätade med silvertejp i skarvarna. Efter det dubbla armeringsmattor, förskjutna i sidled och höjdled.

De ligger i mitten och ca 3cm från ytan. Se till att du har rotationslaser och mottagare, Gud vad det förenklar.

Poolgiganten

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #11 skrivet: juli 03, 2017, 19:17:20:20 »
Citera
Du lade inte byggplast under armeringen över isoleringen? Det känsligaste är att SKBn läcker in under isoleringen och lyfter den.
Nej, men jag har tejpat fogarna med silvertejp samt fogskum mellan form och isolering. Isoleringen är falsad så jag hoppas att det räcker...

Idag kom poolstommen i alla fall. Den känns riktigt rejäl, den kommer nog att överleva både mig och de u-balkar i plåt som den ska skruvas ned i. Tänkte isolera väggarna också med 50 mm cellplast, det får räcka. Det blir många rutor att skära ut. :)

Linern hade lite längre leveranstid men i bästa fall får jag den inom en vecka. Betongbilen kommer nu på onsdag så jag kan ändå inte montera innan helgen.
« Senast ändrad: juli 03, 2017, 22:28:39:39 av Kolback »

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #12 skrivet: juli 03, 2017, 22:41:45:45 »
Nu har vi beställt en Luxlama Poolvärmepump samt en Clear pool virtuoso 300 (poolrobot). Snålade på värmepumpen, 9kw, gränsfall. Ska klara upp till 40 kubik, med invändig gaveltrapp ligger vi på 42 ungefär. Men med lite cellplast i väggar och platta ska den väl klara juni-augusti i alla fall, hoppas jag.

Återstår att se om snålheten bedrar visheten. Men det var 15100 kr för 12 kW att jämföra med 9400 kr för 9 kW, ganska stor prisskillnad.

Poolroboten vet jag inte så mycket om, det var mest att den kunde beställas på samma ställe som pumpen, samt att den ska fixa vattenlinjen och gaveltrappen (tror jag). Svårt att jämföra poolrobotar tycker jag, det är inte så många som skriver om sådana.

Utloggad TommyC

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #13 skrivet: juli 04, 2017, 18:54:38:38 »
9kW borde räcka bra till juni-augusti om ni täcker poolen när den inte används för att hindra avdunstning vilket suger mycket energi ur vattnet. Hur länge man kan bada beror såklart även på var ens gräns för badbar temperatur går. Jag gissar att ni kan köra till mitten av september om vädret är skapligt bra. Vi körde ända in i oktober förra säsongen men det är det väldigt lite vits med p g a mörkret och kylan i luften.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #14 skrivet: juli 05, 2017, 20:32:31:31 »
Nu har vi gjutit - formen höll! :) Beställde SKB betong, den flyter ut i princip helt av sig självt, jobbade med slodan i 15 minuter så var det klart. Ingen vibra behövs. Förstår inte att folk ens överväger något annat. Det blev så bra så jag undrar om jag ens hade behövt slipa. Plattan ligger i våg på millimetern! Jag hade till och med tur med vädret för en gångs skull. :)

Skönt att det är avklarat, jag var rätt nervös för det här momentet...

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #15 skrivet: juli 11, 2017, 22:12:43:43 »
Två dagar tog det att sköra ut hundratals (över tusen?) små rutor med cellplast i olika storlekar och former. Dryyygt! Hela tomten är full av cellplast, vitare än på julafton. :( Jag skulle nog varit beredd att slanta upp lite för ett färdigskuret isolerpaket...

Det här är bara en hög av många.

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #16 skrivet: juli 11, 2017, 22:20:19:19 »
Idag kom poolroboten. En ganska smäckig och plastig historia, för 12 000 kr hade jag nog hoppats att kvalitetsintrycket skulle vara aningen högre. Återstår att se om den städar bra.

Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #17 skrivet: juli 16, 2017, 23:55:58:58 »
Nu är sektionerna tejpade, trappan monterad, bottenmattan utrullad och hela poolen har noga dammsugits. Börjar se slutet på etapp 1 (dvs pool exkl återställning/poolhus). Vilken resa, långa dagar, helt slut i kroppen. Ni som monterat pool på två dagar måste vara supermänniskor, för mig tog det betydligt längre tid!


Utloggad MelleMon

SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #18 skrivet: juli 17, 2017, 00:06:34:34 »
Så har vi då äntligen kommit till det magiska ögonblicket där linern är på plats och de första dropparna vatten (regn faktiskt) letade sig ned i poolen.

Linern är VÄLDIGT blå, känner jag. Nästan så man hoppas att kloret och solen gör sitt bästa för att bleka den... ::) Kanske skulle valt en annan färg? Nåja, jag tror det blåa kommer att tonas ned när gropen är återfylld och trallen på plats. Just nu är det en vit fondvägg av cellplast mot det blå, det gör nog inte linern rättvisa.

Trappen är rejält skrynklig ännu men det ska väl ge sig när vattnet trycker på. Tror linern sitter väldigt bra.

Botten blev hur bra som helst, inte en millimeter fel och slät som en barnrumpa!  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolkungens miljöpool 4x8
« Svar #19 skrivet: juli 17, 2017, 09:28:25:25 »
Ska bli intressant att se hur trappen blir, ett råd (om det inte är för sent).
Tro inte FÖR mycket på att vattnet skall pressa in linern i trappens hörn, utan försök successivt medan ni fyller bearbeta och hjälpa linern på plats.
Sen ni väl fyllt poolen kommer det vara svårt att rubba linern alls.
Försök se till att mönstret följer kanterna på trappen också så ni slipper sitta och titta på linjer som inte följer trappens kanter...
Det blå skall du nog inte oroa dig över, det där kommer att bli bra.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag