Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?  (läst 2682 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjabth

Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?
« skrivet: augusti 02, 2011, 20:52:42:42 »
Jag undrar om det är någon som har använt skimmer avsedd för linerpool i en kaklad pool.

Själv har jag nog (kanske) svängt vad gäller vad poolen ska kläs med. Om det nu ska kosta skjortan att sätta dit en liner (jag fick en oförhandlingsbar offert på 60000), så kan jag lika gärna lägga pengarna på en sjysst mosaik istället där jag kan göra jobbet själv. Naturligtvis är alla genomföringar redan inmurade  :-\

Vad jag tänker mig är att man skulle kunna lägga en duk istället för linern över genomföringarna som man baddar in med tätskikt. Sedan spänner man fast genomföringen på vanligt sätt med en packning var sida. Eller räcker det med en sida? Pajar jag tätskiktet om jag försöker speka in packningen innanför duken i efterhand?

Alternativt får jag försöka byta alla detaljer (skimmer, lampa, inlopp x 2 och sidoavlopp). Vad tror ni?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2011, 22:29:05:05 »
Men hur är poolen tätad ? Är den gjuten i vattentät betong och detaljerna ingjutna i denna eller hur har du gjort ?

Utloggad sjabth

SV: Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2011, 07:59:02:02 »
Men hur är poolen tätad ? Är den gjuten i vattentät betong och detaljerna ingjutna i denna eller hur har du gjort ?

Nix. Poolen är i murad Leca som i detta nu putsas för att jämna till ytan. Tätningen hoppas jag att tätskiktet ska fixa (Sopro DSF 523/623, se http://de-en.sopro.com/products/tfp/fliesentechnik/adt/abdichtungen/COM-523/dsf_523.html).
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad utopiazz

SV: Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2011, 08:56:30:30 »
Om det går eller inte är svårt att svara på. Det beror nog till stor del på hur kragen ser ut men Soporo har tejper som säkerligen kan ersätta linern. Säkrast är nog annars att kontakta Sopro.

Utdrag från produktbladet gällande Sopro DSF 523
Citera
Provision shall be made for incorporation of Sopro DMW 090 sealing collar for walls, Sopro DMB 091 sealing collar for floors and Sopro DB 438 sealing tape at wall and floor penetrations, perimeter and movement joints

http://de-en.sopro.com/products/tfp/fliesentechnik/adt/abdichtungen/46415/db_438.html

Utloggad sjabth

SV: Använda linerskimmer (etc.) i kaklad pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2011, 11:09:44:44 »
Jag har faktiskt börjat tveka på om detta fungerar.

Lecan är inte vattentät, utan kommer att släppa igenom fukt (så även putsen utanför Lecan). Nu är ju inte det något större problem för poolvattnet som i så fall hålls på plats av tätskiktet, men om fukt når in till tätskiktet utifrån, så kan det, tex om det fryser, försämra fästet för tätskiktet, och om det lossnar, så trillar även kaklet ner :-(.

Har man vattentät betong bakom, så är detta problem betydligt mycket mindre.

De trådar jag har hittat här där folk byggt pool i Leca och sagt sig vilja ha mosaik, verkar alltid ha slutat med Alkorplan-liner i alla fall. Är jag rätt ute? Är Leca och mosaik en kombo som inte funkar (ens i Sydsverige)?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan