Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att gräva en grop...  (läst 12997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lisbeth

Att gräva en grop...
« skrivet: augusti 24, 2006, 21:06:21:21 »
Hej!
Står nu (nästan) med spaden i handen....
Har äntligen bestämt mig för var poolen ska stå resten av mitt liv.  ::)
Tanken är att jag ska gräva ner stativpoolen cirka 40 cm, vilket kommer att göra att den hamnar nästan i jämnhöjd med altanen som är cirka 40 cm ovan mark.
Knappt halva poolen bygger jag ihop med altanen och resten klär jag in. Vad lätt det låter!  ;D

Frågan är:
Är det bara att gräva en grop, packa stenmjöl och sen ställa dit poolen??
Eller måste man staga upp gropens väggar på nåt vis?
Dränering - räcker det med att dra slang till stupröret med självfall eller måste man verkligen ha en en pump???
Hur mycket luft ska det vara mellan gropen och poolen? Vad händer annars??
KAN man gräva ner en stativpool? Om inte, vad kan hända?

Jag tänker gräva för hand - faktiskt - det gör inget om det blir fem spadtag i veckan och tar tre år att färdigställa...

Tacksam för svar och synpunkter!

Lisbeth

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Att gräva en grop...
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2006, 22:12:53:53 »
Låter engagerat lisbeth. Har du tänkt på att densiteten för stampad lerjord är cirka 2000 kg/m3. Det innebär  att du kommer att gräva bort 6 * 2000 kg alltså 12000 kg jord, ca  15 - 20 släpkärror, 4 ryggskott, tre liter blod från händerna, 2000 liter svett osv.

Skulle tippa att du kan få tag i någon som fixar  gropen för en femtusing. Bara hyra släp och dumpa jorden kostar nog nästan lika mycket.

fick själv rådet här i forumet att inte gräva själv. Har aldrig ångrat att  jag hyrde hjälp till detta.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att gräva en grop...
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2006, 06:58:39:39 »
Bra motion!

Dräneringen kan du visst fixa till stupröret, detta förutsatt att dräneringen börjar UNDER poolens bottennivå - och hela tiden faller av mot stupröret. Går det?

Var har du tänkt sätta jordmassorna?

Vilken "stativpool" hade du tänkt dig, det finns de som kan grävas ned delvis, och det finns de som man inte skall gräva ned - i alla fall om du vill ha den där resten av ditt liv, som du skriver. (Eller du har väl inte tänkt dö snart  ;))
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Att gräva en grop...
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2006, 18:19:00:00 »
Bra motion!

Dräneringen kan du visst fixa till stupröret, detta förutsatt att dräneringen börjar UNDER poolens bottennivå - och hela tiden faller av mot stupröret. Går det?

Var har du tänkt sätta jordmassorna?

Vilken "stativpool" hade du tänkt dig, det finns de som kan grävas ned delvis, och det finns de som man inte skall gräva ned - i alla fall om du vill ha den där resten av ditt liv, som du skriver. (Eller du har väl inte tänkt dö snart  ;))

Inte kan du mena att det är bra motion att gräva så här mycket för hand? Ger garanterat onödiga förslitningsskador. Gå till gymmet istället så bygger man upp kroppen på ett säkert sätt. Tränar själv en hel del på gym utan att dra på mig några skador. Men de ggr som jag gräver för hand så blir det värktabletter på köpet  :(

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att gräva en grop...
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2006, 19:10:49:49 »
Jag (vi) skottade nog nåt liknande när vi byggde poolen, iofs inte upp, utan "ned" mellan muren av slipers och poolväggen. Ca 15 m3 sand för hand. (det tom rimmar)

Nog går det att handgräva en pool, min gammelfarfar var med och grävde ett dike till grannbyn, ca 13 km, 1.5 meter djupt.
Han dog inte av det, förmodligen levde han längre. Gym visste han inte vad det var.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Att gräva en grop...
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2006, 19:40:09:09 »
Vi skyfflade och kärrade 60 ton fyllnadsmassor, det gick bra. Tar man bara lite tid på sig så går det. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Att gräva en grop...
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2006, 20:34:14:14 »
Visst  går det. Men hur förnuftigt är det att slita ut kroppen på skadliga arbetsmoment när det finns bra maskiner. Nu är jag inget helgon utan snarare envis som tjur och gräver också för mycket emellanåt. Så åker ibumetin och panodil fram ett par dagar och man önskar att någon hade stoppat en innan man satte igång.

Grävde upp en häck i våras med en påföljande drogkur.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Lisbeth

SV: Att gräva en grop...
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2006, 22:27:43:43 »
Tack för svar!

Tjugo kärror jord - låter överkomligt!
Jag har "guldläge", kan kärra ut alltihop i skogen trettio meter från gropen. Blir visserligen lite landhöjning där, men..... O0
får väl sprida det lite...
Jag har också en jättetrevlig granne (våra söner brukar leka) som är en riktig "Byggare Bob". Han har en liten trädgårds-grävare som han gärna motionerar (GRATIS!!) om han får chansen. Det får han inte. Det här vill jag göra själv. Som sagt, jag behöver inte vara färdig med det på en vecka. Jag gräver när jag har lust och ork. Jag har bra arbetshandskar och några kubik svett är jag inte rädd för! Så länge det är roligt är det inget problem. Roligt kommer det att vara varje gång jag torkar svetten ur pannan och tänker på hur jäkla bra det kommer att bli! ;)
Tröttnar jag kan jag alltid kila över till Byggare Bob!

Förutsatt att jag inte sätter spaden i nåt stort bergsmassiv kommer det att gå bra att börja dräneringen under poolen och låta den falla till stupröret. Då behövs alltså ingen pump?

Stativpoolen är vanlig Intex-pool, 4,57 i diameter. Stativet består av järnrör och jag har ingen aning om huruvida den tål att stå 40 under jord. Kan det verkligen spela nån roll?  ::)

Jag är, som ni kanske märker, en obotlig optimist och tror att jag kan fixa allt själv (vilket jag i och för sig oftast gör också...).
I synnerhet när andra säger att det inte går..... ;D

Hur var det nu med gropens väggar, måste man staga upp?

Lisbeth, tacksam för mer "input"!

Utloggad Lisbeth

SV: Att gräva en grop...
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2006, 22:33:35:35 »
MÅSTE man verkligen dränera??!
Vad kan hända?

Lisbeth Motvalls!

Utloggad Fia

SV: Att gräva en grop...
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2006, 22:54:26:26 »
Om du ställer varje "stålrörsben" på en trädgårdsplatta och packar ex stenmjöl hårt, en ev. bottenfilt/matta av något slag och sen poolen, så är det nog inga problem att ställa den i en grop. Dränering -  <dontkn>
Här kommer en bild på en inbyggd sådan.

Scrolla till bild sex.
http://www.poolfixaren.se/catalog3.1.html
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag