CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att gräva en grop...  (läst 13012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Att gräva en grop...
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2006, 23:57:43:43 »
Hmmm, 40 cm under jord... poolbotten eller ? Om ja, då får ju dräneringen (om det behövs  överhuvudtaget) ligga ännu lägre. Och då kan du kanske glömma självfall till stuprör om du inte vill gräva rätt djupt där också för att sedan bila hål i betongröret till dagvattnet.

Eller ??  :-\

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Att gräva en grop...
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2006, 09:19:43:43 »
Tack för svar!

Tjugo kärror jord - låter överkomligt!

Lisbeth, tacksam för mer "input"!


Släpkärror Lisbeth! Släpkärror!

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Lisbeth

SV: Att gräva en grop...
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2006, 12:44:13:13 »
Släpkärror Lisbeth! Släpkärror!

/Poolnicke

Aaaahhhaaa!!! Släpkärror!! Hmm... nåväl... Får väl be maken ta några spadtag också.... och alla som hälsar på får ta ett eller två..... Det SKA gå!!  ;D

Gustavsson:
Du har en poäng där... Bila hål i betongrör? Näää, det låter inte som nåt jag vill hålla på med... Tror jag hoppar över det där med dränering...

Fia: Tack för bild! Ger näring åt mina drömmar! Bra idé med trädgårdsplattor. Blir det nån märkbar skillnad om man har stenmjöl eller filt närmast duken, tro? Jag bryr mig inte om hälavtryck.

Om man grusar först och sen lägger på stenmjöl, kommer inte stenmjölet att försvinna ner i gruset? Ska man ha plast eller nåt mellan grus och mjöl?

Lisbeth som vill veta mer!

Utloggad Fia

SV: Att gräva en grop...
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2006, 18:45:27:27 »
Ska du göra en riktigt bra botten så först drän grus - markduk - paddat stenmjöl och avsluta med en "bottenmatta" som är lite mjuk att gå på och då spar du poolbottens livslängd, alltså inte för att undvika hälavtryck.

Tänk på att du bör ta in poolen på vintern för längsta hållbarhet. Då kan du behöva ta in bottenmattan också (eller, vart osäker) <hmm>

Det kan även räcka med paddat sten mjöl och en mjuk "bottenmatta". Beror på hur mycket tid, pengar och jobb du vill lägga ner. Du kan även ha sand istället för stenmjöl, du kan ju "fixa" till botten lite varje vår innan du kopplar upp poolen

Hur stor är poolen?

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lisbeth

SV: Att gräva en grop...
« Svar #14 skrivet: augusti 26, 2006, 23:50:53:53 »
Poolen är 5,50 i diameter och hittills har vi tagit in den varje höst.
Jag funderar på om man skulle kunna ha den kvar ute sen när den är inbyggd, dock utan vatten. Det kluriga är ju hur man i så fall skulle kunna täcka den så det håller mot snö och nyfikna katter. :)
Kanske ändå bäst att ta in den?
Sand kanske är "mjukare" att gå på? Inbillar mig att paddat stenmjöl blir som betong, nästan.
Jag antar att jag ändå kommer att få snygga till botten varje vår, om den ligger blottlagd hela vintern.

Avstånd mellan poolvägg och gropvägg? Nån som vet? Att det inte ska vara presspassning förstår jag, men..? 20 cm? 50?

Lisbeth

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att gräva en grop...
« Svar #15 skrivet: augusti 27, 2006, 07:57:36:36 »
Varför inte köpa en "riktig" pool, t.ex. Rondo från J&F skall kunna grävas ned... http://www.jf-fritid.se/Vara_pooler/Rondo/rondo.html

Det kostar inte många tusenlappar att köpa en pool som håller för att grävas ned en bit, och dessutom kunna lämnas ute året runt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lisbeth

SV: Att gräva en grop...
« Svar #16 skrivet: augusti 27, 2006, 12:32:01:01 »
Jo, i framtiden blir det nog nåt "bättre".
Just nu känns det fel att lägga 12.000:- på nåt vi i princip redan har.
Poolen fungerar ju. När den går sönder, OM den går sönder!!!, har jag redan tingat J&F:s runda åtta.
Min bror har den och han är jättenöjd.

Denna vecka går pengarna åt till att köpa TV, vår 2,5 år gamla burk la av igår....
Börjar tro att de är programmerade att paja strax efter garantitidens slut.... >:(

Lisbeth

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att gräva en grop...
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2006, 15:42:55:55 »
Mm, det är klart, pengarna skall räcka till mer än nöjen.  :'(
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag