VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markunderlag rund stålväggspool  (läst 2401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nAsnoJ

Markunderlag rund stålväggspool
« skrivet: juli 28, 2019, 12:44:48:48 »
Hej,

Jag har nu läst igenom i stor sett alla trådar när det gäller materialval och ordning på dessa under poolen...
Och det känns verkligen som att ju mer man vet desto mindre vet man!

Hur som helst så har jag beställt en rund(5meter i diameter) stålpool, och grävning kommer påbörjas idag eller imorgon.

Jag bor på en sandås så det är mest väldränerad sand i marken. Det underlag det lutar mot just nu är detta:

Markduk
150 mm Makadam bärlager
Markduk
50 mm Stenmjöl(kanske detta kan skippas?)
50 mm Isolering Xps250 (kanske räcker med EPS?)
Markduk
50 mm Stenmjöl
Bottenmatta (vilken typ? Vill helst ha en utan skarvar)

Jag har sett att många skippar stenmjölet längst upp och lägger linern direkt på cellplasten, men det känns som att det finns en risk att det blir rutmönster( jag har en enfärgad liner)

Angående bottenmatta så rekommenderad säljaren att använda konstgräs typ från bauhaus, men den är bara 4 meter bred.

Är det någon som använt markduk typ i klass N5 eller N4 som bottenmatta? Den väger ju 2-300 g/m2 och finns i 6 meters bredd. Alternativt lägga flera lager av Klas N2-N3(lättare att få tag på i korta längder)

Sen undrar jag över hörnlisten/sandbanken längst ner...
Det verkar som alla använder sån i sina stålväggsinstallationer men det står inget om det i min manual till poolen? Behövs det?



Poolgiganten

Utloggad nAsnoJ

SV: Markunderlag rund stålväggspool
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2019, 21:27:01:01 »
Jag har nu grävt och sett att det är bara sand i backen.(se bild)
Nu funderar jag på att skippa bärlagret helt och lägga XPS direkt på sanden...
Finns det någon nackdel med det?

Utloggad jaebes

SV: Markunderlag rund stålväggspool
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2019, 13:58:22:22 »
Är i samma funderingar och kommer troligtvis att satsa på en rund 500x150 stålväggspool nästa sommar. Lutar åt en Chemoform. Vad har du köpt för nån?

Utloggad nAsnoJ

SV: Markunderlag rund stålväggspool
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2019, 15:51:08:08 »
Är i samma funderingar och kommer troligtvis att satsa på en rund 500x150 stålväggspool nästa sommar. Lutar åt en Chemoform. Vad har du köpt för nån?

Jag har köpt en från Chemoform/Clearpool...


Jag har nu beställt Sundolitt XPS500 SL och tänker lägga det direkt på sandbädden.
Fick även tag på en extremt kraftig Skyddsgeotextil, 800gr/m2 och ca 5mm tjock med 6,5 meters bredd.
Så nu slipper man i alla fall skarvar, sen är frågan om isoleringen kommer synas under...

Jag hade även tänkt att återanvända sanden till magerbetong, men jag är lite osäker på vilken blandning som behövs.
Eftersom den är ganska fin så behövs det väl mer cement? räcker det 5:1?

Jag tänkte även ställa ner gjutrör i magerbetongformen för bärlinor. Finns det någon nackdel med att borra igenom gjutröret och lägga i armering(horisontellt) genom både magerbetongen och plinten?
Tänkte att det blir lite extra stöd vid en eventuell tömning av poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan